Pačios taksi įmonės savo ruožtu skundžiasi, kad tarifai kelionėms iš TVOU yra milžiniški dėl pernelyg menko turistų skaičiaus, o sukčiaujančius vairuotojus, kurie vos kelių kilometrų kelionę nuo oro uosto iki miesto centro apmokestina kur kas stipriau nei leidžia nustatytieji ir šiaip jau dideli tarifai, pateisina.
TVOU pardavė vietas, taksi firmos užsišaukė kainas
Vilniaus miesto savivaldybė drauge su Trišalės tarybos Vartotojų teisių stebėsenos komitetu trečiadienį surengė posėdį, kuriame bandė aiškintis, kodėl Lietuvoje kelionė iš oro uosto į miesto centrą kainuoja brangiau nei Briuselyje, kuriame atstumai iki miesto yra kur kas ilgesni nei Vilniuje.
„Yra kuriozinių, anekdotinių situacijų, kai svečias įsėda į taksi, taksistas jo klausia, ar vyksime į tarptautinį oro uostą, ar į vietinį. Jeigu į tarptautinį, tai, aišku, vykstama aplinkiniais keliais. Ir vakarykštis faktas, kad atvykęs svečias iš oro uosto su taksi vyko iki Aušros Vartų ir sumokėjo 90 Lt! Netgi dabar tais didžiaisiais tarifais skaičiuojant, tai yra tiesiog apgaulė“, - piktinosi Vilniaus miesto savivaldybės administracijos Kultūros, sporto ir turizmo departamento direktorė Kristina Ulevičiūtė.
Iš viso galimybe išsipirkti stovėjimo vietas šalia atvykimo salės susidomėjo ir sutartis sudarė 5 taksi įmonės - „Martono taksi“, „Pigus taksi“, „Merselita“, „VIP TAK“ ir „M&G Ligistic”. Per mėnesį 5 vietas nusipirkusi viena įmonė TVOU sumoka 3000 Lt ir pačios nustato tarifus.
TVOU platinamame lankstinuke nurodoma, kad šių įmonių automobilių siūlomų pasaugų kaina už kilometrą svyruoja nuo 5 iki 6 Lt. Įsėdimo mokestis paprastai siekia 6-10 Lt.
Tačiau savivaldybės atstovė teigia, kad net ir pačiais aukščiausiais tarifais kelionė nuo oro uosto iki Aušros Vartų kainuoti 90 Lt negali. Jos nuomone, geriausia būtų kreiptis į Susisiekimo ministeriją ir keisti teisės aktus taip, kad Vilniaus mieste taksi įmonės negalėtų taikyti įvairių tarifų.
Konkurencijos tarybas siūlo „lubas“
Konkurencijos taryba pripažįsta, kad laisvai nusistatydamos kainas, kurias dalis atvykusių keleivių sutinka mokėti, taksi firmos jokių teisės aktų nepažeidžia, nes į kainą įskaičiuojamos didesnės sąnaudos, kurios susidaro išsipirkus prestižines vietas prie oro uosto.
„Šiuo metu nelabai žinau, kokius pažeidimus turėtumėte omeny. Kainą ūkio subjektas gali laisvai nusistatyti pats, čia ir yra konkurencijos esmė. Šiuo atveju, jis nusistato tokią, kokios yra sudarytos sąlygos. Čia tikrai nėra konkurencijos pažeidimas, nustatyti kainą, kokią pasiskaičiuoji ir kokią nori taikyti“, - aiškino Konkurencijos tarybos Draudžiamų susitarimų skyriaus laikinoji vadovė Jolanta Ivanauskienė.
Posėdyje ji tik pabrėžė, kad nors vietas išsipirko 5 taksi įmonės, tačiau dvi jų – „Martono taksi“ ir „Pigus taksi“ priklauso vienam savininkui, tad realiai konkurencija tarp įmonių yra mažesnė nei atrodo iš pirmo žvilgsnio.
Tačiau Konkurencijos tarybos atstovė siūlo TVOU pabandyti nustatyti maksimalias „lubas“ ir pažiūrėti, kas iš to išeis.
„Reikia pradėti nuo atrankos kriterijų, kurie buvo taikomi skelbiant atitinkamą atranką. Tai reikia pastebėti, kad tarp tų kriterijų nebuvo jokių sąlygų, kokia turėtų būti kaina. Ir šiuo atveju, mūsų nuomone, pagrindinis dalykas, kas galėtų išgelbėti šioje situacijoje, tai tam tikros maksimalios kainos ribos nustatymas, už kokią maksimalią kainą oro uoste turėtų būti teikiamos taksi paslaugos“, - svarstė J. Ivanauskienė.
„Čia išeina, kad ant durų neužkabiname spynos ir stebimės, jog dažnai įvyksta vagystės“, - pridūrė Konkurencijos tarybos atstovė.
TVOU ir taksistai siūlo naudotis kitomis transporto priemonėmis
Vilniaus savivaldybei bei iš oro uosto keliaujantiems keleiviams piktinantis kainomis, TVOU ir taksistai savo ruožtu siūlo rinktis kitas transporto priemones – autobusus, traukinuką, kviesti kitų taksi įmonių automobilius. Pasak TVOU Plėtros projektų vadovės, autobusas prie oro uosto atvykimo salės atvažiuoja labai arti, traukinio stotelė taip pat yra už kelių šimtų metrų, be to, visuomet esą galima kviesti kitų įmonių taksi.
TVOU atstovė vis tik pabrėžė, kad taksi įmonės, kurios nori prisistatyti keleiviams, pačios turėtų pasirūpinti savo reklama, o esą jų lankstinukai TVOU patalpose gali būti laisvai dalijami.
Sostinės taksi vežėjų asociacijos direktorius R. Bieliauskas vis tik pabrėžė, kad keleiviai paprastai moka tiek, kiek pajėgia ir nori mokėti.
„Jeigu žmogus moka, tai, vadinasi, jis gali sumokėti. Kas negali sumokėti tas ir nevažiuoja. Juk mes turime pasirinkimą: turime taksi, turime mikroautobusus, lėktuvus, autobusus, traukinius, laivus. Prašau, kas norite, pasirinkite – galima eiti pėsčiomis, galima važiuoti dviračiu“, - aiškino R. Bieliauskas.