Ši aplinkybė maloniai stebina. Ne tik todėl, kad valdžia savo deklaruojamų nuostatų po rinkimų dažnai išsižada: prie meluojančios ir neprincipingos valdžios įpratome per septynerius socialdemokratinių vyriausybių metus. Šiuokart stebina tai, kaip nuosekliai Tėvynės sąjungos-LKD principus įgyvendina šiai partijai niekad anksčiau neatstovavę politikai: Arvydas Anušauskas ir Vygaudas Ušackas.

Kol dutūkstantininkas „konservatorius“ Rimantas Dagys reklamuojasi antisemitinėmis publikacijomis garsėjančiame „Respublikos“ dienraštyje ir šliejasi prie Vito Tomkaus žiniasklaidos, kiti TS-LKD atstovai gelbsti R. Dagio simpatijų susinamą partijos reputaciją.

V. Ušacko iniciatyva šįmet Trakuose surengtas neformalus euroatlantinio dialogo strategų susitikimas buvo geras URM žingsnis nuo trafaretinės prie tikros politikos. Naujo ministro nuostata šalinti spigias ir isteriškas gaideles iš diplomatinių santykių su Rusija – taip pat geras ženklas.

Isterija, bauginimas ir bauginimasis nėra nei orios, nei vertybinės laikysenos požymis. Nuostata Rytų politikos atžvilgiu kartais būti santūresniems nepamirštant principų labiau atitinka Lietuvos interesus nei visų karingiausias Europoje, bet Europai neįdomus diplomatinis gražbyliavimas.

Sveikintinas ir kritiškas V. Ušacko požiūris į atvejus, kai URM deleguoja diplomatus darbui kitose valstybės institucijose. Tokio delegavimo praktika jau ne kartą buvo konservatorių-krikdemų pagrįstai smerkta. „Žmonės, kurie iš išeina dirbti į politinio ar asmeninio pasitikėjimo komandas, turi nutraukti juridinius santykius su URM", - šią savaitę pareiškė ministras.

Vladimiras Laučius:
Kol dutūkstantininkas „konservatorius“ Rimantas Dagys reklamuojasi antisemitinėmis publikacijomis garsėjančiame „Respublikos“ dienraštyje ir šliejasi prie Vito Tomkaus žiniasklaidos, kiti TS-LKD atstovai gelbsti R. Dagio simpatijų susinamą partijos reputaciją.

Ministro nuostata neprasilenkia ir su jo pavaldinių veiksmais. Būsimas energetikos viceministras Romas Švedas, išeinantis iš URM departamento direktoriaus pareigų dirbti į energetikos ministro Arvydo Sekmoko komandą, nutraukė diplomatinės tarnybos sutartį ir grąžino diplomatinį pasą.

Nauji vėjai jausti ir nacionalinio saugumo bei VSD parlamentinės kontrolės srityje. Pokyčiai tampa akivaizdūs, vadovauti NSGK pradėjus pirmą kadenciją Seime dirbančiam, bet solidaus politiko reputaciją sparčiai įgyjančiam A. Anušauskui.

Jis taip pat pasirengęs nutraukti delegavimo praktiką, kai iš galingos institucijos į kitą struktūrą atėję atstovai ima daryti politinės sistemos nenumatytą, užkulisinės galios svertų lemiamą įtaką. A. Anušauskas siekia padaryti Liustracijos komisiją nepriklausomą nuo VSD, kurio atstovai iki šiol buvo deleguojami į komisiją. Departamentas savo ruožtu būtų įpareigotas teikti komisijai reikiamą medžiagą.

Politinės sistemos praskaidrinimui, saugumo organų veiksmingumui ir demokratinei jų kontrolei ne mažiau svarbus A. Anušausko siūlymas kurti vyriausybinį Žvalgybos komitetą ir žemesnio rango Žvalgybos ir saugumo inspektoriaus tarnybą. Tai stiprintų specialiųjų tarnybų atliekamų užduočių kontrolę, kuri iki šiol apsiribojo formaliomis ataskaitomis Seimui. Atitinkamus įstatymo projektus parlamentas turėtų svarstyti netrukus prasidėsiančioje pavasario sesijoje.

Pagal sumanymą, Žvalgybos komitetui priklausytų tam tikrų sričių ministrai ir premjeras. Jo nariai formuluotų užduotis VSD ir kitoms specialiosioms tarnyboms bei kontroliuotų, kaip tos užduotys vykdomos. Iki šiol, anot vidaus politiką aktyviai komentuojančio ambasadoriaus Mečio Laurinkaus, užduotis VSD formuluodavo „keletas įtakingų Lietuvos politikų, kurie visiškai pagrįstai vadinami garbingu „valstybininkų“ vardu“.

Tad A. Anušausko iniciatyva, kaip ir pokyčiai V. Ušacko vadovaujamoje URM, realiai sumažina „garbingais valstybininkų vardais“ vadinamų politikų užkulisines įtakas. Demokratijos ir konstitucingumo Lietuvoje truputį daugėja. Tik kažkodėl tuo nesidžiaugia valstybės vadovas Valdas Adamkus.

Nors Žvalgybos ir saugumo inspektoriaus tarnybą ketinama steigti stiprinant demokratinę specialiųjų tarnybų kontrolę, V. Adamkui tai primena diktatūrą. "Aš esu prieš bet kokios priežiūros, biurokratijos steigimą ir kontroles, kadangi tai man primena savotiškas struktūras, kurias anksčiau vadindavome labai paprastu žodžiu - diktatūros formos", - pareiškė kadenciją baigiantis prezidentas.

Ši valstybės vadovo nuomonė stačiai stulbina. Jei V. Adamkus, kaip jis sako, yra „prieš bet kokios priežiūros steigimą ir kontroles“, tai gal vertėtų susimąstyti ir apie Valstybės kontrolės, Seimo kontrolierių įstaigos, rinkos priežiūrą atliekančios Konkurencijos tarnybos bei kitų tokio pobūdžio institucijų panaikinimą? Juk tai – hm... „diktatūros formos“, anot prezidento...

Ko gero, šis klausimas kol kas liks neatsakytas. Tačiau netrukus taškus ant gausėjančių nesusipratimų „i“ sudės prezidento rinkimai.

Šaltinis
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją