Jaučiasi parduoti
Prieš porą dienų Lietuvos ambasados Airijoje atstovė Renata Darulienė dienraščiui „Klaipėda“ pranešė, kad į ambasadą kreipėsi grupė klaipėdiečių, kurie jaučiasi nukentėję ir yra nepatenkinti savo darbo sąlygomis Dubline. Susisiekus su klaipėdiečiu Sigitu Gadliausku Airijoje paaiškėjo, kad jis ir dar trys žmonės – Darius Gedmintas, Tomas Urbonavičius ir Nerijus Kundrotas gegužės 12-ąją atvykę į Dubliną pateko į kompaniją, kurios pasiūlytos darbo sąlygos visiškai neatitiko išankstinio susitarimo.
Pasak S.Gadliausko, Lietuvoje jis paliko neblogai apmokamą darbą ir į Dubliną išvyko tikėdamasis uždirbti po 1500 eurų per mėnesį. Vyras vylėsi, kad maistui, būstui ir kelionei į darbą išleisdamas po 500 eurų per mėnesį, po metų į Lietuvą jis parsiveš 12 tūkstančių eurų. Išlaikęs įvairius testus, egzaminus, agentūrai pateikęs rekomendacijas ir krūvą dokumentų, jis praėjo atranką ir paštu gavo airių kompanijos „Clearwater Logistics“ darbo kontraktą metams. Kontrakte buvo pažymėta, kad S.Gadliauskas kviečiamas dirbti „Clearwater Logistics“ atliekant darbą apsaugos kompanijoje „Chubb“ ir gaus 7,56 eurų atlyginimą per valandą.
Teismų nebuvo
Kaip dienraščiui sakė klaipėdiečius įdarbinusios personalo atrankos agentūros „Excelsitas“ vykdomoji direktorė Jelena Riazanova, su šia airių agentūra jie bendradarbiavo pirmą kartą. Agentūra patikrino, ar kompanija „Clearwater Logistics“ anksčiau neturėjo teisminių ieškinių, sužinojo, kad airiai aptarnauja vieną didžiausių apsaugos kompanijų – „Chubb“, kuri 2003-aisiais oficialiai buvo pripažinta geriausiu Airijos darbdaviu. Faktai tarsi liudijo agentūros patikimumą, tačiau vėlesni įvykiai liudijo ką kitą. Nors pirmoji 8 žmonių grupė, į Airiją išvykusi gegužės pradžioje su problemomis ir nesusidūrė, antroji klaipėdiečių grupė nesusipratimų patyrė nuo pat pradžių.
Į darbą – taksi
Savo laiške įdarbinimo agentūrai „Excelsitas“, parašytame gegužės 19-ąją, klaipėdiečiai skundžiasi, kad pagal apsaugos kompanijos „Chubb“ nustatytus darbo paskyrimus ir darbo laiką jie nesuspėja laiku atvykti į darbo vietą, todėl vėluoja 2,5-3 valandas. Kelionė į darbą iš namo, kurį jiems nuomoja airių įdarbinimo kompanija, trunka 2,5-3 valandas, o autobusai važiuoja tik nuo šešių ryto iki vienuoliktos vakaro. Kartais klaipėdiečiams darbą tenka pradėti anksčiau arba vėliau, todėl į paskyrimo vietas jie vyksta taksi. Be to, S.Gadliauskas skundžiasi, kad jau baigėsi atsivežti pinigai, o atlyginimo už pusantros darbo savaitės jie dar negavo. Klaipėdiečiai kol kas negavo ir nepasirašė darbo kontrakto, reiškia neturi galimybės užsiregistruoti Migracijos tarnyboje.
Penkis išmetė
Aštuoni klaipėdiečiai, gegužės 12-ąją atvykę į Airiją, savo darbo sąlygomis nusivylė jau antrą dieną. Pirmiausiai nesusipratimas kilo, kai vienas grupės narys į kompanijos nuomojamą namą atvyko su žmona ir vaiku. Airiai pašiurpo dėl tokio požiūrio į darbą ir paprašė klaipėdiečio tą patį vakarą palikti namą.
