Žemės ūkio ministerija pateikė kitokį dyzelino apmokestinimą, nei norėjo Finansų ministerija. Pagal ŽŪM, nuo 2026 m. turėtų būti įvesto lubos 100 tūkst. litrų dyzelino, nuo 2029 m. 50 tūkst. Šį pasiūlymą pristatė viceministras Paulius Astrauskas.
Finansų ministerija siūlė 100 tūkst. litrų lubas įvesti nuo 2026 metų. Seime svarstomu Akcizų įstatymo projektu Apsaugos ministerija siūlo 2023-2025 metais mažinti iškastiniam kurui taikomas akcizų lengvatas arba jų iš viso atsisakyti bei didinti tarifus.
Žemdirbiams siūloma nuo 2024 metų po 60 eurų už 1 tūkst. litrų leisti įsigyti iki 100 tūkst. litrų dyzelino per metus, nuo 2025 metų – iki 50 tūkst. litrų.
„Gazolio emisijos skaičiuojamos ne iš žemės ūkio, bet iš transporto taršos srities. Ką tik atmetus automobilių taršos mokestį, realių priemonių, kurios mažintų transporto taršą, nėra. Reikia suprasti, kad atsisakius vieno instrumento, reikės kalbėti apie kitų instrumentų sustiprinimą, nes tikslai priimti. Mes retoriškai klausiame, kur didiname įsipareigojimus kitose srityse. Žemės ūkis irgi yra dėmesio centre. Negalima viskam sakyti „ne“ ir reikia griežtinti kitas priemones“, – sakė aplinkos ministras Simonas Gentvilas.
Kęstutis Mažeikas atkirto, kad tokie pareiškimai, kad jei buvo nepritarta kažkokiam įstatymui reikia „nusmaugti“ ūkininkus, tai graudu. Beariminė technologija, apie kurią kai kurie politikai mėgsta kalbėti, kai kuriuose regionuose veda į bankrotą.
„Situacija akcizo kėlimui nepalanki. Trąšos brangsta, Lenkijoje mažėja mokesčiai. Galime grįžti prie taršos įstatymo“, – sako Jonas Gudauskas, Seimo narys.
Viktoras Pranckietis sakė, kad nėra jokio pagrindo nustatyti tokius laiptus, kurie siūlomi. Ministerijoms reikėtų pasitelkti algoritmus ir išanalizuoti kokie bus pokyčiai. Siūlomi laiptai nieko nepakeis. Traktorius, kuris arė laukus, tuos laukus ir ars. Dyzeliną jam vis tiek reikės pirkti. Neverta tęsti diskusijos. Pritariame Žemės ūkio ministerijos nutarimui.
Finansų ministerijos atstovė sakė, kad siūlomi pakeitimai įsigaliotų nuo 2024 metų. Tai ne šios dienos sprendimas ir kvotų pakeitimas palies tik 250 stambiausių ūkių, kurie dirba pelningai, kurie bus įgalūs prisitaikyti. Kitas dalykas – biudžetas dėl šios lengvatos netenka 92 milijono eurų pajamų, nors šia lengvata naudojasi stambiausi ūkininkai. Biudžeto netektys didelės. Siūlau palaikyti mūsų pasiūlymą.
V. Pranckietis pastebėjo, kad ministerija klaidina žmones, kad dėl didžiųjų ūkių biudžetas netenka 92 milijonus eurų.
Andrius Vyšniauskas, Seimo narys, sakė, kad teisinga, jog diskutuojama dėl didžiųjų ūkių, tačiau esmė, kad šiuo metu nėra alternatyvos dyzeliniam traktoriui. Realiai technologijos gali keistis apie 2027 metus. Kitas dalykas – Lietuvoje ūkininkai įsigijo techniką panaudodami ES paramą ir ŽŪM šiuo metu nėra numačiusi jokių paramos priemonių, kurios leistų pirkti alternatyvią techniką. Tai nėra tvaru. ŽŪM pasiūlytas kalendorius realiausias.
„Išklausius visų išsakytų minčių turiu pabrėžti, kad didysis ūkis, kuris įvardinamas, kaip galintis sau leisti taikyti naujas technologijas, jis gamina ir didelį kiekį produkcijos. Jei mažiname gazolio akcizą, didėja ir produkcijos savikaina. Siūlyčiau kalbėti apie alternatyvas ir pereiti prie tvaresnių sprendimų. Čia turėtų būti akcentai. Akcizo mažinimui dar ne laikas“, – sakė P. Astrauskas, žemės ūkio viceministras.
Ignas Hofmanas, ūkininkų sąjungos vicepirmininkas sakė, kad pagal Vyriausybės programą žalioji pertvarka neturi pakenkti konkurencingumui. Gaila, kad Aplinkos ir Finansų ministerijos nesupranta konkurencingumo ir klausimas, ar ir kituose sektoriuose, kur naudojamas iškastinis kuras, bus taikomos šios priemonės. Pavyzdžiui, žemės ūkiui beakcizį dyzeliną naikinti, o laivybai palikti.
Jonas Kuzminskas pastebėjo, kad ES maistui ir technikai keliami vieni didžiausių aplinkosauginių reikalavimų. Jau dabar tai papildomai kainuoja. Be to, pradedame didinti akcizą ir ūkininkams tai vėl kainuos, nors ES pabrėžiama, kad tai neturi turėti įtakos savikainai, nors konkuruojame su Rusijos ūkininkais, kur trąšos ir kiti resursai kainuoja kur kas pigiau.
Kaimo reikalų komitetas pritarė Žemės ūkio ministerijos pasiūlymui, pagal kurį akcizo mažinimas būtų vėlėsnis.