Pasak Pieno tarybos pirmininko Gintaro Bertašiaus, ministerija pateikė Vyriausybei pieno supirkimo tvarką reglamentuojančio vadinamojo Pieno įstatymo pataisas, tačiau, nelaukiant ministrų kabineto išvadų, tos pačios pataisos įregistruotos ir Seime, rašoma pranešime.
Pieno tarybai svarstyti apskritai buvo pateikta visai kita įstatymo pataisų redakcija. Jai taryba nepritarė dėl sąžiningos konkurencijos bei vartotojų interesų pažeidimų. Smulkių ir stambiųjų pieno ūkių atstovai, žemės ūkio kooperatyvai ir pieno perdirbimo įmonės siūlė pataisas tobulinti.
Kritines pastabas pateikė ir Konkurencijos tarybos, Ekonomikos ir inovacijų bei Teisingumo ministerijos pastabas.
„Neskaidriai stumiant Pieno įstatymą, keliama grėsmė ne tik pieno ūkių, bet ir viso pieno sektoriaus tvarumui, sąžiningai konkurencijai ir vartotojų interesams“, – sako G. Bertašius.
Tuo tarpu Pieno tarybos narys, „Rokiškio sūrio“ direktorius Dalius Trumpa neatmeta galimybės, kad gausių prieštaravimų sulaukusias pataisų redakcijas bus siekiama priimti Seime.
„Ministerijos nuostatos užkerta kelią ūkininkams derėtis su perdirbėjais dėl geriausios kainos, diskriminuoja Lietuvoje registruotus žalio pieno pirkėjus prieš užsienio supirkėjus“, – sako D. Trumpa.
Prieš ministerijos siūlymus viešai pasisakė ir Lietuvos žemės ūkio bendrovių asociacija, į kurios pasiūlymus nebuvo atsižvelgta. Jos nariams ypač kliūna siekiai nustatyti maksimalų 20 proc. priedą nuo minimalios kainos už superkamą pieną.
Lietuvos pieno gamintojų asociacijos viceprezidentas Andriejus Štombergas Pieno tarybos posėdyje pabrėžė, kad toks pieno kainos priedų ribojimas nepagrįstas jokiais skaičiavimais. Be to, esą būtina į įstatymo akiratį įtraukti ne tik pieno gamintojus ir perdirbėjus, bet ir prekybininkus.
Pieno tarybos nariai taip pat kritikuoja nuostatą skirstyti žalią pieną parduodančius asmenis į grupes, pagal tai nustatant vienodą žalio pieno supirkimo kainą. Tai esą pažeidžia ūkinės veiklos laisvę bei vartotojų interesus.
Pieno taryba jau buvo pasiūliusi Žemės ūkio ministerijai inicijuoti, kad Pieno įstatymas apskritai būtų atšauktas, kadangi jis nėra veiksnus, neatitinka pieno sektoriaus dalyvių lūkesčių ir poreikių.
Nuo 2002 metų Pieno taryba veikia kaip patariamoji institucija prie Žemės ūkio ministerijos. Taryba lygiateisės trišalės partnerystės pagrindu sudaryta iš pieno gamintojų, perdirbėjų, valstybės bei mokslo institucijų ir įstaigų atstovų. Jai pavesta stebėti ir analizuoti pieno sektoriaus pokyčius bei teikti pasiūlymus dėl padėties gerinimo.
Konstitucinis Teismas yra pripažinęs, kad Pieno įstatymas 2015 m. buvo priimtas nepagrįstai taikant ypatingos skubos tvarką. Todėl įstatymas turi būti priimtas iš naujo, šįkart jau laikantis nustatytos tvarkos, atlikus poveikio konkurencijai ir ekonomikai vertinimus.