Tik sukūrus socialiai ir emociškai saugią aplinką, galima tikėtis akademinio vaiko augimo


Bendras mokytojų ir tėvų tikslas – kad vaikas mokykloje patirtų kuo daugiau sėkmės, o perėjimas į naują gyvenimo etapą būtų sklandus ir kuo mažiau bauginantis atžalai ir patiems tėveliams. Nors nerimas ir sutrikimas pradėjus pirmąją klasę yra natūrali būsena, tėvų užtikrintumas ir kantrybė vaikui suteiks saugumo ir pasitikėjimo savimi jausmą.

„Pažinimo medžio“ pirmokų Kaune mokytoja ekspertė Jolanta Žvirblienė būsimų pirmokų tėvams rekomenduoja šeimoje negailėti laiko pokalbiams – paaiškinti, kas toji mokykla, ką ten veikia vaikai. Mokytoja įsitikinusi, kad ramus tėvų požiūris nuramins ir vaiką. Taip pat labai svarbu, kad vaikas jau būtų susipažinęs su mokytoja. „Demonstruokite pasitikėjimą mokytoju. Tada ir vaikas juo pasitikės“, – tėveliams pataria J. Žvirblienė.

Sėkmingą vaiko adaptaciją mokykloje užtikrina ne tik tėvai – tai abipusio tėvų ir mokytojų indėlio rezultatas. Pirmos klasės mokytojas mokslo metų pradžioje didžiausią dėmesį pirmiausia turėtų skirti socialiai ir emociškai saugios aplinkos klasėje kūrimui.

„Pažinimo medžio“ pirmokų adaptaciją pradeda ir užtikrina kassavaitinės socialinių įgūdžių pamokos su klasės mokytoju ir klasės psichologu. Pagrindinis šio dueto tikslas – užtikrinti gerą klasės atmosferą, kurioje mokiniai patirtų bendrystės ir priklausymo grupei jausmą, pasitikėtų savo jėgomis ir jaustųsi vertingi. Tai užtrunka, todėl labai svarbu matyti kiekvieną vaiką ir atliepti jo patyrimus klasėje. „Pažinimo medžio“ pedagogai įsitikinę, kad tik sukūrus socialiai ir emociškai saugią aplinką, galima tikėtis akademinio vaiko augimo. Įsiklausymas ir dėmesys kiekvienam mokiniui

Pradinis išsilavinimas – tai etapas, kai vaikas turi tapti raštingu, įgyti kultūros pradmenų, išmokti bendradarbiauti ir planuoti. Jo akademiniai gebėjimai ir socialiniai-emociniai įgūdžiai sudaro pagrindą tolesniam akademiniam ir asmeniniam augimui. Vis dėlto, remiantis mokslininkų atliktais tyrimais, apie 40 proc. gabių vaikų mokosi vidutiniškai ar prastai ir dėl įvairių priežasčių nerealizuoja savo gebėjimų.

„Tik pritaikydamas mokymosi procesą pagal kiekvieno vaiko poreikius, mokytojas galės užtikrinti, kad nė vienas vaikas nebūtų paliktas nuošalyje. Klasėje dirbant diferencijuotai, mokytojas suteikia galimybę bet kuriam vaikui patirti mokymosi sėkmę, tai dažnai lydi į spartesnį akademinį augimą. Jei mokinys nuolat gauna per sunkias arba per lengvas užduotis, jis gali pradėti nuobodžiauti, nenorėti įsitraukti į ugdymo procesą, pradėti reikšti emocijas netinkamu elgesiu. Vaiko gebėjimus atitinkantis užduočių lygis – puiki nuobodulio ir nusivylimo prevencija“, – įsitikinusi „Pažinimo medžio“ pirmokų Vilniuje mokytoja Daiva Mackevičienė.

 Pažinimo medžio“ mokyklos pirmokas. „Pažinimo medžio“ nuotr.

Pedagogė pradinio ugdymo mokytojams rekomenduoja neprisirišti prie vieno ar kelių panašaus užduočių formulavimo šaltinių ir metodų. „Mokytojas turi gebėti išeiti iš savo komforto zonos ir eiti paskui vaikus, atliepdamas jų akademinius poreikius ir smalsumą, – įsitikinusi pedagogė. – Akademinio turinio ir ugdymo metodų įvairumas – efektyvus ir veiksmingas būdas, padedantis ruošti vaikus būsimiems akademiniams iššūkiams ir lavinantis ne tik vaikų, bet ir paties mokytojo kritinio mąstymo įgūdžius.“

Asmeninės pažangos siekimas – sveiko varžymosi pavyzdys


Psichologai ir naujausiomis ugdymo metodikomis besivadovaujantys pedagogai ragina atsisakyti įsišaknijusio vaikų vertinimo – lyginimo su bendraklasiais ir draugais. Mokytojai ir vaikai dažnai girdi rūpestingų tėvų klausimą: „Kaip sekasi palyginti su kitais?“, tačiau toks vaiko reitingavimas neleidžia atsiskleisti tikriesiems jo gebėjimams. Pirmoje klasėje itin svarbu, kad vaiko asmenybė ir potencialas laisvai skleistųsi. Užgožus vaiko motyvaciją mokytis pradinėse klasėse, vėliau ją atkurti tampa labai sudėtinga.

Labai svarbu vaikui priminti, kad kiekvienas žmogus yra savitas, o jo tempas ir mokymosi būdai – asmeninis reikalas. Tai atspindi vieną svarbiausių „Pažinimo medžio“ mokyklos vertybių – mokinių mokymosi rezultatai lyginami tik su jo ankstesniais pasiekimais ir pastangomis.

 Individuali pažanga – sveiko varžymosi pavyzdys. „Pažinimo medžio“ nuotr.

Mokiniai yra linkę lygintis vieni su kitais klausdami, kokį įvertinimą gavo kitas. Tokiais atvejais mokytojai turi labai svarbią užduotį ne manipuliuoti vertinimais, ne lyginti ir ne girti, o kiekvieną padrąsinti. „Pažinimo medžio“ mokytojai mokinio mokymosi rezultatus įvertina ne lygindami su bendraklasiais, o stebėdami jo individualią pažangą. Pedagogai pastebi, kad tarpusavyje nelyginami mokiniai laisviau reiškiasi klasėje, auga jų pasitikėjimas savo jėgomis mokiniai atskleidžia savo stipriąsias puses, siekdami pranokti ne draugą, o save. Tai taip pat užtikrina gerą mokyklos mikroklimatą – išnyksta atskirtis, išvengiama išankstinių nuostatų kitų ir savo atžvilgiu.

Kviečiame į nemokamą seminarą „Pro pirmos klasės duris be nerimo“, kuriame „Pažinimo medžio“ įkūrėja, psichologė ir mama Audronė Kancė-Grdzelišvili su būsimų pirmokų tėveliais apžvelgs svarbiausias pirmoko kompetencijas, patars, kaip tėvai gali padėti vaikui kuo geriau pasiruošti naujam gyvenimo etapui ir padėti sėkmingai adaptuotis mokykloje. Seminaras vyks „Pažinimo medžio“ gimnazijoje (K. Kalinausko g. 13, Vilnius), balandžio 25 d. 17.30 val. Būtina išankstinė registracija „Pažinimo medžio“ svetainėje pazinimomedis.lt.