Šiandien pristatome popkultūros įtakingiausiųjų sąrašą – visuomenė ir savo sričių ekspertai jau devintą kartą rinko pramogų, kultūros bei mados pasaulio įtakingiausius asmenis. Nors šiemet šiame sąraše pokyčių nedaug, tačiau jie gana svarbūs – elito ir visuomenės sprendimu čia atsidūrė keli nauji vardai, taip pat iš abiejų sąrašų iškrito anksčiau itin įtakingais laikyti asmenys.
„Lietuvos įtakingiausieji 2023“ – išskirtinis devintus metus Delfi vykdomas projektas, kurio metu renkami įtakingiausi asmenys šalyje. Tai yra tie, kurie turi didžiausios įtakos Lietuvos raidai, visuomenei ir sprendimų priėmėjams. Šešių dalių ciklas atskleidžia, kas mūsų šalyje yra įtakingiausi politikai, verslininkai/ekonomistai, tarnautojai/pareigūnai, visuomenininkai, žiniasklaidos bei popkultūros atstovai. Žurnalas „Reitingai“ aiškinosi elito grupių nuomonę, o „Spinter tyrimai“ atliko visuomenės nuomonės apklausą.
Anot Lietuvos žmonių, įtakingiausiųjų popkultūros žmonių trejetukas šiemet nepakito. Pirmoje pozicijoje, kaip ir pernai, čia karaliauja šou verslo atstovas Arūnas Valinskas. Šios pozicijos visuomenės reitinge jis neapleidžia jau ketvirtus metus iš eilės. Elito balsavime pokyčiai taip pat nedideli – šiemet A. Valinskas užtikrintai liko trečioje vietoje, nusileisdamas vos dviem kolegom.
Elito balsavimas parodė, kad įtakingiausiu popkultūros asmeniu jie laiko ir pernai tą pačią poziciją užėmusį atlikėją Andrių Mamontovą. Tuo tarpu visuomenė garsiam dainininkui sąraše skyrė antrąją vietą. O dėl antrosios įtakingiausiųjų sąrašo pozicijos sutarė tiek elitas, tiek visuomenė – kaip ir pernai, abiejų balsavimų sprendimu ji atiteko atlikėjui Marijonui Mikutavičiui.
Šių metų balsavime yra ir pokyčių. Štai visuomenės balsavimu ketvirtoji vieta atiteko pernai į sąrašą nepatekusiam visuomenės veikėjui ir komikui Olegui Šurajevui, o penktoji vieta atiteko iš 12 pozicijos pakilusiam dainininkui Vidui Bareikiui. Dviem pozijom žemyn nukrito žurnalistas Andrius Užkalnis bei žurnalistė Beata Nicholson. Tačiau 8 ir 9 Lietuvos visuomenės balsavimo vietos pasikeitė kardinaliai – iš 18-ios pozicijos pakilo atlikėja Natalija Bunkė, o net iš 23-ios – muzikos kūrėjas Deivydas Zvonkus. Atlikėjas Egidijus Dragūnas iš 7 pozicijos nukrito į 10-ąją.
Pernai aukštas pozicijas užėmę dizaineris Juozas Statkevičius, „G&G Sindikato” narys Gabrielius Liaudanskas-Svaras, atlikėja Justė Arlauskaitė-Jazzu ir etiketo specialistas Giedrius Drukteinis šiais metais į visuomenės išrinktą įtakingiausiųjų dešimtuką nepateko.
Elito sąrašuose neliko 2022-iais Lietuvai „Eurovizijoje” atstovavusios Monikos Liu ir J. Arlauskaitės-Jazzu. Jas pakeitė penktoje pozicijoje atsidūręs O. Šurajevas ir dešimtoje vietoje besipuikuojanti B. Nicholson.
Elito sprendimu šeštąją poziciją išsaugojo A. Užkalnis, vos per dvi pozicijas žemyn nukrito ir septintasis liko G. Liaudanskas-Svaras. Elito nuomone, TOP 10-uke tarp įtakingiausių popkultūros žmonių ir toliau išlieka Vidas Bareikis bei Ramūnas Zilnys.
Elito nuomonės tyrimą portalo „Delfi“ užsakymu atliko žurnalas „Reitingai“. Pasak vyriausiojo redaktoriaus Gintaro Sarafino, pokyčiai tarp popkultūros įtakingiausių kasmet būna neryškūs ir ši tendencija, anot jo, yra suprantama.
„Popkultūroje nemažą reikšmę turi įvykiai, pavyzdžiui, dalyvavimas „Eurovizijoje“, kituose svarbiuose renginiuose. Tuo tarpu politikoje yra visiškai kitaip – didelę reikšmę turi užimamas postas, vykstantys rinkimai. Dėl Olego Šurajevo – jis ir anksčiau buvo reitinguose, tačiau nebuvo aišku, į kurį sąrašą jį įtraukti. Olegas – visuomenės veikėjas, tačiau kartu jis ir komikas. Tad jo patekimas į sąrašus nebuvo netikėtas. Na, o aukščiausias trejetukas čia kone nesikeičia – įtakingiausiais popkultūros žmonėmis ir toliau išlieka Mamontovas, Mikutavičius ir Valinskas. Jų įtaka formavosi išties ilgus metus. O štai Ramūno Zilnio vardas siejamas su „Eurovizija“, tad natūralu, kad iš sąrašų nedingsta ir jo pavardė“, – pabrėžia G. Sarafinas.
