Lietuvos įtakingiausieji: verslininkų ir ekonomistų sąrašas (311)
Erika Fuks, www.DELFI.ltPagrindinis naujienų portalas DELFI tęsia pirmąjį ir išskirtinį projektą „Lietuvos įtakingiausieji 2015“. Šis projektas yra unikalus tuo, kad pirmą kartą vienoje vietoje yra pateikiamos tiek visuomenės, tiek elito grupių nuomonės, kas yra Lietuvoje įtakingiausiais asmenimis.
Septynių dalių ciklas atskleis, kas mūsų šalyje yra įtakingiausi politikai, verslininkai/ekonomistai, visuomenininkai, teisininkai, tarnautojai bei žiniasklaidos atstovai. Projektą vainikuos bendras Lietuvos įtakingiausiųjų sąrašas.
Naujienų portalo DELFI užsakymu liepos 18 – rugpjūčio 28 d. buvo atliktas Lietuvos elito nuomonės tyrimas, kurio metu žurnalas „Reitingai“ apklausė 526 žmones. Tai – atsakingas pareigas einantys politikai, valstybės tarnautojai, teisininkai, verslininkai ir ekonomistai, žiniasklaidos atstovai ir visuomenininkai.
Visuomenės nuomonės tyrimą atliko bendrovė „Spinter tyrimai“, naujienų portalo DELFI užsakymu rugpjūčio 22-31 dienomis apklaususi 1 013 respondentų.
Verslininkų reakcijos – skirtingos
Lietuvos elito nuomone, įtakingiausiu verslininku/ekonomistu išrinktas Lietuvos pramonininkų konfederacijos prezidentas Robertas Dargis. Jis savo reakcijomis su DELFI pasidalijo viešėdamas užsienyje.
„Tiesa sakant, į reitingus žiūriu atsargiai, man svarbu ir toliau daryti tai, ką aš darau, - kalbėjo R. Dargis. - Tikrai nesijaučiu įtakingiausiu verslininku Lietuvoje.“
Visuomenės nuomonės apklausa rodo, kad R. Dargis yra priskiriamas prie mažiau įtakingų verslininkų/ekonomistų ir nepatenka į pirmąjį dešimtuką - R. Dargis užima 11-ą vietą.
„Suprantu, kodėl esu mažiau žinomas pagal visuomenės apklausas: neinu į jokias vakaro laidas, kurios didina žinomumą, ir einu tik ten, kur kalbama apie Lietuvos ekonomiką, valstybės ateitį ar iškilusias problemas. Natūralu, kad žmonių vertinimai tai atspindi“, - kalbėjo pašnekovas.
Įdomu tai, kad SEB banko prezidento patarėjas Gitanas Nausėda užėmė antrąją vietą pagal įtakingumą tiek elito, tiek visuomenės nuomonės tyrimuose.
„Visą laiką stengiuosi dirbti savo darbą gerai ir sakyti ne tai, kas kažkam patiktų, o tai, ką aš iš tikrųjų galvoju ir kuo esu įsitikinęs. Tai dariau nei daug, nei mažai, praktiškai 16 metų iš eilės, man malonu, jei žmonėms tai atrodo verta pripažinimo ir dėmesio“, - sakė G. Nausėda.
Įtakingiausiu Lietuvos ekonomistu tiek elito, tiek visuomenės atstovų išrinktas G. Nausėda mano, kad jo žinomumui įtakos padarė viešumas.
„Gyvename viešumo visuomenėje ir jei turi labai gerų įžvalgų, bet jų niekam nesakai, vargu, ar kas apie tai sužinos ir pripažins. Kita vertus, galima viešai kalbėti labai daug, bet, jei susidaro įspūdis, kad kalbi nenuoširdžiai ar atstovauji kieno nors interesams, toks kalbėjimas bus vertinamas prastai. Atsakomybę aš visada jaučiau, kada geriau, kada blogiau sekdavosi, bet visada stengdavausi sakyti tai, ką galvoju“, - komentavo G. Nausėda.
Trečioje vietoje, elito nuomone, įtakingiausiu verslininku Lietuvoje yra lietuviško kapitalo koncerno „MG Baltic“ savininkas bei vadovas Darius Mockus.
Visuomenės nuomonės apklausa parodė, kad D. Mockus yra žinomas mažiau ir jo pavardė rikiuojasi antrojo dešimtuko pabaigoje, tačiau tai verslininko nenustebino.
