Pernai lapkritį baigiantis kadenciją Seimas nutarė nuo šių metų liepos atsisakyti visuotinės rinkliavos už naudojimąsi automobilių keliais. Pirmadienį valdančiosios koalicijos partijų lyderių pareiškimas apie sprendimą kelių mokestį palikti dar metus, t.y. atšaukti ankstesnės kadencijos Parlamento sprendimą, verslo visuomenėje sukėlė ažiotažą, daugelis įmonių vadovų kreipėsi į teisininkus.
„Jei tokie sprendimai būtų priimti, tai beveik neabejoju, kad įmonės, visų pirma, didžiosios, tikrai imtųsi veiksmų ir bandytų ieškoti išeities... būtent tai ir turiu galvoje ir manau, kad tai būtų labai ir labai tikėtina. Tai būtų pirmas atvejis, kai galimas dalykas pakankamai daug ir didelių mokesčių mokėtojų žengtų tokį žingsnį Lietuvoj,“ sako UAB Ernst & Young partneris Baltijos šalims Kęstutis Lisauskas.
„Reikės karpyti investicines programas, skolintis pinigų, nes kelių mokesčio mokėjimo sumos yra tikrai nemažos, kaip žinom pusei metų yra apie 230 mln.,“ pritaria „Lideika, Petrauskas, Valiūnas ir Partneriai“ advokatas dr. Vitas Vasiliauskas.
Įmonių konsultantai bei teisininkai, neabejojantys verslininkų pergale teisme, sako, kad Vyriausybei tektų atlyginti įmonėms ne tik visą surinktą kelių mokesčio sumą, bet ir patirtą žalą. Bendrą ieškinių sumą, anot V.Vasiliausko, galima skaičiuoti šimtais milijonų litų.
„Metinės biudžeto pajamos iš kelių mokesčio - maždaug 460 mln. litų, pusmečio – 230 mln. litų. Hipotetiškai, jei visi kreipiasi, tai gali reikalauti sugražinti tokią sumą pinigų. Žalos atlyginimo klausimas yra individualus kiekvienai įmonei, kiek jinai turėjo papildomų išlaidų tam, kad susimokėtų, kaip ir, panaikintą mokestį. Aš manyčiau, kad tai nebūtų šimtai tūkstančių, tai būtų kalba apie milijonus, nes pati mokesčio suma yra pakankamai didelė“, -sakė V.Vasiliauskas.
Prireikus Konstitucinio teismo išaiškinimo, visas bylinėjimosi procesas, teisininkų vertinimu, galėtų užtrukti dvejus - trejus metus. Dabar už naudojimąsi keliais moka visos šalies bendrovės - net ir tos, kurios neturi nė vieno automobilio ir nesinaudoja keliais. Kelių priežiūros ir plėtros programai finansuoti įmonės moka iki 0,5 proc. savo apyvartos siekiantį mokestį.