"Įsivaizduokite situaciją - dešimt girtų jaunuolių sukelia muštynes, aš esu vienas ir sėdžiu prie vairo. Jeigu bandyčiau jų neišleisti - į ką virstų mano autobusas? Be to, kas gali garantuoti, kad iki to laiko, kol atvyks pareigūnai, aš dar turėsiu visus dantis?" - piktinosi vairuotojas Česlovas Andriulionis.
Bandė ginti - gavo pats
Balandžio mėnesio viduryje viename iš Klaipėdos autobusų parkui priklausančių autobusų kilo konfliktas, kurio metu buvo apvogta keleivė, o vairuotojas - žiauriai sumuštas.
Vėlai vakare į autobusą sugužėjo grupė paauglių. Nepilnamečiai vijosi nuo jų bėgusią merginą. Viduje jie bandė atimti iš klaipėdietės mobilųjį telefoną. Vairuotojas stojo ginti merginos, tačiau už tai teko skaudžiai sumokėti. Sumuštas vyriškis prarado sąmonę ir pabudo tik pareigūnams atvykus. Sulaužytą nosį vairuotojas gydosi iki šiol.
Tą patį mėnesį nukentėjo ir dar viena vietinio maršruto transporto priemonė. Jau kitai bendrovei priklausančiam autobusui buvo išmuštas langas. Visa laimė, kad akmuo nekliudė sėdinčių keleivių.
"Jeigu atvirai - nepatariu klaipėdiečiams važinėtis vietiniais maršrutais vėlyvu metu. Apie 22-23 valandą vakaro didžiuosiuose miesto autobusuose vyksta negeri dalykai. Jaunimėlis viešąjį transportą paverčia pasilinksminimo vietomis. Jie rūko ir geria. Dar daugiau - kabinėjasi prie žmonių ir mūsų. Tai daro specialiai. Mane patį daug kartų bandė išprovokuoti - tampė už rankovių, spardė sėdynes, mėtė degančias cigaretes. Buvo atvejis, kai reikalavo pagarsinti muziką, nes sugalvojo šokti. Neslėpsiu, kad tokių incidentų bijau, kaip ir visi kiti vairuotojai, tie vaikigaliai - nevaldomi", - atviravo Klaipėdos autobusų parke brigadininku dirbantis Č.Andriulionis.
Pataria nesivelti
Šios bendrovės direktorė Jelizaveta Daugininkienė palaiko savo darbuotojų pusę ir neragina, kilus konfliktui, ginti keleivių.
"Jie - ne angelai sargai, žmonės dirba ir jų reikalas - rūpintis maršrutais, kad autobusai važiuotų pagal grafikus. Miesto maršrutai - vieša vieta. Tai, kas dedasi transporto viduje, turėtų rūpėti ne mums vieniems, bet ir miestui, šiuo atveju - viešajai įstaigai "Klaipėdos keleivinis transportas", - mano J.Daugininkienė.
Bendrovės darbuotojai apdrausti nuo nelaimingų atsitikimų ir mirties darbo vietoje, tačiau šis faktas vairuotojų neguodžia.
Pakeitus senus ikarusus naujesniais autobusais, juose nebeliko vairuotojų kabinų. Todėl dabar sėsdami prie vairo vyrai dar labiau jaudinasi. Nuo įkyrių, girtų ir aršių keleivių jų niekas nebeapsaugo.
"Yra tik užuolaidėlės. Bet kas gali spjauti į veidą, trenkti kumščiu ar lazda - net durų nespėtume uždaryti", - guodėsi vyrai.
Kiekvienas vairuotojas savo telefone yra įsivedęs saugos tarnybos "Argus" numerį, kuriuo gali skambinti kilus incidentui, tačiau to daryti jie neskuba.
"Aišku, kad atvažiuoti nespės. Būtų kur kas patogiau, jeigu jie arba policijos pareigūnai periodiškai domėtųsi, koks gyvenimas verda viešajame transporte vakarais", - svarstė kalbinti vairuotojai.
Vengia naktinių reisų
Pavojingiausios stotelės mieste yra prie pramogų centrų ir pasilinksminimo vietų. Dažniausiai incidentus keleiviniame miesto transporte sukelia jaunimo grupelės, kurios būriuojasi prie "Žemaitijos" kino teatro, naktinio klubo "Kalifornija", senosios turgavietės. Pavojinga stotele vairuotojai įvardija ir Tauralaukį.
Vietinius maršrutus aptarnaujantys maršrutinių taksi vairuotojai pastaruoju metu su aršiais keleiviais susiduria retokai, nes dauguma jų nebevažinėja naktimis.
