Pasak pašnekovo, suprantama, kai pinigai negrąžinami ambasadai atsisakius išduoti vizą, tačiau kodėl jie negrąžinami, jei sumokama per didelė suma, lieka neaišku.
„Galbūt pas juos yra tokios taisyklės, bet jos yra visiškai nesuderinamos su protingumo principu“, - DELFI teigė Tomas Č., kurio bėdos prasidėjo dėl to, jog JAV ambasados interneto puslapyje rado nurodytus du sąskaitų numerius, tačiau paaiškėjo, kad pasirinktoji sąskaita buvo ne ta, tad pavedimą teko pakartoti iš naujo ir turistinė viza jam kainavo dvigubai.
Sumokėjo į ambasados sąskaitą, bet ne tą
Tomas Č. pasakoja, jog šią vasarą už jūrų marių susiruošė ne jis pats, o jo pažįstama, Baltarusijos pilietė Hanna kuri tiesiog paprašė jo sumokėti SEB banke konsulinį mokestį, siekiantį 340 Lt. Moteris nenurodė konkrečios ambasados banko sąskaitos, tačiau Tomas Č. sako, jog iš pradžių numerio pasiteiravo banko skyriuje Akropolyje, bet jo negavęs tiesiog susirado internete.
„Aš internete susiradau sąskaitos numerį, padiktavau banko tarnautojai ir paklausiau, ar sąskaita teisinga. Ji pasakė, kad taip, tai yra Amerikos ambasados sąskaita, todėl sumokėjau pinigus, o kitą rytą, pažįstamai atvažiavus į pokalbį Vilniuje, padaviau jai čekį. Ji su tuo čekiu nuėjo į ambasadą, išėjo po pusvalandžio ir sako, kad jai pasakė, jog pavedimą reikia padaryti į kitą jų sąskaitą“, - pasakojo pašnekovas.
Maža to, paaiškėjo, kad į sąskaitą pervesta suma yra 20 Lt per maža, tad reikėjo dar primokėti.
Nieko blogo nenutuokiantys Tomas ir Hanna nuvažiavo į SEB banką ir paprašė arba pervesti jau sumokėtus pinigus iš vienos JAV ambasados sąskaitos į kitą ir primokėti 20 Lt, arba padaryti naują pavedimą į kitą sąskaitą. Banko darbuotoja paaiškino, jog tokia procedūra yra sudėtinga ir gali užtrukti ilgai: pirmasis pavedimas buvo padarytas litus konvertuojant į JAV dolerius, tad norint sutvarkyti reikalus greičiau esą geriau iš naujo pervesti pinigus į teisingąją sąskaitą, o pirmajam pavedimui parašyti atsisakymą ir prašyti grąžinti pinigus.
Sulaukė daugybės neveiksmingų patarimų
Sumokėjęs konsulinį mokestį antrąkart Tomas Č. tą pačią dieną parašė pirmojo pavedimo atsisakymą SEB banke. Kiek vėliau pašnekovas pasakoja paskambinęs į JAV ambasadą, išaiškinęs situaciją, tačiau teigia supratimo nesulaukęs.
„Pasiskambinau į Amerikos ambasadą ir informavau, kad padariau tokį pavedimą, bet pasijutau, lyg kokį nusikaltimą padaręs. Pradėjo klausinėti, iš kur aš gavau tokią sąskaitą. Aš sakau, pas jus internete yra ta sąskaita. Negali būti, sako. Atrodo, kad aš tą sąskaitą kažkur gavau kokiu nors slaptu būdu. Taip tiesiog pasijaučiau“, - DELFI pasakojo Tomas Č., ambasadoje gavęs tik patarimą aiškintis su banku.
Tačiau bankas, anot pašnekovo, nieko negalėjo padaryti: nors ir kreipėsi į JAV ambasadą dėl lėšų grąžinimo, bet gavo atsakymą, jog pinigai grąžinami nebus. „Bankas man patarė kreiptis tiesiogiai į Amerikos ambasadą“, - sakė Tomas Č.
Tuomet Tomas Č. bent savaitę bandė prisiskambinti nurodytu ambasados telefonu. „Telefonu man pasakė taip, galiu pakartoti beveik žodis į žodį: kadangi tai jūsų klaida, per klaidą jūs padarėte pavedimą ne į tą sąskaitą, mes pinigų negrąžinsime. Taip ir pasakė. Aš sakau, kad tai neįtikėtina, nes pinigai nėra niekur panaudoti, jais nesumokėta už jokią paslaugą. O jeigu aš milijoną pervesčiau?“, - stebėjosi pašnekovas ir vėl gavo patarimą – rašyti ambasadai raštu.
Parašęs laišką bei nusiuntęs jį su visais įmanomais įrodymais, Tomas Č. pagalbos vėl nesulaukė. Ambasada tik pranešė, kad nors ir nesupranta, kodėl už Baltarusijos pilietę Hanną konsulinis mokestis buvo sumokėtas dukart, tačiau pareiškė, jog pinigai negali būti grąžinami, išskyrus tuos atvejus, jeigu klaidą padaro ambasados darbuotojas. Atsakyme ambasada taip pat pažymėjo, kad konsulinis mokestis nėra grąžintinas, nors paprastai tokia praktika taikoma tais atvejais, kai asmuo sumoka pinigus, bet negauna vizos.
Ambasada: pinigai grąžinami klaidą pastebėjus tik tą pačią dieną
JAV ambasados atstovas ryšiams su visuomene Jonathanas M. Bergeris DELFI teigė, kad ambasada laikosi atskirų atvejų nekomentavimo politikos, tačiau bendrąja prasme, pasak jo, į ambasados sąskaitą įmokėtus pinigus galima susigrąžinti nebent tą pačią dieną. Jeigu klaida pastebima kitą dieną, tuomet pinigai nėra grąžinami, nes patenka į bendrą ambasados fondą.
„Mes negalime komentuoti apie konkrečius atvejus, kai prašoma vizos, bet konsulinio mokesčio mokėjimo politika, pasak mano kolegų, yra tokia: žmogus sumoka pinigus į sąskaitą už vizą ir jeigu tą pačią dieną supranta, kad padarė klaidą, jis gali pinigus atgauti. Tačiau jeigu klaida paaiškėja kitą dieną, tuomet, nelaimei, pinigai pereina į bendrąjį ambasados fondą ir dėl to pinigų grąžinimas tampa sudėtingas ir mūsų politika tiesiog to nedaryti“, - sakė J.M. Bergeris.
Paklaustas, kodėl ambasada negrąžina lėšų iš kurios nors kitos sąskaitos, jeigu yra gavusi visus įrodymus, kad konkretus asmuo už vieną paslaugą per klaidą sumokėjo du kartus, atstovas ryšiams su visuomene aiškino negalįs atsakyti į klausimą, mat neturi tikslios informacijos.
Daugiau paaiškinimų JAV ambasada nepateikė, nors žadėjo pasidomėti, kodėl pinigų grąžinimas už paslaugą sumokėjus dukart yra toks sudėtingas.