Estiškas skaičiavimas

Jau penkerius metus tūkstančiai Lietuvos moksleivių, kartu ir jų mokytojai bei tėvai tiesiog apsėsti mintino skaičiavimo manijos. Kone kasdien jie sėdasi prie kompiuterio, jungiasi prie interneto puslapio www.miksike.lt ir treniruojasi, kaip kuo greičiau atlikti matematinius veiksmus. Vėliau jie dalyvauja atrankos turuose, geriausieji vyksta į respublikinį finalą, o stipriausi finalo dalyviai — į tarptautines varžybas.

Kalbame apie Lietuvoje sparčiai populiarėjantį žaidimą „Matmintinis“. Jo pavadinimas sudarytas iš žodžių „MATematikos MINTINas skaičiavimas“.

„Matmintinis“ į Lietuvą atkeliavo iš Estijos, kurioje šis mintino skaičiavimo žaidimas vyksta jau aštuntus metus. Pagrindinė internete vykstančio konkurso taisyklė — negalima naudotis jokiomis skaičiavimo priemonėmis, išskyrus savo galvą.

Žaidimas  kilęs iš nedidelės Estijos Pranglio salos. Šios salos mokyklos direktorius Kalevas Poldsaaras pastebėjo, kad vaikai prie kompiuterio mieliau leidžia laiką žaisdami nei mokydamiesi, todėl sugalvojo žaidimą „Pranglimine“. Netrukus žaidimas išplito visoje Estijoje, po kelerių metų atkeliavo į Lietuvą, čia gavęs „Matmintinio“ pavadinimą, jis dar žaidžiamas Latvijoje ir Slovėnijoje, pamažu plinta į kitas šalis. Manoma, kad Lietuvoje šiuo matematiniu žaidimu mėgaujasi keli tūkstančiai skaičiavimo azartą mėgstančių žmonių, daugiausia moksleivių.

Žaidi ir pramogauji

„Šiandien, kai visur tiek daug skaičiuotuvų, įvairių technikos priemonių, žmonės visiškai nesistengia skaičiuoti mintinai. O mintinas skaičiavimas gali padėti laisviau jaustis ir mokykloje, ir apskritai gyvenime, pavyzdžiui, parduotuvėje, taip pat formuoja teigiamas charakterio savybes: ugdo užsispyrimą, padeda susikaupti, lavina reakciją, loginį mąstymą“, — sako Prienų „Revuonos“ vidurinės mokyklos direktoriaus pavaduotoja ir matematikos bei informatikos technologijų mokytoja Rasa Alaburdienė, jau kelerius metus su savo vyru Mariumi besirūpinanti „Matmintinio“ konkursų Lietuvoje organizavimu.

Pedagogė apie šį įdomų žaidimą pirmą kartą išgirdo prieš trejus metus iš kolegų estų, su kuriais buvo susitikusi viename renginyje.

Ar šis žaidimas yra mokymosi būdas ar turiningas laisvalaikis?  „Tai ne tik glaudus ryšys su matematika, bet ir savotiškas bendravimo būdas. Mokyklose formuojasi vaikų, susidomėjusių šiuo žaidimu, grupės, netrukus jie suranda bendraminčių iš kitų Lietuvos mokyklų, pradeda bendrauti, susitikinėja bendrose varžybose. Tai savotiška jaunų žmonių bendrija, kurią vienija bendras pomėgis. Į šį pomėgį įsitraukia ne tik vaikai, bet neretai ir jų tėvai. Todėl varžybose galima dažnai išvysti besivaržančias šeimas“, — kalbėjo R. Alaburdienė.

Šiuo matematiniu žaidimu „užsikrėsti“ gana paprasta — kaip ir bet kuriuo kitu azartą skatinančiu pomėgiu. Jeigu bent vienas žmogus mokykloje ima tuo domėtis, greitai šį jo pomėgį perima ir kiti. Pedagogė iš Prienų sako, kad dabar jų mieste yra nemažai žmonių, žaidžiančių „Matmintinį“. Niekam nekeista, kad į varžybas su vaikais atvyksta ir jų tėvai, kurie kaip lygūs su lygiais dalyvauja tikslumo reikalaujančiose varžybose.