Komunikacijos specialistas Saugirdas Vaitulionis: įtaką lemia ne tik darbai, bet ir žmogaus savybės bei gyvenimo būdas
Delfi kalbintas komunikacijos specialistas, vyrams skirto žurnalo „L‘Officiel Hommes“ vyr. redaktorius Saugirdas Vaitulionis jau kelis metus iš eilės nekintantį TOP trejetuką vertina palankiai.
„Normalu, kad tiek metų jie išlaiko savo pozicijas – migruoja tarpusavyje, tačiau pavardės čia nekinta. Mamontovas, Mikutavičius ir Valinskas – autoritetai, dažnu atveju – ir moraliniai autoritetai. Jie dažnai pasisako aktualiomis, opiomis visuomenėje temomis, taip pat yra absoliutūs savo srities profesionalai. Jų autoritetas itin ryškus – būtų sunku įvardinti kitą trejetuką“, – teigia S. Vaitulionis.
Popkultūros įtakingiausiųjų sąrašuose šiemet pirmą kartą atsidūrusį Olegą Šurajevą komunikacijos ekspertas perkeltų į kitus sąrašus.
„Olegą Šurajevą labiau priskirčiau prie visuomenininkų, o ne prie popkultūros žmonių. Manau, su visuomenine veikla jis yra susijęs labiau, nei su šou pasauliu. Nepaisant to, jo atsiradimą įtakingiausiųjų sąraše neabejotinai lėmė karas Ukrainoje ir jo didžiulis indėlis organizuojant pagalbą. Olegas Šurajevas padarė ir vis dar daro įspūdingus, didžiulius, labai svarbius darbus bei vykdo kitas visuomenines akcijas“, – įsitikinęs pašnekovas.
Visuomenės dėmesys Vidui Bareikiui šiemet buvo didesnis, nei pernai. Saugirdas tikina, kad tam tikros žmogaus savybės ir praktikuojamas gyvenimo būdas žmonėms gali atrodyti itin patrauklūs.
„Vidas Bareikis – itin mėgiamas tautos. Nepaisant vieno jo prieštaringas diskusijas sukėlusio įrašo socialiniuose tinkluose, Vidas žmones stengiasi užkrėsti pozityvumu, teigiamą įtaką darančia veikla. Jis pats – itin pozityvus popkultūros atstovas, žinantis, kaip teisingai gyventi. V. Bareikio kūryba labai ryški – ne kiekvienas renka arenas“, – sako S. Vaitulionis.
Tuo tarpu Natalijos Bunkės ir Deivydo Zvonkaus pakylimą įtakingiausiųjų sąraše, pasak Saugirdo, lėmė ne vienas svarbus niuansas.
„Natalija Bunkė – vienareikšmiškai viena įtakingiausių visų laikų šou verslo atstovių. O šiemet jos įspūdingą šuolį į viršų neabejotinai lėmė milžiniškos sėkmės ir dėmesio sulaukęs šou „Žalgirio“ arenoje. Nepamirškime, kad taip pat ji – ir labai sėkminga nuomonės formuotoja, jos nuomonė svarbi bent 300 tūkst. žmonių. Tai, kad Natalija populiari ne tik socialinėje erdvėje, rodo elementarūs skaičiai – gerbėjų kiekis pasirodymuose muša absoliučius rekordus. Natalija šiuo metu išgyvena aukso amžių, – tikina komunikacijos specialistas. Tuo tarpu taip pat didžiulį šuolį įtakingiausiųjų visuomenės sąraše padariusį D. Zvonkų jis vadina vienu populiariausių kompozitorių Lietuvoje. – Deivydas yra sukūręs ne vieną mega hitą – dalis klausytojų, niūniuodami vieno ar kito atlikėjo dainą, net nežino, kad ją sukūrė Zvonkus. Jis – įtakingas muzikos kūrėjas, šou versle jau ilgus metus užima svarbią poziciją.“
Kalbėdamas apie aukštų sąrašo pozicijų netekusius popkultūros atstovus, S. Vaitulionis pabrėžia, kad kai kurie praradimai gali būti laikini.
„Dėl J. Arlauskaitės-Jazzu grįžimo į TOP 10 nei kiek nedvejoju. Manau, visuomenė atsižvelgė į tai, kad dėl motinystės ji tapo mažiau matoma viešumoje. Justė visą dėmesį ir energiją skyrė savo šeimai ir naujagimiui. Kitais metais vėl pamatysime jos pakylimą. O tai, kad sąrašuose neliko J. Statkevičiaus, lėmė jo pasisakymai viešoje erdvėje – tiek karo Ukrainoje, tiek Rusijos temomis“, – sako komunikacijos specialistas.
