Lietuvos įtakingiausieji: žiniasklaidos atstovai (304)
Mindaugas Jackevičius www.DELFI.ltTęsdamas projektą „Lietuvos įtakingiausieji 2015“, DELFI skelbia įtakingiausius žiniasklaidos atstovus – tuos, kurie turi didžiausios įtakos Lietuvos visuomenės raidai, visuomenei ir sprendimų priėmėjams.
Šis projektas unikalus tuo, kad pirmą kartą Lietuvos elito nuomonė lyginama su tautos balsu. Įtakingiausius asmenis aiškintis padėjo DELFI partneriai – žurnalas „Reitingai“ ir visuomenės nuomonės tyrimų bendrovė „Spinter tyrimai“.
Elito įtakingiausi – E. Jakilaitis ir M. Garbačiauskaitė-Budrienė
Pagal elito balsus, įtakingiausias Lietuvos žurnalistas yra Edmundas Jakilaitis. LRT televizijos laidos „Dėmesio centre“ vedėjas, TV laidų prodiuseris be konkurencijos įsitvirtino pirmoje įtakingiausių žurnalistų sąrašo vietoje.
„Man atrodo, tai pirmiausia susiję su matomumu, o ne su įtaka. Mano vedama laida – viena populiariausių LRT, rodoma keturias dienas iš eilės – tuo aiškinčiau visuomenės balsavimą. O kalbant apie elito balsavimą – manau, didelių žiniasklaidos priemonių savininkai ar vadovai daro įtaką visam tų žiniasklaidos priemonių turiniui, o aš galiu kalbėti tik apie savo prodiusuojamas ar vedamas laidas“, – teigė E. Jakilaitis.
Žurnalistui labiau už įtaką rūpi profesionalumas ir laidų žiūrimumas. E. Jakilaitis atkreipia dėmesį, kad kalbėjimas su įtaką turinčiais žmonėmis savaime nėra įtaka. „Visai to nesureikšminu, man įdomu pasižiūrėti į kitas grupes, bet, tiesą sakant, nebuvau net susimąstęs, kaip pats galėčiau atrodyti šiame kontekste. Bet turbūt geriau būti pirmu nei paskutiniu“, – svarstė žurnalistas.
Antrą vietą elitas skyrė DELFI vyriausiajai redaktorei Monikai Garbačiauskaitei-Budrienei.
„Manau, kad balsuojantys įvertino ne konkrečiai mano, bet DELFI portalo skaitomumą ir poveikį. Tai mums rimtas pripažinimas. Neįmanoma nuginčyti fakto, kad interneto portalai dabar yra pagrindinė Lietuvos žiniasklaida – iš komercinės žiniasklaidos jie, o ne kas kitas, kasdien pateikia skaitytojams didžiausią kiekį kokybiškos informacijos, nuomonių, o DELFI grupė – daugiausiai iš jų visų“, – sako M. Garbačiauskaitė-Budrienė.
Pasak jos, tai ne tik DELFI straipsniai, žurnalistiniai tyrimai, žinomų apžvalgininkų komentarai – tai ir atnaujinta TV platforma, šimtai tiesioginių transliacijų, specializuotas turinys įvairioms auditorijoms. „Mes ne šiaip sau vadinamės pagrindiniu Lietuvos naujienų portalu ir kritikų kalboms, kad tai tėra atsitiktinumas, jau suėjo geri dešimt metų“, – pridūrė portalo vyriausioji redaktorė.
Trečioje vietoje – žurnalo „Veidas“ vyriausiasis redaktorius ir DELFI apžvalgininkas Rimvydas Valatka. Į dešimtuką taip pat pateko Gedvydas Vainauskas, Audrius Siaurusevičius, Andrius Tapinas, Rolandas Barysas, Rita Miliūtė, Edita Mildažytė ir Rūta Janutienė.
Lietuvos elito nuomonės tyrimas DELFI užsakymu atliktas liepos 18 – rugpjūčio 28 d. Jo metu žurnalas „Reitingai“ apklausė 526 žmones. Tai – atsakingas pareigas einantys politikai, valstybės tarnautojai, teisininkai, verslininkai ir ekonomistai, žiniasklaidos atstovai ir visuomenininkai.
Visuomenė karūnavo E. Mildažytę
Visuomenė įtakingiausiais daugiausia įvardijo televizijos ekrane šmėžuojančius asmenis. Pirmąją vietą apklausti respondentai skyrė žurnalistei, televizijos laidų vedėjai Editai Mildažytei.
„Jūs gal iš proto išėjote?“, – į žinią apie įtakingumą reagavo E. Mildažytė. „Aišku, džiaugiuosi, bet mane tai labai stebina. Aš dirbu nišinėje laidoje, tačiau dirbu nuosekliai ir daug metų. Gal tai lemia. Kitas dalykas, per mūsų laidą perėjo daug žmonių, praktiškai visi, kurie buvo, neišėjo nepatenkinti. Tačiau savęs įtakinga tikrai nelaikyčiau, tiesiog dirbu savo darbą“, – kalbėjo LRT televizijos laidos „Bėdų turgus“ vedėja.