„Veikiausiai apklaustojo elito, kaip jūs vadinate, žinių lygis yra nišinis, o visuomenė verslininkus vertina pagal įdirbį kuriant įvaizdį“, - kalbėjo D. Mockus.
Visuomenės nuomone populiariausiu verslininku esantis V. Matijošaitis mano, kad jo žinomumui veikiausiai įtakos padarė visuomeninė veikla.
„Galbūt aukštą vertinimą galima paaiškinti mano veikla visuomeniniame gyvenime, o gal mero rinkimai padarė įtakos, dalyvavimas miesto tarybos veikloje. Žinoma, jei žmonės mane atpažįsta, džiugina. Per kelis dešimtmečius versle vis tiek susidaro nemažai žmonių, su kuriais esi bendravęs, o gal ir pagelbėjęs, manau, ir tai turi įtakos“, - kalbėjo jis.
Visuomenės nuomone, trečiu įtakingiausiu verslininku po V. Matijošaičio ir G. Nausėdos yra agronomas bei ūkininkas, Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos pirmininkas Ramūnas Karbauskis.
„G. Nausėda iš tiesų yra žinomas ekonomistas, o R. Karbauskis – verslininkas ir politikas, kuris taip pat vykdo visuomeninę, labdaringą veiklą, manau, tai turi įtakos viešumui. Tiesa, mane nustebino, kad šiame trejetuke aš esu įvardintas pirmuoju“, - DELFI kalbėjo V. Matijošaitis.
Tyrėjai pastebėjo įdomybių
Žurnalo „Reitingai“ vyriausiasis redaktorius Gintaras Sarafinas papasakojo, kuo išskirtinis buvo elito balsavimas už įtakingiausius verslininkus ir kuo kitokie buvo verslininkai, balsuodami už savo favoritus.
„Apklausti verslininkus iš visų grupių buvo sunkiausia ir užtruko nemažai laiko. Įdomu tai, kad jų nuomonė buvo gana panaši į žiniasklaidos atstovų, be to, jų atsakymai pasižymėjo gan plačia geografija, verslininkai įvardindavo įtakingus asmenis ne tik didmiesčiuose, bet ir regionuose. Taip pat dažniau matydavosi, kad verslininkai balsuoja prieš ką nors, pavyzdžiui, konkurentus ar priešus“, - kalbėjo jis.
Visgi, G. Sarafino nuomone, verslininkai vertinimus pateikė vadovaudamiesi logiškais kriterijais.
„Pastebėjau, kad verslininkai kitus vertina gana reikliai ir man susidarė įspūdis, kad jie iš tiesų balsavo už įtakingiausius, o ne už populiariausius, žinojo, kas priima sprendimus. Pavyzdžiui, kai apklausi politikus, susidaro įspūdis, kad jų atsakymus gali prognozuoti, kai verslininkų atsakymų – negali“, - dėstė pašnekovas.
Visuomenės nuomonės tyrimus atliekančios bendrovės „Spinter tyrimai“ vadovas Ignas Zokas paaiškino, kodėl visuomenė įtakingus verslininkus įvertino kitaip nei elito atstovai.
„Visuomenės nuomonei įtakos turi verslininkų ir ekonomistų žinomumas: tam, kad visuomenė vertintų žmogaus įtaką, asmuo pirmiausiai turi būti žinomas, o kuo jie yra dažniau matomi viešai, tuo atrodo įtakingesni. Paprastai netgi daug savo srityje pasiekę verslininkai žmonėms yra mažiau žinomi, o atpažįstamais jie tampa tada, kai į viešumą išeina sąmoningai: įsitraukia į politinę veiklą, ima viešumoje atstovauti verslo interesams, reguliariai pasirodo gyvenimo būdo laidose ar populiariuose žurnaluose“, - kalbėjo I. Zokas.
Anot pašnekovo, kalbant apie V. Matijošaitį, kuris yra visuomenės įvertintas įtakingiausiu verslininku, svarbu priminti, kad jis tapo Kauno meru, iškovojęs šį postą tiesioginiuose rinkimuose.
„Jo bei kito įtakingiausių verslininkų sąrašo lyderio R. Karbauskio atveju susideda verslininko ir politiko dedamosios. O G. Nausėda jau daug metų yra vienas žymiausių ir autoritetingiausių nuomonės lyderių ekonomikos srityje, todėl jo aukšta vieta šio reitingo lentelėje, manyčiau, atrodo teisinga” – teigė I. Zokas.