Iš įtakingiausiųjų sąrašo viršūnės nesitraukiantis Arūnas Valinskas: mes iš senos kartos, kuri kaip kareiviai – eina tiek, kiek gali
Ne vienerius metus tvirtai trečioje vietoje besilaikantis Arūnas Valinskas tikina, kad to paslaptis – nuolatinis darbas. Anot garsaus televizijos veido, žmonės dažnai mato tik paviršinę koncertų, televizijos laidų bei renginių pusę.
„Tai tik galutinis rezultatas, o iki jo yra daugybė nematomų reikalų. Tiesiai šviesiai galiu pasakyti, kad, ko gero, tie žmonės, kurie ilgai išlaiko tas pozicijas, viršūnes, jie yra pasiaukoję savo darbui. Labai dažnai nuo to kenčia jų pačių gyvenimas, o dar labiau šeimos. Aš ir pats dažnai sulaukiu priekaištų iš savo antrosios pusės, kuri sako: „Pažiūrėk į savo pasą, kiek tu gali arti?“ Šioje vietoje, matyt, mes iš senos kartos, kuri kaip kareiviai – eina tiek, kiek gali, o paskui – tiek, kiek reikia“, – komentuoja A. Valinskas.
Ir nors A. Valinskas pabrėžia, kad savo vietos sąraše nesureikšmina, jis neslepia, kad tai – tam tikras įvertinimas.
„Tik nereikia maivytis ir sakyti, kad čia visiškai neįdomu. Taip, be abejonės, tai malonu, nes tai yra įvertinimas. Tačiau jis toks labiau simbolinis, kai kiekvieną savaitę po laidos išėjimo į eterį gauni laidos reitingus ir matai, kad tave žiūri trečdalis milijono Lietuvos žmonių. Jei siektum specialiai daryti viską, kad būtum pirmoje, antroje ar trečioje vietoje, tai to ir neišeitų. O kai tu paprastai darai savo darbą, jis ir sekasi, rezultatai ateina savaime“, – sako jis.
Pasiteiravus, ar kada nors padarys pertrauką ir nuo darbų atsipūs, A. Valinskas kategoriškai atsako, kad artimiausiu metu neplanuoja to daryti. Ir visiems primena, kad pertrauką jau turėjo.
„Buvau atsitraukęs ketveriems metams – ilsėjausi būdamas Seime. Užtenka“, – šypsodamasis pabrėžia A. Valinskas.
Komunikacijos ekspertas Jaunius Špakauskas: esi matomas – vadinasi esi svarbus
Kaip tikina Delfi kalbintas komunikacijos ekspertas Jaunius Šapauskas, kiekvienoje srityje įtaka vertinama atsižvelgiant į skirtingus niuansus.
„Versle ar politikoje dažnai nesuvokiama, tačiau realioji įtaka atsiskleidžia ne tiek per matomumą – „štai, dažnai matau tave ekrane“, bet realiomis galimybėmis veikti sprendimus, kurie reikšmingai keičia mūsų gyvenimą. Būtent tuo reikėtų aiškinti ir didelius atotrūkius tarp elito balsų ir visuomenės vertinimų. Kokio nors nuostolingai veikiančio startuolio įkūrėjas gali būti laikomas gerokai įtakingesniu nei lietuviško verslo flagmanai, tarkime, Nerijus Numa ar Gediminas Žiemelis. Nors kiekvienas informuotas žmogus supranta, jog realybėje yra absoliučiai atvirkščiai “, – sako pašnekovas.
Antai popkultūroje, pasak komunikacijos eksperto, vyrauja geležinis dėsnis – esi matomas, vadinasi esi svarbus.
„Mamontovas, Mikutavičius ir Valinskas yra lietuviškos popkultūros ikonos. Su jų muzika, vedamomis laidomis ar sąmoju užaugo ne viena karta. Tuo ir galima aiškinti nuosekliai aukštą šių asmenybių reitingą ne vienerius metus iš eilės – jų auditorija plati bei persidengianti net keliose kartose, įvairiose demografinėse grupėse. Jei šie ponai (ir vėl) nuspręstų dalyvauti rinkimuose, juos palaikytų gana platus rinkėjų ratas. Olego Šurajevo šuolį į dešimtuką galima sieti su aktyvia visuomenine veikla. Olegas yra ne tik nuoseklus mūsų linksmintojas, tačiau ir paramos Ukrainos žmonėms telkėjas. Natūralu, jog įvairios visuomenės grupės tą pastebi, o aukšta reitingo vieta leidžia manyti – pastebi ne tik Vilniuje ir didmiesčiuose, bet ir visoje Lietuvoje. Beata Nicholson apskritai yra unikalus personažas – žavinga moteris, nuolat besijuokianti mama, sėkminga verslininkė ir, svarbiausia, žmogus, kurį lengva mylėti. Toks pozityvus ir autentiškas veidas mūsų seklioje viešojoje erdvėje, kur esame šiek tiek pavargę nuo beprasmių ginčų, įvairiaspalvių barnių ir skandalingų vaidų“, – įsitikinęs J. Špakauskas.