Tyrimų bendrovės „IDC“ išankstiniais duomenimis, pernai visų nešiojamųjų kompiuterių pardavimas Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje sudarė 47 proc. visų kompiuterių pardavimo rinkoje. 2006 m. nešiojamųjų kompiuterių pardavimo dalis buvo 40 proc. Evelina Rimkienė, UAB „Hewlett-Packard“ (HP) Asmeninių įrenginių grupės rinkodaros vadovė Baltijos šalyse prognozuoja, kad šiemet nešiojamųjų kompiuterių pardavimas visose Baltijos šalyse išlaikys augimo tempą.

Jos nuomone, šie kompiuteriai sparčiai populiarėja dėl daugelio priežasčių – jeigu ankščiau vartotojams svarbiausi pasirinkimo kriterijai buvo įrenginio kaina ir techninės charakteristikos, tai be šių dalykų, šiuolaikiniams namų rinkos vartotojams svarbiu akcentu tampa įrenginio išvaizda.

Kompiuterių pardavėjų tvirtinimu, privačių pirkėjų pasirinkimą dažnai nulemia ir tai, kokios yra nešiojamojo kompiuterio galimybės tenkinti vadinamąsias namų pramogas. Verslo klientai renkasi pagal kompiuterio kompaktiškumą ir lengvumą, derinant šias charakteristikas su technologijomis, reikalingoms mobiliesiems vartotojams, dirbantiems dinamiškoje verslo aplinkoje.

Paperka mobilumas

„Nešiojamųjų kompiuterių pardavimas ir paklausa tarp vartotojų sparčiai auga, tai susiję su tuo, kad telekomunikacijų įmonės smarkiai plecia bevielio interneto „wi-fi“ bei mobiliojo interneto zonas, kurias ypač yra pamėgęs jaunimas pramogavimo tikslais bei verslo klientai, kurie daug laiko praleidžia ne biure“, - tikina HP atstovė p. Rimkienė.

Tendenciją, jog pastaruoju metu ne įsigyti kompiuteriai skatina žmones pradėti naudotis internetu, o atvirkščiai – interneto teikiamos galimybės skatina pirkti kompiuterius, pastebi ir „Zebra“ bevielio interneto paslaugas siūlanti AB „TEO LT“ (TEO). Įmonės paslaugų plėtros ir rinkodaros tarnybos vadovas Nerijus Ivanauskas mano, kad vienas pagrindinių motyvų įsigyti nešiojamąjį kompiuterį – galimybė jungtis į internetą bet kur ir bet kada. Ši „laisvė“ jungtis iš bet kokios vietos galioja ir namų ūkių interneto vartotojams.

„Pastebime, kad žmonės vis rečiau namuose diegia laidinius kompiuterinius tinklus. Kur kas patogiau namuose turėti bevielį tinklą ir ryte naršyti internete geriant kavos puodelį virtuvėje, o vakare žiūrėti filmą ar klausytis muzikos svetainėje”, - tikina TEO atstovas.

Anot jo, panaši tendencija yra ir verslo organizacijose – biuruose diegiami bevieliai tinklai, leidžiantys dirbti tiek prie darbo stalo, tiek posėdžių kambaryje ar kitoje patogioje vietoje. Stalo kompiuterius renkasi kainai jautrūs klientai arba jie perkami dėl maksimalios galios ar specifinių poreikių, pvz., buhalteriams, kuriems naudoti nešiojamuosius kompiuterius ir iš darbo vietos „išnešti“ informaciją būtų nesaugu.

Remigijus Štaras, telekomunikacijų UAB "Omnitel" viceprezidentas komercijai taip pat neabejoja, kad mobiliojo interneto paslaugų plėtra ir prieinamumas visuomenei turėjo didžiulę įtaką nešiojamųjų kompiuterių populiarumui. "Dabar, kai nešiojamieji kompiuteriai savo techninėmis charakteristikomis nenusileidžia stacionariesiems, o mobiliuoju internetu galima naudotis iš esmės visur - darbe, namie, kavinėse, automobilyje, parke - daugeliui žmonių verta rinktis nešiojamąjį kompiuterį, juolab kad nešiojamieji kompiuteriai su mobiliuoju internetu parduodami itin patraukliomis kainomis“, - sako p. Štaras.