„Mūsų mokyklai respublikiniame „Matmintinio“ ture atstovavo net penkių asmenų Stravinskų šeima — keturi vaikai ir tėvelis“, — pasidžiaugė pašnekovė. 

Lavinančio žaidimo puoselėtoja ir organizatorė Lietuvoje sako, kad įsitraukti į mintino skaičiavimo žaidimą gali bet kokio amžiaus žmonės. Estijoje šį žaidimą su dideliu azartu ėmė žaisti netgi tie vaikai, kurie nemėgo matematikos.

Šalin skaičiuotuvą

Kaip išbandyti „Matmintinį“? Pirmiausia reikėtų įsijungti interneto puslapį www.miksike.lt. Čia apibūdinama kompanijos „Miksike“ sukurta mintino skaičiavimo lavinimo programa, kurios pagrindu vyksta tarptautinis turnyras.

Kai pateksite į nurodytą puslapį, suraskite nuorodą „Matmintinis“, paskui pasirinkite „Treniruotės lauką“ ir norimas varžybas, pavyzdžiui, „Sudėtis“, „Atimtis“, „Sudėtis ir atimtis“, „Palyginimas“, „Reikšmių įrašymas“ ir pan. Iš pradžių viskas pasirodys labai lengva ir įdomu. Tačiau neapsigaukite — kuo toliau, tuo uždaviniai taps sudėtingesni... Jeigu jums „Matmintinis“ patiks — registruokitės ir, prisijungę prie treniruočių savo vardu ir slaptažodžiu, galėsite palyginti savo rezultatus su mokyklos, rajono ar šalies žaidėjų rezultatais.

„Matmintinio“ organizatoriai ir aktyvūs žaidėjai primena, kad norint tapti tikru skaičiavimo asu reikėtų kone kasdien rasti laiko ir prisėsti prie kompiuterio patreniruoti savo protą. Treniruočių metu susipažįstama su programa, lavinami įgūdžiai.

Pavasarį nurodytu laiku savo mokyklose sėdėdami prie kompiuterių, „Matmintinio“ žaidėjai dalyvauja atrankos varžybose. Varžybų dalyviai skirstomi į grupes pagal amžių: I–III, IV–VI, VII–XII klasių mergaitės ir berniukai bei suaugusiųjų moterų ir vyrų grupės. Konkurse negalima naudotis skaičiuotuvais, skaičiavimo programomis, kitų žmonių pagalba.

Pademonstravusieji geriausius rezultatus kviečiami į respublikinį finalą, kuriame reikia rungtis „penkiakovėje“ — specialiose varžybose, apimančiose kelias rungtis. Penki mikliausi kiekvienos amžiaus grupės skaičiuotojai įgyja teisę dalyvauti tarptautiniame mintino skaičiavimo turnyre.

Praėjusiais metais jis buvo surengtas Birštone, o šių metų gegužę tarptautinis finalas vyko Estijos Tartu mieste. Jame lietuviams pasisekė pelnyti ne vieną prizinę vietą. Suaugusiųjų grupėje antrąją vietą laimėjo Birutė Narijauskaitė iš Kauno, trečiąsias vietas iškovojo Robertas Stankevičius iš Vilniaus ir penktokas palangiškis Abdulla Voroneckas.

Padeda gyventi ir mokytis

Aštuntą kartą surengtas tarptautinis „Matmintinio“ finalas buvo ypatingas Lietuvos pasiuntiniams tuo, kad jame lietuviai pirmą kartą iškovojo auksą. Šakių rajono Gelgaudiškio vidurinės mokyklos devintokė Gintarė Vaičaitytė ne tik užėmė pirmąją vietą savo amžiaus grupėje, bet ir pagal surinktus taškus pasiekė geriausią moksleivių rezultatą.

Jau antrus metus Lietuvoje pripažįstama viena geriausių skaičiuotojų mintinai pasakojo, kad tarptautiniame žaidimo finale ji dalyvavo ne pirmą kartą, tačiau didžiausia sėkmė jai nusišypsojo būtent šiais metais.