Kitą dieną klaipėdiečiai dalyvavo mokymuose, gavo „Chubb“ uniformą, darbuotojų korteles, tačiau po privataus pokalbio keturiems klaipėdiečiams buvo pasakyta, kad jų anglų kalbos žinios yra nepakankamos šiam darbui ir darbo sutartis su jais nebus sudaryta.
Pasak „Excelsitas“ generalinio direktoriaus Viačeslavo Dolinskio, toks pareiškimas jam atrodo melagingas, nes dar Klaipėdoje buvo atlikti būsimųjų darbuotojų anglų kalbos žinių testai. Anot V.Dolinskio, greičiausiai airiams nebereikėjo tiek darbuotojų arba klaipėdiečiai neįtiko dėl ko nors kito, tačiau atsisakymą lengviausiai buvo galima pateisinti kalbos žiniomis. Agentūros vadovas užtikrino, kad jau pasiūlė kitą darbą šiems žmonėms, prieš keletą dienų pradėję dirbti, jie niekuo nesiskundžia.
Reagavo ambicingai
Viačeslavas Dolinskis taip pat pasakojo, kad sužinoję, jog klaipėdiečiai, kurie darbą gavo per jų agentūrą dar neturi darbo sutarčių ir laiku negauna atlyginimo, savo partneriams Airijoje – agentūrai „Clearwater Logistics“ - pateikė reikalavimus išspręsti problemas, tačiau šie į prašymą reagavo ambicingai.
Elektroniniame laiške, kurį gavo klaipėdiečių agentūra, rašoma: „Kai mūsų darbuotoja klausia jūsiškių apie situaciją, jie vaidina, kad yra durniai ir nieko nesupranta, tačiau kai jie patys ko nors nori, ima puikiausiai kalbėti angliškai. Tai pirmas ir paskutinis kartas, kai mes turėjome reikalų su lietuviais, nes jie mano, kad visi airiai yra kvaili ir patikės visomis jų pasakojamomis istorijomis.“ Sulaukę pakartotinio klaipėdiečių reikalavimo vykdyti įsipareigojimus ir paaiškinimo, kad kitu atveju jie kreipsis į oficialius valdžios pareigūnus, airiai atsakė lakoniškai: “Galite mus tikrinti su kokiais tiktai norite darbo inspektoriais...“
Kreipėsi į valdžią
Tuomet agentūros vykdančioji direktorė Jelena Riazanova kreipėsi į Tarptautinės Migracijos Organizacijos atstovybę Lietuvoje, į Tarptautinio įdarbinimo įmonių asociacijos prezidentą Arvydą Žalį, Lietuvos ambasadą Airijoje. Visų šių organizacijų atstovai klaipėdiečiams, pirmą kartą per ketverius darbo metus susidūrusiems su airių nesąžiningumu, patarė kreiptis į oficialią Airijos valdžią, atsakingą spręsti tokias problemas. Vakar vakare agentūros „Excelsitas“ surašytą skundą perskaitė Airijos Darbo ministerijos Teisių komisaro tarnyba bei Airijos Apsaugos tarnybų asociacijos prezidentas Baris Bradis. Pastarasis pažadėjo asmeniškai išsiaiškinti situaciją ir pasikalbėti su visais žmonėmis, kurie susiję su šia situacija. Vakar buvo gautas ir Darbo ministerijos darbuotojo Lario O’Grady pranešimas, kad problemai spręsti jau paskirtas inspektorius.
Kaip dienraščiui teigė J.Riazanova, jei ir šiais būdais jiems nepavyks išspręsti darbuotojų nusiskundimų, jie kreipsis į advokatą, kurį pažadėjo rekomenduoti ambasados Airijojedarbuotojai.
Kamuoja depresija
„Excelsitas“ vadovas svarstė, kad galbūt daugelis klaipėdiečių skundų yra perdėti. Per daugelį darbo metų jam teko ne kartą pastebėti, kad žmonės kur kas jautriau reaguoja į elementarius nesusipratimus, nes apsiprasti svetimoje šalyje ne taip paprasta. V.Dolinskio manymu, klaipėdiečiai pernelyg audringai reaguoja į paprastus nesklandumus dėl darbo, laiko, kelionės, kuriuos turėtų išspręsti patys, tiesiog pasišnekėję su savo darbdaviais. Jis spėjo, kad neadekvačios lietuvių reakcijos galėjo įtakoti ir agentūros „Clearwaters Logistics“ susierzinimą bei nenorą draugiškai spręsti problemas. Juolab, kad pirmoji išsiųsta grupė, toje pačioje darbo vietoje dirba tris savaites ir niekuo nesiskundžia.
