„Papildomos atostogų dienos, sveikatos draudimas – naudos. Vienintelė problema – jos jau pasenusios ir atgyvenusios. Šiandien darbo rinkoje jos tapo norma, savaime suprantamu dalyku, todėl tik su tokiu naudų paketu išsiskirti tarp stipriausių konkurentų tikrai nepavyks“, – pranešime žiniasklaidai įsitikinusi „Manpower“ Lietuvos padalinio verslo operacijų vadovė.

Naudų paketų mados klyksmai

Anot E. Latyšovič, šiuo metu atsiranda vis daugiau naujų naudų paketų elementų, pavyzdžiui: papildomas vienkartinis bonusas prisijungus prie įmonės arba išdirbus tam tikrą laiką, rekomendavus draugą į poziciją ar vaiko gimimo, vestuvių proga. Taip pat, kai kurie darbdaviai yra pasiruošę kompensuoti namų, automobilio tvarkymo ir valymo, sporto trenerio, asmeninio gerovės bei sveikatos konsultanto paslaugas.

„Džiugina ir tai, kad darbo rinkoje vis daugiau dėmesio skiriama moterų sveikatai ir gerovei, taip pat – jaunų šeimų palaikymui. Jei prieš keletą metų menstruacijų ar nevaisingumo tema darbovietėje buvo visiškas tabu, šiandien situacija gerokai pasikeitusi. Moterims menstruacijų metu suteikiamos papildomos atostogų dienos, organizacijos prisideda ir prie tokių darbuotojams jautrių iššūkių kaip nevaisingumo gydymas. Apmokamų atostogų darbuotojai išleidžiami ne tik gimus vaikui, bet ir sveikinant naują šeimos narį – gyvūnėlį“, – teigia E. Latyšovič.

Svarstant, ką įtraukti į siūlomus naudų paketus, anot ekspertės, svarbiausia pasirinkti tokias naudas, kurios atlieptų darbuotojų poreikius: „Rekomenduojama naudų paketus netgi personalizuoti, t. y. leisti darbuotojams patiems išsirinkti geriausiai jų interesus atitinkančias naudas.“

Darbuotojai pastebi ir jaučia, kai darbdaviai juos vertina ir mato ne tik kaip darbo funkcijas atlikti privalantį aparatą, o visų pirma kaip žmogų, įsitikinusi ekspertė.

„Jei norite išsaugoti savo darbuotojus – pažinkite juos ir padėkite jiems gerai jaustis darbe. Galbūt juos itin vargina ilgos kasdienės kelionės į darbą spūstyse? Aptarkite galimybę dirbti hibridiniu modeliu – kelias dienas iš namų, kelias dienas, nebūtinai pilnas 8 valandas – iš biuro. O gal darbuotojas jau kurį laiką mini, kad norėtų patirti, ką reiškia gyventi užsienio šalyje? Pasiūlykite nuotolinį darbą iš bet kurios pasaulio šalies. Jei matote ir jaučiate, kad darbuotojui šiuo metu sunkus etapas emociškai – apmokėkite psichologo konsultacijas. Kalbėkitės, pažinkite vienas kitą ir pasiūlykite geriausią įmanomą sprendimą. Darbuotojai tai tikrai pajaus, įvertins ir matys papildomą prasmę, kodėl verta likti jūsų organizacijoje ar ją pasirinkti savo karjeros kelio puoselėjimui“, – sako E. Latyšovič.

Ar tikrai siūlote naudas?

„Norint išsiskirti talentų medžioklėje, įvardijant naudas, reikia labai gerai pagalvoti, ar siūloma nauda iš tiesų teikia vertės ir taip skatina potencialų darbuotoją prisijungti prie organizacijos“, – pabrėžia ekspertė.
Darbas

Mat ji pastebi, kad darbo pasiūlymuose kaip naudos vis dar neretai nurodomos priemonės, paslaugos, kurias darbdavys darbuotojui ir taip privalo suteikti pagal darbo kodekso nuostatas.

„Apmokami viršvalandžiai, darbui reikiamų priemonių suteikimas, draugiškas kolektyvas, laiku mokamas atlyginimas, visos socialinės garantijos – visa tai yra ne naudos. Jos nekuria jokios pridėtinės vertės darbuotojui, o tik užtikrina tai, kas būtina. Juk atlyginimas ir taip turi būti mokamas laiku, viršvalandžiai apmokami, darbo priemonės suteikiamos ir t. t. Tikrosiomis naudomis galima laikyti tik tai, kas iš tiesų darbuotojui padeda geriau jaustis ir darbe, ir asmeniniame gyvenime. Tai turi būti papildomos apgalvotos ir darbuotojo iš tiesų kaip naudos suvokiamos priemonės, o ne tai, kas tiesiog numatyta darbo kodekse“, – tvirtina E. Latyšovič.

Negana to, naudos neretai vis dar maišomos ir su darbo sąlygomis: „Kartais darbo skelbimuose galimybė dirbti nuotoliniu būdu ar hibridiniu darbo modeliu yra nurodomos kaip papildomos naudos. Taip nėra. Tai yra paprasčiausias susitarimas dėl darbo sąlygų, kuris turi būti aptartas su visais kandidatais. Kalbant apie galimybę dirbti nuotoliniu būdu – savo praktikoje pastebėjome, kad darbdaviai, leidžiantys savo darbuotojams dirbti iš bet kurios pasaulio šalies ar tiesiog iš namų – pranašesni už savo konkurentus.“

Skirtingos naudos

Ekspertai atkreipia dėmesį, kad skirtingų kartų darbuotojai turi skirtingus ir poreikius.

Jei papildomas atostogų dienas palankiai vertinama visų kartų atstovai, sveikatos draudimu daugiausiai naudojasi X ir Y kartos.

„Ko gero Kūdikių bumo kartos žmonės nėra įpratę vaikščioti į privačias klinikas, jiems gan sudėtingai atrodo ir internetinės draudimo įmonių platformos. Z karta dažniausiai turi mažiau sveikatos nusiskundimų, tad bent jau mūsų įmonėje dažniau renkasi sporto kompensavimo naudą, o ne sveikatos draudimą“, – paaiškina „Kesko Senukai Digital“ HR vadovė Baltijos šalyse Viktorija Liutvinė.

Ji pastebi, kad darbo laiko lankstumas, darbas nuotoliu ar mišriu būdu patrauklūs visiems. Vis tik dažniau šiomis galimybėmis naudojasi Y ir Z kartos atstovai: Y kartai tai labiau susiję su įsipareigojimais šeimai, o Z kartos atstovai nori savarankiškai spręsti, kada ir iš kur jiems patogiau dirbti.

X kartos darbuotojai labiau už kitas kartas vertina darbo-gyvenimo balansą, įtaką sprendimams ir atliekamo darbo reikšmę visuomenei.

Kartos skirstomos įvairiai, tačiau bene plačiausiai paplitęs amerikietiškas modelis, kuriame išskiriamos 4 pagrindinės kartos, šiuo metu aktyviausiai dalyvaujančios darbo rinkoje:

Kūdikių bumo karta (angl. Baby boomers) – gimę 1946-1964 m.
X karta – gimę 1965-1980 m.
Y arba tūkstantmečio karta (angl. Millenials) – gimę 1981-2000 m.
Z karta – gimę 2001-2020 m.

Šaltinis
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją