Šiuo metu sostinėje taksi paslaugų kainos yra įvairios: kai kurios bendrovės už 1 km prašo 1,5-1,8 Lt, kitos, keleivius gabenančios naujesniais automobiliais, skaičiuoja 2,3-2,4 Lt kainą už kilometrą dienos metu ir 2,9-3 Lt naktį.
Sostinės savivaldybėje prasidėjo pasitarimai, po kurių tikslas - patvirtinti naujas visiems taksi vairuotojams galiojančias taisykles. Pavyzdžiui, siūloma, kad nuo kitų metų sausio automobiliai turi atitikti Euro-5 emisijos standartą, turėti ABS (stabdžių antiblokavimo) sistemą, ne mažiau keturių oro pagalvių vairuotojo ir keleivio pusėse.
Skaičiuojama, kad tokie automobiliai yra iki 5 metų amžiaus ir kainuoja 30-50 tūkst. litų, nelygu, kokios klasės automobilio norima.
„Manau, pokyčių tikslas yra toks: „Vilnius veža“ dirba nuostolingai, tačiau, jei mieste visi pakeltų kainas iki 4 litų už kilometrą, tuomet ta bendrovė jau galės normaliai gyventi. Mieste yra daugiau nei 2 tūkst. taksi automobilių, o dabar planuojamus įvesti reikalavimus atitiktų ne daugiau nei 100 automobilių. Situacija tampa tokia, kad 5 proc. atitinka, o 95 proc. - ne, ką visiems reikėtų daryti? Verslininkai šiuo metu neturi galimybių visko padaryti taip, kaip yra siūloma“, - DELFI sakė Taksi paslaugų teikėjų asociacijos prezidentas ir įmonės „Standart taksi" vadovas Ričardas Kriukovas.
Vilniaus savivaldybės vicemeras Romas Adomavičius pripažįsta, kad šiuo metu yra ne pats geriausias laikas pokyčiams taksi rinkoje, nes Lietuva planuoja nuo kitų metų įsivesti eurą ir niekas nenori kainų augimo, tačiau 4 Lt važiavimo kainą už kilometrą jis vadina nerealia.
„Nežinau, iš kur galėtų būti 4 litai, bet tai, kas buvo skaičiuota, siekia 2-2,5 Lt už kilometrą su sąlyga, kad bus mokami visi mokesčiai ir legaliai perkamas kuras, o vairuotojams mokama normali vidutinė alga. Šiuo metu įkainis ir laikosi ties 2 litais, tačiau išlieka klausimas, ar visada sumokami mokesčiai, ar tvarkingai mokamos algos“, - vardijo jis.
Kol kas sutarta, jog po mėnesio vyks dar vienas pasitarimas, kurio metu bus vertinami visų susijusių pusių pasiūlymai, tačiau R. Adomavičius įsitikinęs, kad norintys dirbti sąžiningai pokyčiams pritaria.
Ir savivaldybės, ir taksi atstovų koziris – nelegalai
Kalbėdami apie permainas, taksi verslo atstovai primena, kad didėjančios taksi paslaugų kainos bus naudingos dirbantiems šešėlyje.
„Ar vilniečiai gali sau leisti daugiau mokėti už taksi? Važiuojančių taksi sumažėtų ir tai paskatintų naudotis alternatyva – važiuoti nelegaliai, - mano R. Kriukovas. - Žmogus, kuris nesusijęs su taksi verslu, mano, kad būtų naujų mašinų, viskas gražu, bet nutylima, kad važiavimo kaina – 4 litai už kilometrą.“
„Visi dalyvavusieji pasitarime pritarė, kad taksi verslą reikia tvarkyti ir visiems sudaryti vienodas sąlygas, o su nelegalais, kurie kelia sumaištį, kovoti, - dėsto jis. - „Vilnius veža“ parodė tik vieną: prie esamos situacijos dirbti normaliems, sąžiningiems vežėjams yra labai sudėtinga, nes jie negali mokėti mokesčių ir konkuruoti.“
R. Adomavičius sako, jog „Vilnius veža“ per pusę metų sumokėjo 1 mln. Lt mokesčių turėdamas 40 automobilių, o kita bendrovė, kuri turinti apie 140 autmobilių - 57 tūkst. Lt mokesčių.
“Palyginkite šituos skaičius ir suprasite - jokių kainų nereikia didinti, pakanka susigaudyti, iš ko susideda kaina ir tuomet aišku, kaip didelė dalis vežėjų dirba“, - konstatavo jis.
Kokie pokyčiai lauktų taksi?
Siūloma, kad nuo kitų metų vežėjas, turintis daugiau nei vieną automobilį, privalės turėti veiklos valdymo centrą, kuriame laiko dokumentus. Jei vežėjas yra fizinis asmuo, jis turės nurodyti, kur saugo su keleivių vežimu susijusius dokumentus.