"Jeigu vyrai mato, kad nesusitvarkys, veža veltui ir nereikalauja pirkti bilietėlių. Dažnai vairuotojai net nesustoja, jeigu stabdo girti asmenys", - pasakojo 8-ąjį maršrutą aptarnaujančios įmonės direktorius Audrius Tvarijonavičius.
Kitos įmonės direktorius Albinas Paulauskas tikino, kad mikroautobusuose konfliktus esą sukelia ne keleiviai, o kontrolieriai, kurie autobusėlius stabdo pažeisdami saugaus eismo taisykles. Anot klaipėdiečio, anksčiau, kai 7-asis maršrutas kursuodavo naktimis, pasitaikydavo ir apiplėšimo atvejų, tačiau dabar vairuotojus neva "apvaginėja" kontrolieriai.
"Įlipa grupė žmonių, o koks vienas neduoda pinigų. Už tokį piktybišką keleivį vairuotojas privalo mokėti po 250 litų baudos", - aiškino A.Paulauskas.
Nuostolius skaičiuoja tūkstančiais
Incidentai viešajame transporte - tik viena medalio pusė. Kur kas daugiau nuostolių pridaro tie keleiviai, kurie blogus darbus atlieka tyliai.
Kasdien Klaipėdos autobusų parko specialiajai tarnybai tenka sulopyti po 12 ir daugiau sudraskytų sėdynių.
Neseniai uostamiestyje kilo nauja chuliganiškų išpuolių "mada", kuri gerokai patuština bendrovės biudžetą.
Po vakarinių reisų vairuotojai randa rėžtukais subraižytus autobusų stiklus. Kartais "auksarankiai" juos taip "papuošia", jog tenka keisti. Vieno stiklo pakeitimas kainuoja 500 litų, sėdynių lopymas - ne mažiau.
Bendrovės Pervežimų skyriaus technologas Giedrius Selskis sako girdėjęs, jog tokia viešojo transporto niokojimo banga kilusi Vokietijoje - ten esą taip pat nežinoma, kaip kovoti su sunkiai nustatomais pažeidėjais.
Susirūpino
Saugos tarnybos "Argus" direktorius Romualdas Jonaitis patvirtino, kad autobusų vairuotojų iškvietimų daugėja. Per mėnesį sulaukiama apie 20 jų skambučių.
Tarnybos darbuotojai kviečiami apmalšinti girtų ir piktų, neretai įsiaudrinusius aršuolius tenka sulaikyti.
"Į incidento vietą vyksta arčiausiai esanti komanda. Vyrai prisistato per 3-5 minutes. Greičiau neįmanoma fiziškai, nebent komanda stovi visai šalia", - pasakojo R.Jonaitis.
VšĮ "Klaipėdos keleivinis transportas", kuri administruoja viešąjį transportą mieste, direktorius Gintaras Neniškis taip pat pripažįsta, kad vėlyvieji maršrutai uostamiesčio gatvėmis jam senokai kelia nerimą, tačiau problemos sprendimas esąs jau pakeliui.
"Savivaldybėje sudaryta darbo grupė, kuri rengia Klaipėdos miesto viešosios tvarkos taisykles. Iš šios grupės pirmininkės Juditos Simonavičiūtės sulaukėme prašymo pateikti pasiūlymus. Mes siūlome, kad būtų atgaivinta sena praktika ir policijos pareigūnai į budėjimo maršrutus įtrauktų viešojo transporto vėlyvųjų reisų kontrolę. Jeigu į pasiūlymą atsižvelgs, bus tvarka, nes tada policininkai įsipareigotų nuolat rengti reidus į autobusus", - įsitikinęs G.Neniškis.
"Tegul moka pinigus"
Ar sumanymas bus realizuotas - dar neaišku. J.Simonavičiūtė sako, jog komisija sulaukusi nemažai pasiūlymų, tačiau apie jų įgyvendinimą kalbėti dar anksti.
"Viešosios tvarkos taisyklės - rimtas reikalas, kurį būtina išdiskutuoti. Aišku, kad jas patvirtinus, kils nepasitenkinimas, nes bus daug draudimų. Greičiausiai taisykles patvirtinsime metų pabaigoje, bet procesas gali ir užtrukti", - lakoniškai aiškino J.Simonavičiūtė.
Klaipėdos VPK atstovas spaudai Albinas Strumyla sako, kad "Klaipėdos keleivinio transporto" pasiūlymą bus galima realizuoti tada, kada miestas problemos sprendimui skirs papildomų pinigų.
"Jeigu mokės - priimsime daugiau patrulių, bus galima ir su autobusais pasivažinėti. Tačiau kažin, ar problema apskritai egzistuoja. Vairuotojai patrulius išsikviečia retai, nors tai daryti kilus incidentui gali visuomet", - svarstė A.Strumyla.