„Mes prieš Lietuvos sporto žlugdymą! Krepšinis. Tai įaugę į mūsų tautos kraują. Tai mūsų religija. Alaus reklamos draudimas atima mums teisę mėgautis krepšiniu, barams uždirbti papildomai iš krepšinio transliacijų rodymo.
Mes nesame tokie turtingi, jog galėtumėme sau tai leisti uždrausti! Mes reikalaujame pataisų, leidžiančių sporto transliacijų metu reklamuoti silpnuosius alkoholinius gėrimus, nes palaikome ir mylime krepšinį. Mes norime palaikyti savo mylimas komandas. Mes už sportą visada: kai dainuojame 3 milijonus, net kai pralaimime. Jūsų širdys akmeninės? Tai mes jus išrinkome, ir jūs esate mūsų atstovai Seime. Tad vykdykite tautos ir visų čia pasirašiusiųjų valią“, – rašoma peticijoje, kuria kreipiamasi į parlamentarus.
Krepšinio aistruoliai vienas kitą internete ragina surinkti bent du milijonus parašų, kad parlamentarai ateitų į protą ir nesunaikintų sporto.
Rodys tik vaizdo įrašus
Krepšinio aistruoliai sukilo sužinoję Eurolygos varžybas rodančios TV3 televizijos sprendimą atsisakyti tiesioginių transliacijų. Televizija pranešė nuo Naujųjų metų rodysianti tik varžybų vaizdo įrašus po 23 valandos.
Taip pasielgti televiziją privertė Seimo priimtos Alkoholio kontrolės įstatymo pataisos, ribojančios ne tik alaus reklamą, bet ir jo gamintojų prekės ženklų rodymą ekrane.
„Bet kokia alkoholio reklama, transliuojama nuo 6 iki 23valandos, net reklaminiai stendai rungtynių aikštelėje ar prekės ženklai ant žaidėjų marškinėlių bus traktuojami kaip šio įstatymo pažeidimai, už kuriuos gresia milžiniškos baudos, o vėliau – ir televizijos transliacijos licencijos nutraukimas”, – pranešime spaudai cituojamas TV3 vyriausiasis prodiuseris Jurgis Jefremovas.
Jo tvirtinimu, šis draudimas turės įtakos ne tik Eurolygos transliacijoms. Vyriausiasis prodiuseris mano, jog televizija nebegalės tiesiogiai transliuoti nei „Formulės-1”, nei UEFA Čempionų lygos, nei daugelio kitų žiūrovų pamėgtų sporto šakų rungtynių. „Šis įstatymas smogė visam sportui”, – teigia J.Jefremovas.
Gali sunaikinti sportą
Krepšinio klubų atstovai tvirtina, kad net jeigu teisės aktas vėliau bus pakeistas, jis vis tiek turės ilgalaikių neigiamų pasekmių. Kauno „Žalgirio“ klubo viceprezidentas Gediminas Navikauskas dienraščiui teigė, kad šį kartą įstatymų leidėjai smarkiai perlenkė lazdą.
„Tai yra kažkokia nesąmonė, tiesioginis smūgis sportui. Tai prives sportą prie bankroto, – pasipiktinimo neslėpė jis. – Nerodant rungtynių tiesiogiai, nebus transliuojama ne tik alkoholio, bet jokia reklama apskritai. Negalvoju, kad parlamentarai tiek nenuovokūs, kad sugalvotų tokį dalyką. Priežastys, matyt, yra gilesnės“.
Kauno „Žalgiris“ turi apie 40 rėmėjų, tačiau dabar, G.Navikausko tvirtinimu, iškilo grėsmė, kad verslininkai atsisakys sutarčių.
Pasak jo, pagal susitarimus Eurolygos rungtynės privalo būti transliuojamos tiesiogiai, o dabar televizija pažeis šią sąlygą. „Neteksime dalies, o gal ir visų pajamų“, – apgailestavo „Žalgirio“ viceprezidentas.
Jis neabejoja, kad Seimui toks sprendimas populiarumo nepridės, ir prognozuoja, kad netrukus per šalį turėtų nusiristi pasipiktinimo banga.
„Prieš 20 metų gal ir buvo galima transliuoti varžybų įrašą, tačiau dabar rezultatus sužinoti labai lengva, tad kas norės stebėti varžybas, kai rezultatas aiškus? Salės nesutalpins tiek norinčių pasižiūrėti rungtynes, kiek jas stebi per televiziją“, – tvirtino G.Navikauskas.
Įstatymą supranta savaip
Televizija dėl transliacijas sujauksiančios pataisos kaltina įstatymo iniciatorių Antaną Matulą bei socialdemokratę Birutę Vėsaitę, dėl kurios pasipriešinimo esą nebuvo svarstyta dar viena pataisa, kuri būtų leidusi per rungtynes rodyti alkoholio gamintojų prekės ženklus. Su politike dienraščiui vakar susisiekti nepavyko.
Parlamentaras A.Matulas nesijaučia kaltas. Jis pabrėžė, kad įstatymo pakeitimus inicijavo ne jis vienas, o visas parlamentinis Sveikatos reikalų komitetas. Be to, už jas balsavo Seimas, o teisės aktą pasirašė ir Prezidentas Valdas Adamkus.
„Čia yra šantažas. Televizijos nepraras pinigų, nes kitos reklamos negali patekti į tą laiką, kadangi tuo metu transliuojama alkoholio reklama“, – samprotavo jis.
Parlamentaras taip pat aiškino, kad jeigu transliacijos metu ant stendų ar ant krepšininkų marškinėlių matysis alkoholio gamintojų prekės ženklai, tai nebus įstatymo pažeidimas.
„Jeigu kuriai nors kontroliuojančiai institucijai kažkas neaišku, galima susėsti su Sveikatos reikalų, Ekonomikos komitetais ir išsiaiškinti, kaip teisininkai komentuoja šį įstatymą“, – sakė politikas.
Paprašytas patikslinti, ar, jo manymu, televizija atsisakė tiesioginių transliacijų dėl to, kad blogai suprato įstatymą, A.Matulas tvirtino, kad „ne Seimo narys, bet Seimas priima įstatymus, o juos komentuoja teisininkai“.
„Aš suprantu, kad netiesioginė reklama nedraudžiama. O tiesioginė, kai per pertraukėles brukamas melas, kad užauginta, kad šimtmečių brandintos tradicijos, tai yra ne reklama, o vartojimo skatinimas. O kad alaus vartojimas jaunimo tarpe išaugo per paskutinius metus 250 proc., čia, manau, visa tauta turėtų suprasti, kas vyksta“, – teigė Seimo narys.