Pastaruoju metu Karsakiškio miestelio Panevėžio rajone gyventojai suka galvas, kodėl mūsų šalies vyriausybė labiau myli Lenkijos piliečius nei juos. Karsakiškiečiai jau 27 metus kantriai laukia jiems pažadėto aplinkkelio, kuris išgelbėtų jų miestelį nuo milžiniškų transporto srautų.
Girdėdami, kaip aktyviai šalies valdžia remia aplinkkelio Lenkijoje ties Augustavo miesteliu statybas, jie buvo tikri, kad šiemet jiems pažadėtos statybos taip pat prasidės. Tačiau vietoje to jiems buvo pranešta, kad 10 milijonų litų vertės aplinkkelio Panevėžio rajone statybos gali nė neprasidėti, o pinigai atiduoti kitiems projektams.
Kaip ir Lenkijoje kelią aplinkkeliui bando pastoti gamtosaugininkai. Ir panašu, kad projekto tvirtinimo procesas, anot jame dalyvaujančiųjų, užstrigo kaip reikiant.
“Manau, kad jeigu iki šių metų pabaigos Karsakiškio aplinkkelio projektas nebus patvirtintas – Lietuvos automobilių kelių direkcija ras kur panaudoti tuos 10 milijonų litų, – „Verslo vartams“ patvirtino Panevėžio rajono savivaldybės architektūros skyriaus vyresnioji specialistė Sigita Biveinienė. – Tai gali įvykti, ir dėl to būtų labai apmaudu“.
Karsakiškio gyvenvietę kerta krašto kelias Daugpilis-Rokiškis-Panevėžys. Dėl didelio eismo intensyvumo susidaro sudėtingos eismo sąlygos, sukeliamas pavojus pėstiesiems, miestelis kenčia nuo smogo ir triukšmo. Dėl „kamščio“ kelyje kenčia ir transporto priemonių savininkai.
Labai svarbus visuomenei projektas stringa dėl Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos (VSTT) pozicijos. Šios institucijos specialistai yra įsitikinę, kad aplinkkelis sunaikintų unikalų Lėvens slėnį – upės senvagių kompleksą ir unikalias mezofitines pievas.
Alternatyva sudėtinga
Dėl to VSTT siūlo Krasakiškio aplinkkeliui ieškoti alternatyvios trasos. Tačiau projekto šalininkai teigia, kad alternatyva būtų sunkiai įgyvendinama, nes projekto rengėjai susidurtų su aibe problemų.
„Aplinkelio projektas, iš esmės, yra dar 1980 metais „Lietkelprojekto“ paruošto projekto atnaujinimas. Maža to, 1986 metais buvo nutiesta maža atkarpa Karsakiškio šio aplinkkelio ir pastatytas tiltas per Lėvens upę, – sako S.Biveinienė. – Nauja trasa, mažu mažiausiai, kainuotų 5 milijonais litų brangiau, nes tiek kainuotų pastatyti kitą tiltą, o kur dar projektavimo ir kitos išlaidos“.
Kita problema, su kuria tektų susidurti ieškant minėtos alternatyvos – žemės nuosavybės klausimai.
Teritorija per kurią numatytą tiesti aplinkkelį, anot pašnekovės, dar prieš dešimt metų buvo rezervuota valstybės. Kitos trasos paieškos priverstų spręsti teisines problemas, nes visur kitur aplink miestelį - privati žemė.
Valstybinės institucijos dėl iškilusios Karsakiškio aplinkkelio problemos šiemet jau buvo susitikusios du kartus. Paskutinį kartą kovo 19 dieną susirinkime dalyvavo atstovai iš Lietuvos automobilių kelių direkcijos, Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos, VĮ Transporto ir kelių tyrimo instituto, Panevėžio apskrities administracijos ir Panevėžio rajono savivaldybės.
Visos institucijos išskyrus VSTT dar kartą patvirtino sutinkančios, kad Karsakiškio gelbėjimo procesas būtų pradėtas taip kaip ir numatyta projekte. VSTT atsakymo vis dar laukiama. Apie susiklosčiusią situaciją Panevėžio rajono savivaldybė informavo Aplinkos ministeriją ir Susisiekimo ministeriją.
Žalojami žmonės
Remiantis 2005 metų duomenimis pro Karsakiškį per parą pravažiuodavo 5875 automobiliai. Eismo priežiūros specialistai mano, kad dabar šis srautas gali būti išaugęs iki 8000-9000 automobilių. Karsakiškyje per metus įvyksta iki 10 eismo nelaimių, kuriuose sužalojami ar žūsta žmonės.
Nutiesus aplinkkelį 84% automobilių būtų šiuo keliu važiuotų aplenkdami miestelį. Dabartinis kelias per Karsakiškį liktų tarnauti vietinio eismo poreikiams.
Karsakiškio pietinio aplinkkelio sankasos plotis būtų 10 metrų – planuojamos dvi eismo juostos po 3,5 m. Bendra projekto vertė siekia 10,3 milijono litų. Projekte buvo numatyta statybos darbus pradėti šių metų kovo mėnesį ir užbaigti 2008 metų pabaigoje.
Jeigu šis projektas nebus patvirtintas sovietmečiu keli kilometrai už Karsakiškio per Lėvens upę pastatytas tiltas taip ir liks tiltu vedančiu „į niekur“, nes aplinkelis juo ir baigiasi.