Skatina akcijos ir vasara

Pardavėjai įžvelgia ir kitas priežastis nešiojamiems kompiuteriams populiarėti. Kauno UAB „Megapolis“ direktorius Artūras Afanasenka mano, kad bevielis internetas ne vienintelė priežastis didinanti kompiuterių pardavimą. Jo nuomone, didelę įtaką padarė ir “laptopų” kainų mažėjimas. “Prieš 5-6 metus tokie kompiuteriai kainavo nuo 5-7 tūkst. litų, todėl jie buvo laikomi verslo segmento preke. Prasidėjus masinei gamybai bei nuolat pingant technologijoms, jų kaina praktiškai susilygino su stacionariųjų. Šiandien pakankamai geros kokybės skreitinuką galima įsigyti už 2,5-3 tūkst. litų”, - tikina bendrovės direktorius.

Prekybininkai neslepia, kad didelę įtaką nešiojamųjų kompiuterių pardavimui daro ir vykdomos mobiliųjų operatorių akcijos, kai kompiuteris parduodamas kartu su bevielio interneto paslauga. “Pernai metais net apie 17 procentų nešiojamųjų kompiuterių iš mūsų salonų buvo parduota su “Omnitel” arba “Bitės” mobiliojo interneto planais”, - skaičiuoja Regimantas Buožius, UAB "ACME Kompiuterių Komponentai" direktorius. Jo duomenimis, didesniuose miestuose nešiojami kompiuteriai pernai užėmė daugiau nei 50 proc. visų kompiuterių rinkos. “Pirmiausia, tai pasijautė Klaipėdoje. Pajūryje nešiojamuosius kompiuterius masiškai pradėjo pirkti jūreiviai”, - sako jis.

Įsigyti mobilią darbo ir pramogų priemonę skatina ir augantis vartotojų noras judėti „neatsitraukiant nuo klaviatūros“. Kompiuteris naudojamas ir darbui, ir pramogai – vartotojai pageidauja juo naudotis biure, namie, poilsiaudami gamtoje ar išvykę atostogauti. „Omnitel“ viceprezidentas komercijai Remigijus Štaras sako, kad vasaros metu padidėja mobilaus ir bevielio interneto vartotojų. „Vasaros metu "Omnitel" vartotojai kur kas aktyviau mobiliuoju internetu naudojasi ir kurortuose bei kaimo vietovėse“, - pastebi p. Štaras. TEO taip pat džiaugiasi saulėtais ir šiltais orais, mat tuomet it ant mielių auga „Zebra“ naudojimas lauko kavinėse.

Rinka dar augs

Artimiausiu metu nešiojamųjų kompiuterių paklausa nemažės, prognozuoja pardavėjai. Jų nuomone, nešiojamieji kompiuteriai ir toliau tokiais pat tempais „grobs“ rinką iš stacionariųjų. Tačiau pastarųjų gamintojai neketina nuleisti rankų ir jau greitai žada pristatyti naujų ir pažangių modelių, kurie turėtų sudominti namų vartotojus. Todėl, ateitį spėja kompiuterių prekeiviai, santykis turėtų išlikti panašus kaip ir pernai – stacionariesiems kompiuteriams Lietuvoje turėtų atitekti 30-33 proc. kompiuterių rinkos. Augančiais nešiojamųjų kompiuterių pardavimais neabejoja ir Simonas Sturys, UAB „Sonex Technologies“ Marketingo direktorius.

“IT išlaidos vienam gyventojui Lietuvoje dabar yra beveik 10 kartų mažesnes nei Skandinavijoje. Bandant pavyti kaimynų lygį, nori nenori, didinsime ir kompiuterių pardavimą. Vien tik nešiojamųjų kompiuterių pardavimas bent kelis metus turėtų augti po 10-15 proc.”, - ateities rinkos tendencijas nuspėja p. Sturys. Poreikį naudotis nešiojamuoju kompiuteriu didins ir elektros energijos taupymo būtinybė.

“Nešiojamas kompiuteris sunaudoja iki 10 kartų mažiau energijos nei stacionarusis kartu su monitoriumi. Be to, nešiojamąjį kompiuterį lengviau perdirbti, lengviau realizuoti naudotą, jam pagaminti reikia mažiau žaliavų”, - sako „Sonex Technologies“ atstovas.