Vilniuje lankydamasis Lenkijos iždo viceministras Mikolajus Budzanowskis iš Lietuvos Vyriausybės atstovų išgirdo pažadų ir įsipareigojimų per artimiausius kelis mėnesius rekonstruoti geležinkelio bėgių ruožą Mažeikiai – Rengė.

Mažeikių rajono savivaldybės administracijos direktorius Bronius Kryžius teigia, kad sausio 20 d. „Lietuvos geležinkeliai“ atsiuntė Mažeikių rajono savivaldybės administracijai prašymą parengti techninių sąlygų sąvadą, kuris reikalingas šio geležinkelio ruožo rekonstrukcijai. Po mėnesio, vasario 17 d., Mažeikių rajono savivaldybės administracija išsiuntė „Lietuvos geležinkeliams“ Architektūros ir urbanistikos skyriaus parengtą minėto geležinkelio ruožo techninių sąlygų sąvadą.

Ruožas bus, kada – neaišku

LG generalinio direktoriaus pavaduotojas Albertas Šimėnas tikina, kad ruožas bus atstatytas, tačiau neaišku, kada. „Šiuo metu vykdomi ruožo projektavimo darbai, vėliau bus skelbiamas konkursas rangovui surasti. Jei neįvyks jokių konkurso nesklandumų, tikimės, kad ruožas bus gana greitai atstatytas“, – teigia A. Šimėnas. Preliminariais skaičiavimais, ruožo rekonstrukcija galėtų kainuoti apie 40 mln. Lt. Tikimasi, kad dalį lėšų galėtų padengti ES fondų pinigai. Tam rengiama kelių atkuriamų geležinkelio ruožų studija.

Klausimas, ar LG gabens krovinius į Latviją po to, kai bus atstatytas ruožas, lieka atviras. 19 km atstumu gabenti galės „Latvijos geležinkeliai“ ar kiti vežėjai.

Aiškinosi santykius

19 km geležinkelio ruožo Mažeikiai – valstybės siena (Rengės kryptis) bėgiai LG sprendimu buvo nuardyti dar 2008 m. rudenį. Šis vadinamasis „politinis remontas“ tapo „Lietuvos geležinkelių“ ir „Mažeikių naftos“ konfliktu dėl vežimų geležinkeliais tarifų apogėjumi. LG taip dažnai keitė versijas, paaiškinančias dešimčių kilometrų kelio demontavimą, kad net aukšti valstybės pareigūnai prakalbo apie politinių motyvų egzistavimą. Susisiekimo ministras Eligijus Masiulis anuomet teigė: „Versijos, kad tai galėjo būti ir „Lietuvos geležinkelių“ bei „Mažeikių naftos“ santykių aiškinimosi pasekmė, negaliu atmesti.“

Po nutraukto naftos tiekimo vamzdynu „Družba“, „Mažeikių nafta“ 2008 m. pavasarį paprašė LG dėl ypatingų aplinkybių sumažinti jai krovinių gabenimo tarifus. Nesulaukusi vežėjų atsakymo, lenkų valdoma įmonė nuo 2008 m. birželio pradžios pradėjo juos taikyti vienašališkai. „Lietuvos geležinkeliai“ visą vasarą svarstė, o nuo rugsėjo 1 d. nutraukė krovinių gabenimo sutartį ir kitą dieną ėmėsi geležinkelio „remonto“ – demontavo 19 km ruožo. „Mažeikių nafta“, maršrutu Mažeikiai – Rengė savo krovinius iki Latvijos gabendavusi vos 20 kilometrų, dabar priversta daryti 150 kilometrų lankstą per Joniškį.

Pradėjo tyliai

LG pasistengė tyliai pradėti šį remontą. Mažeikių rajono savivaldybės administracijos direktorius Bronius Kryžius tikina, kad apie atkarpoje vykstančius darbus Savivaldybės administracija nebuvo informuota, o atšaka išmontuota be jokio perspėjimo ir motyvų. Savivaldybės administracija apie pabėgių būklę nebuvo informuota, o ir tikrinant savivaldybės specialistai nedalyvavo. Vis dėlto B. Kryžius teigia, kad atšaka buvo nenaudojama jau kelerius metus iki jos išmontavimo. „Tokį remontą vertiname tikrai neigiamai. Susidariusi situacija kenkia Lietuvos įvaizdžiui kaimyninėse šalyse“, – piktinasi Mažeikių rajono savivaldybės meras Vilhelmas Džiugylis.