Visi vežėjai, nepriklausomai nuo valdomų automobilių skaičiaus, turi turėti automobilio stovėjimo vietą, kuri negali būti gatvė ar daugiabučio gyvenamojo namo kiemas.
Privaloma bus turėti mobiliojo ar pastovaus telefono ryšio liniją, o bendradarbiaujantys su dispečerine, turės patiekti sutarties kopiją. Be to, paprašius taksi veiklą prižiūrinčiam padaliniui, vežėjas privalės pagrįsti keleiviams taikomus vežimo įkainius, vadovaujantis 1 km kainos skaičiavimo metodika.
Nuo 2015 m. automobiliuose turėtų būti naudojami taksometrai su spausdintuvais, išduodančiais kvitą. Juose reikėtų skelbti vežėjo pavadinimą, kodą, kontaktus, kvito numerį, datą ir laiką, automobilio ir taksometro numerius, tarifus. Be to, ant kvito turėtų būti nurodomas nuvažiuotas atstumas kilometrais, taksi paslaugos teikimo laikas, mokėtinos pinigų sumos dalys: kiek kainavo įsėsti, kiek – važiuoti, o kiek atsiėjo prastovos.
Dėmesys bus skiriamas ir išvaizdai: numatoma, kad vežėjas privalo užtikrinti keleivių saugumą ir kultūringą aptarnavimą, taksi švarą tiek viduje, tiek išorėje. Vairuotojai privalės būti nepriekaištingai apsirengę, jiems darbo metu būtų draudžiama dėvėti sportinį kostiumą, treniruočių avalynę ar šlepetes, trumpą aprangą, išskyrus marškinėlius trumpomis rankovėmis. Be to, darbo metu vairuotojai papildomai privalo turėti kelionės lapą, neblaivumo patikrinimo aktą, galiojantį sveikatos pažymėjimą, leidžianti dirbti taksi vairuotoju.
Bendras reklamai ant taksi skirtas plotas negalėtų viršyti 30 proc. automobilio išorės ploto, ant taksi būtų draudžiama montuoti reklamines konstrukcijas. Automobilių viduje reklama, nesusijusi su vežėjo veikla, taip pat būtų draudžiama, išskyrus reklamą stacionariai įrengtuose monitoriuose, taip pat leidžiama dalinti reklaminius lankstinukus.
Siūloma taksi 1 km važiavimo kainos skaičiavimo metodika
Ji apskaičiuota dirbantiems pagal individualios veiklos pažymėjimą su 1-3 metų automobiliu, skelbia Taksi paslaugų teikėjų asociacija.
Degalai, | 18,66% | ||||
degalų sąnaudos | 9 | l/100 km | 388,8 | l/mėn | |
degalų kaina | 4,5 | Lt/l | 1749,6 | Lt/mėn | |
Automobilis, jo kaina ir priežiūra | 19,35% | 50000 | Lt | ||
Lizingas ir jo išmokos su proc. 5 metai | 920 | Lt/mėn | |||
Amortizacija (skaičiuojama 10 metų) | 10 | %/metus | 420 | Lt/mėn | |
Taksometras, plafonas, apipavidalinimas | 1800 | Lt/10 metų | 15 | Lt/mėn | |
automobilio registracija, leidimas | 360 | Lt | 3 | Lt/mėn | |
techninė apžiūra | 84 | Lt/metams | 7 | Lt/mėn | |
draudimas****TPVCAPD****Kasko | 1800 | Lt/metams | 150 | Lt/mėn | |
techninė priežiūra (TPS), padangos ir kt. | 36000 | Lt/10 metų | 300 | Lt/mėn | |
rida per mėn. (24 darbo dienos) | 4320 | km/mėn | |||
rida per pamainą 1 vairuotojo* | 180 | km/pamainą | |||
Užsakymų mokestis | 15,18% | ||||
atvažiavimo iki kliento kaina | 1,94 | Lt/1 atvykimo | 699,84 | Lt/mėn | |
vid. km sk. iki kliento (40% ridos) | 4,8 | km | |||
vid. užsakymų sk. per dieną | 15 | vnt. | |||
Radijo stotis | 480 | Lt | 4 | Lt/mėn | |
Mokestis už užsakymus | 8460 | Lt/metams | 720 | Lt/mėn | |
Uždarbis su mokesčiais | 42,65% | ||||
vairuotojo atlyginimas su mokesčiais | 4000 | Lt/mėn | |||
Administravimo išlaidos | 4,16% | ||||
Automobilio stovėjimo vietos nuoma | 150 | Lt/mėn | |||
Mokestis už medicininę patikrą | 240 | Lt/mėn |
Viso išlaidų per mėnesį: 9378,44 Lt, 1 km savikaina – 2,17 Lt, 1 km kaina – 4,00 Lt21% PVM 0,46 Lt, viso: 2,63 Lt,