Diskutavo televizijoje
Kaip „Klaipėdai“ pasakojo Vytenis Leonavičius, Airijoje dirbantis kelerius metus, neseniai per valstybinę Airijos televiziją RTE1, aktualijų laidoje „Prime Time“ buvo gvildenama tema apie darbo santykius tarp airių darbdavių ir samdomų užsieniečių. Vienas laidoje rodytas pavyzdys, anot V.Leonavičiaus, gali būti susijęs ir su situacija Lietuvoje. Buvo pasakojama apie žmones, kurie įsidarbino vietinėje airių agentūroje, o ši nuomojo darbo jėgą klientams. Klientai algą mokėdavo agentūrai, kuri savo ruožtu atsiskaitydavo su samdiniais užsieniečiais. Pasirodė, kad užsieniečiai dirba už skatikus, o daugiau nei 50 procentų algos pasiima agentūra.
Kaip dienraščiui pasakojo kitas Airijoje jau kurį laiką gyvenantis lietuvis Dainius Kareiva, toks įdarbinimo būdas, kai žmonės samdomi per agentūrą laikinam darbui, legalus ir gan paplitęs būdas šalyje. Pavyzdžiui, kai statomam objektui reikia apsaugos, darbdavys kreipiasi į agentūrą ir samdo darbuotojus porai mėnesių, kai jų nebereikia, sutartį nutraukia. Agentūra darbuotojus tuomet siunčia į kitą darbo vietą, o jei darbo nėra, už prastovas vis tiek moka minimalų atlyginimą.
Keleivių daugėja
Didžiausios Lietuvos turizmo agentūros „BTI West Express Lietuva“ generalinis direktorius Arkadijus Maizelis „Klaipėdai“ sakė, kad per penkiolika pastarųjų dienų vien Klaipėdos biure lėktuvo bilietų į Dubliną bei Londoną pardavimai palyginti su balandžiu išaugo dvigubai. A.Maizelio manymu, tokį sujudimą lėmė ne tik lietuvių noras vykti dirbti į šias šalis, bet ir ketinimas aplankyti ten jau įsikūrusius artimuosius bei sumažėjusi lėktuvo bilietų kaina.
Kelionių agentūros “Delta - Interservis” marketingo vadovė Ligita Orvydienė “Klaipėdai” sakė, kad gegužę visuose septyniuose kompanijos biuruose Lietuvoje jaučiamas didžiulis aktyvumas, ypač daug kelionių į Londoną bei Dubliną. Pasak L.Orvydienės, dar viena itin dažnai keliaujančiųjų pageidaujama kryptis – Briuselis. Agentūros atstovė sakė, kad po gegužės 1-osios labai padaugėjo perkančių bilietus tik į vieną pusę. Tokius bilietus perka ne tik jaunimas, bet ir vidutinio amžiaus žmonės. Aviakompanijų siūlomų pigiausių bilietų (150 litų į vieną pusę) jau nėra visai vasarai.
Neįtikėtinas šuolis
Kaip dienraštį patikino Palangos oro uosto direktorius Leonas Kvietkauskas, nepaisant to, kad iš šio oro uosto ir neorganizuojami populiariausi skrydžiai į Londoną bei Dubliną, per keturis mėnesius kelionių srautas išaugo 21 procentu. Tokio augimo nebuvo nuo pat 1993-ųjų. Anot L.Kvietkausko, nemažai žmonių į Vokietiją bei Skandinavijos šalis važiuoja dirbti, tačiau padaugėjo ir keliaujančių verslininkų bei žmonių, skrendančių poilsiauti. Jo manymu, tai rodo ir Vakarų Lietuvos ekonominės situacijos gerėjimą. Praėjusiais metais per Palangos oro uostą išvyko ir atvyko beveik 50 tūkstančių žmonių. Akivaizdu, kad šiemet šis skaičius bus gerokai didesnis.