Moksleivei šį azartišką matematinį žaidimą parodė jos matematikos mokytoja, ir jis jai iškart labai patiko. Prisėdusi prie kompiuterio, ji pirmiausia jungdavosi prie interneto puslapio su žaidimo užduotimis. Gintarė sako ir dabar dažnai žaidžianti „Matmintinį“, o artėjant varžyboms kasdien treniruojasi apie valandą ar pusantros. Per 40 sekundžių moksleivė spėja atlikti 18–20 matematinių veiksmų. Teigia, kad lengviausia jai yra dalyba.

Šiuo pomėgiu mėgaujasi ir jos sesė dvynė Akvilė, jau antrus metus tarp mikliausių Lietuvos skaičiuotojų užimanti septintąją vietą. Šiais metais Gintarė už geriausią savo rezultatą dovanų gavo jau antrą kompiuterį, tad savo senąjį atidavė sesei, kad dabar abi nevaržomos galėtų sėsti prie kompiuterio kada tik panorėjusios.

Pasidomėjus apie tolesnius tikslus, mikliausia skaičiuotoja sakė: „Šiemet mano rezultatas iš visų varžybų dalyvių buvo antras, tad kitais metais stengsiuosi, kad jis būtų pirmas.“

Moksleivė tikino, kad mintinas skaičiavimas jai teikia apčiuopiamos naudos: „Skaičiuotuvu jau seniai nesinaudoju, nes mintinai suskaičiuoju greičiau. Be to, skaičiavimo įgūdžiai man padeda mokantis ir kitų tiksliųjų mokslų — fizikos ir matematikos".

Gintarė — labai gera mokinė: visi dalykai įvertinti dešimtukais, ji nuolat dalyvauja įvairiose respublikinėse olimpiadose, kur dažnai ją lydi sėkmė.

Svarbiausia suvokti sistemą

Rokiškio rajono Kamajų Antano Strazdo gimnazijos matematikos mokytojas Arvydas Uldinskas sako, kad norint vaikus sudominti mintino skaičiavimo žaidimu svarbiausia jiems parodyti, jog šis užsiėmimas ir tau pačiam labai patinka. Šiandien respublikiniuose „Matmintinio“ turuose dalyvauja ir pats mokytojas, ir nemažas būrys jo auklėtinių.

A. Uldinskas apie „Matmintinį“ pirmą kartą išgirdo prieš trejus metus iš savo rajono Švietimo skyriaus darbuotojo, su kuriuo dalyvavo kursuose. „Man iškart patiko šio žaidimo, kuriam pasitelkiamas proto miklumas, idėja“, — prisiminė jis.

Mokytojas aiškina, kad kažkokias tikslias taisykles, kaip greitai ir sėkmingai skaičiuoti mintinai, mokiniams perduoti būtų labai sunku. „Reikia kantrybės, laiko ir noro, kad suvoktum matematinių veiksmų sistemą ir galėtum ją sėkmingai taikyti. Vaikai sugeba ją taip ištobulinti, kad net ir mokytojui tampa sunku pavyti savo mokinius“, — dėstė Kamajų mokytojas, kurio gimnazijoje mintinu skaičiavimu mėgaujasi daugiausia VI–XI klasių moksleiviai.

Matematikas sako aiškiai pastebėjęs, kad nuolat žaidžiančių moksleivių atmintis gerokai pagerėjo, jie kur kas geriau atsimena formules ar žodines sąlygas. Pedagogo nuomone, matematiniu skaičiavimu būtų pravartu susidomėti ne tik tiems, kurie savo ateitį ketina susieti su tiksliaisiais mokslais.

„Matematinės treniruotės gali suteikti patirties, naudingos įvairiais gyvenimo atvejais. Pavyzdžiui, parduotuvėse „matmintinininkai“ kainas suskaičiuoja greičiau nei kasininkė, sėdinti prie kasos aparato“, — pastebėjo žaidimą Kamajuose propaguojantis matematikos mokytojas.

Pažymėti
Dalintis
Nuomonės