B. Vėsaitės prašymą vadina humoru
Kaip trečiadienį DELFI sakė šios tarnybos vadovas Feliksas Petrauskas, darbuotojai jau pastebėjo galimą įstatymo pažeidimą. Pirmą metų dieną vienos televizijos eteryje esą buvo matyti stendai su „atitinkamų gėrimų“ reklama. Daugiau detalių pašnekovas atsisakė atskleisti, bet patikino, kad tyrimas bus atliktas.
DELFI skaitytojai taip pat pastebėjo keletą atvejų, kai alkoholio gamintojų logotipai ekrane šmėžavo neleistinu metu. Pavyzdžiui, sausio 1-osios vakarą per sporto žinias, rodant ištrauką iš krepšinio rungtynių, ant kelių stendų aiškiai buvo matyti vieno alaus gamintojo logotipas.
Seimo Ekonomikos komiteto pirmininkė Birutė Vėsaitė praėjusią savaitę per spaudos konferenciją paprašė šios tarnybos pirmomis pataisų galiojimo savaitėmis į galimus pažeidimus žiūrėti atlaidžiau ir, jei reikės, televizijoms skirti minimalias baudas.
„Aš turiu humoro jausmą, ponia B. Vėsaitė, tikiuosi, irgi turi. Bet jei yra priimtas įstatymas, aš turiu jo laikytis“, - kalbėjo F. Petrauskas.
Jis priminė Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų teisėjų kolegijos išaiškinimą, kad reklama laikomas ir prekės ženklas.
Prancūzijoje reklamą paslepia
Įstatymas jau seniai draudžia varžybų nuotraukas, kuriose matyti salę supantys stendai su alkoholio gamintojų logotipais, ar sportininkų, apsirengusių marškinėlius su tokiais pačiais logotipais, atvaizdus spausdinti laikraščių, jų savarankiškų priedų, žurnalų bei knygų išorinėse viršelių pusėse.
Tačiau, pavyzdžiui, sporto puslapiuose tokios fotografijos gali pasirodyti. Nors, kaip pripažino F. Petrauskas, tam tikrais atvejais jos irgi gali būti pripažintos neleistina reklama ir užtraukti baudą.
„Laikraščiai ar žurnalai negali visiškai ramiai spausdinti marškinėliais su gėrimų gamintojų logotipais apsirengusių sportininkų nuotraukas. Negaliu vienareikšmiškai pasakyti, kad tai yra pažeidimas arba tai nėra pažeidimas. Kiekvienas atvejis yra skirtingas. Jei kyla abejonių, mes aiškinamės, tiriame“, - teigė tarnybos vadovas.
Anot jo, pavyzdžiui, Prancūzijoje, kur per sporto varžybų transliacijas alkoholio reklamuoti negalima, logotipai tiesiog „užtušuojami“.
Tuo tarpu alkoholio reklama naujienų portalų ir kitų interneto puslapių nėra reglamentuota, todėl juose varžybų ir sportininkų nuotraukos, kuriose matyti ir gamintojų logotipai, gali pasirodyti.
DELFI žiniomis, Ūkio ministerijos iniciatyva yra sudaryta darbo grupė, kuriai pavesta parengti Reklamos įstatymo pataisų projektą ir juose pateikti pasiūlymų dėl reklamos interneto svetainėse.
Pažeidimas – kiekvieni marškinėliai su logotipu?
Alkoholio kontrolės įstatymas, be kita ko, draudžia alkoholinių gėrimų reklamą, kurioje dalyvauja sportininkai ir kiti žinomi visuomenės veikėjai, naudojamas jų asmuo, vardas, atvaizdas ir pan.
Pasak F. Petrausko, griežtai vadovaujantis šia nuostata, pažeidimu būtų galima laikyti kiekvienus marškinėlius su alkoholio gamintojo logotipu, kuriuos vilki krepšininkas ar kitas sportininkas.
„Žymūs žmonės negali dalyvauti alkoholio reklamoje. Jei, sakykime, Virgilijus Alekna ar kitas žinomas sportininkas apsirengs reklaminius marškinėlius, tai bus reklama ir pažeidimas“, - pažymėjo tarnybos vadovas.
Vietoj krepšinio – seni koncertai
Įsigaliojusios įstatymo pataisos draudžia TV ir radijo programose reklamuoti alkoholį 6-23 val. Anksčiau galiojusios nuostatos buvo gerokai švelnesnės –buvo draudžiama reklamuoti tik stipresnį nei 22 proc. alkoholį, o ir reklamos draudimas galiojo nuo 15 val. (savaitgaliais – nuo 8 val.) iki 22.30 val.
Televizijos įspėjo, kad dėl tokio draudimo krepšinio varžybos bus transliuojamos ne tiesiogiai, o nuo 23 val. Vietoj runtynių žadama rodyti senus koncertus.
Praėjusią savaitę kilo diskusija, ar reklaminiams klipams reikia prilyginti gamintojų logotipus, matomus ant stendų per varžybas ir sportininkų marškinėlių.
F. Petrauskui įspėjus, kad už logotipų rodymą irgi bus draudžiama, politikai suskubo žadėti, kad šis klausimas įstatyme bus reglamentuotas artimiausiu metu. Šį klausimą žadama svarstyti pratęstoje Seimo rudens sesijoje. Į posėdžius parlamentarai ketina susirinkti sausio 11 dieną.
V. Muntianas: Seimas neapsižiūrėjo
Parlamentui buvo pateikti du pasiūlymai – grąžinti senąją tvarką, leidusią silpnų alkoholinių gėrimų reklamą, arba taisyti naująjį reglamentavimą, aiškiau apibrėžiant netiesioginę reklamą, kuri nebūtų ribojama.
Pasak Eltos, dabartinė situacija susidarė dėl Seimo „neapsižiūrėjimo“ – taisant Alkoholio kontrolės įstatymą, netiesioginės reklamos reglamentavimas buvo paliktas toks pat. Seimo vadovas Viktoras Muntianas aiškina, kad taip įvyko, nes svarstant pakeitimus „nebuvo aktualumo“. Tačiau dabar, anot V. Muntiano, pataisos yra būtinos.
„Nepažeisdamos įstatymo šiuo atveju negalės rodyti, nes netiesioginė reklama, pagal nusistovėjusią praktiką, taip pat yra draudžiama", - trečiadienį interviu Žinių radijui pripažino Seimo vadovas.
Jo nuomone, parlamentarės B. Vėsaitės raginimai į pažeidimus žiūrėti atlaidžiau yra nepriimtini.
Ketvirtadienio Eurolygos rungtynių, kuriose rungtyniaus Kauno „Žalgiris“ ir Vilniaus „Lietuvos rytas“, vaizdo įrašai bus rodomi nuo 23 val. ir 1 val. nakties.