Kur kas įtakingesniais žurnalistais E. Mildažytė laiko kolegas Edmundą Jakilaitį, Andrių Tapiną, Audrių Siaurusevičių, Ritą Miliūtę, kurie, jos teigimu, diktuoja politines madas. Tačiau, svarsto pašnekovė, galbūt kartais „minkštieji poveikio metodai“ arba „geležinė rankelė aksominėje pirštinėje“ irgi turi poveikį.
TV laidų vedėja pripažįsta, kad jos vardas veikia: padeda kasdieniame darbe. Pasak E. Mildažytės, aukštą laidos įvertinimą rodo tai, kad su „Bėdų turgumi“ bendradarbiauja patys aukščiausi politikai. „Prieš rinkimus per mano namus pereina beveik visos partijos“, – prisiminusi Liberalų sąjūdžio ir kitų partijų kvietimą eiti į politiką, kalbėjo E. Mildažytė.
Antrą vietą, visuomenės nuomone, užėmė „Lietuvos ryto“ televizijos laidos „Nuoga tiesa“ vedėja Rūta Janutienė, trečią – TV laidų vedėjas ir prodiuseris Arūnas Valinskas.
A. Valinskas pasakoja į klausimą, kaip jį pristatyti, atsakantis paprastai – vardu ir pavarde – to užtenka. „Džiaugiuosi, kad taip atsitiko, tai normalu – žmogus, kuris dirba televizijoje, visų dažnai identifikuojamas kaip galintis padėti išspręsti jų problemas“, – teigė A. Valinskas.
Tačiau į įtakingiausio statusą A. Valinskas žiūri kritiškai. Jis prisimena buvusį laidų vedėją Arvydą Vidžiūną, pasakiusį, kad jei kasdien per televiziją rodysi karvę, ji taps įtakinga ir populiari. „Tiesiog toks mūsų darbas ir labai dažnai to cecho atstovams, taip pat esantiems scenoje, žmonės nori suteikti tokių galių, kurių mes iš tiesų neturime. Galbūt tos iliuzijos jiems padeda gyventi“, – kalbėjo A. Valinskas.
Į įtakingiausiųjų dešimtuką taip pat pateko Rūta Mikelkevičiūtė, Edmundas Jakilaitis, Andrius Tapinas, Rimvydas Valatka, Radistai (Jonas Nainys ir Rolandas Mackevičius), Algis Ramanauskas, Andrius Užkalnis.
Visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų bendrovė „Spinter tyrimai“ naujienų portalo DELFI užsakymu reprezentatyvų Lietuvos gyventojų nuomonės tyrimą atliko 2015 metų rugsėjo 18-26 dienomis. Tyrimu siekta išsiaiškinti, kurie šalies žiniasklaidos atstovai laikomi įtakingiausiais.
Tyrime dalyvavo gyventojai nuo 18 iki 75 metų. Tyrimas vyko visoje Lietuvos teritorijoje, iš viso 65 atrankiniuose taškuose, išdėstytuose taip, kad reprezentuotų visą šalies teritoriją. Tyrimo metu buvo apklausti 1005 respondentai.
Televizorius nulemia viską?
„Žiniasklaidos įtakingiausi man atrodo „linksmiausiai“, nes pasitvirtino sena, bet banali tiesa – jei tavęs nerodo per televizorių, tavęs nėra iš viso. Kitaip tariant, žmonės nelabai žino žurnalistus bei jų leidėjus, kurie lieka už kameros. O jei nežinai, tai ir negali vertinti jo įtakos“, – visuomenės nuomonės apklausą komentuoja „Spinter tyrimų“ vadovas Ignas Zokas.
Tuo metu elito grupių apklausą atlikusio žurnalo „Reitingai“ vyriausiasis redaktorius Gintaras Sarafinas pasakoja, kad apklausiant skirtingų sričių profesionalus buvo matyti jų vartojami skirtingi žiniasklaidos kanalai. Tai atsispindėjo įtakingumo vertinime. Pavyzdžiui, verslininkai daugiausia išskyrė „Verslo žinių“ vyriausiąjį redaktorių Rolandą Barysą, „Pinigų kartos“ vedėją Andrių Tapiną.
Tuo metu politikams labiausiai imponuoja televizijos laidos ir naujienų portalai. G. Sarafinui susidarydavo įspūdis, kad politikai išskirdavo tuos žurnalistus ir laidų vedėjus, kurie juos kviečia į laidas. Patys žurnalistai daugiau vertino ne ekrane šmėžuojančius, o vadovaujančius asmenis ar žiniasklaidos priemonių savininkus. G. Sarafinas pastebėjo, kad, pavyzdžiui, teisininkams labai imponuoja visuomeninis transliuotojas LRT.
„Kadangi žiniasklaidos priemonių Lietuvoje debesis, pagal gyventojų rinką visko neįsivaizduojamai daug, žmonės pagal savo poreikius išsiskirstė ir tai, ką jie žiūri, mano, kad tie ir įtakingi“, – sako G. Sarafinas.