Tai Šiuolaikinio meno centro ir „JCDecaux“ 2016 m. inicijuotas projektas, susidedantis iš ŠMC organizuojamo jaunųjų menininkų parodų ciklo bei „JCDecaux“ įsteigtos piniginės premijos.
Premija skiriama vienam parodoje dalyvaujančiam jaunajam vizualiųjų menų kūrėjui ar kolektyvui už meninės raiškos originalumą ir inovatyvumą bei aktyvią veiklą šiuolaikinio meno srityje Lietuvoje ir/ar užsienyje. Parodų ciklas organizuojamas bei premija teikiama kasmet.
„Primenu sau, kad viskas yra kalba. Dairausi po pasaulius vedina smalsumo juos tyrinėti, bandau nuo jų atitrūkti, arba braunuosi pro jų plyšius gilyn, ir tik tam, kad atrasčiau naujus, kuriuos pažindama duodu vardus ir apiberiu žodžiais. Juk keisdami žodžius, keičiame santykius – ir todėl ir pasaulius?
Žmogiškąja patirtimi iki galo neapibrėžiamus reiškinius vis tiek nors truputį įsileidžiu į savo vidų, per tinklainę, uosdama, lytėdama, kad jie virstų patirtimis, kalbindama šias būtybes į jas kreipiuosi vardais, kuriuos, gal kiek naiviai, manome žinantys. Esu panardinta į daugiasluoksnius hiper-objektų santykius, tačiau net ir norėdama kirsti atmosferą turiu su savimi gabentis medžiagas ir dujas, mažą atmosferos dalelę, nuo kurios niekaip iki galo negaliu atitrūkti, kuri palaiko mano pulsuojančią gyvybę. Tolstant nuo Žemės rutulio akimirką gali pasirodyti, kad tai – vienas pasaulis, viena atmosfera, viena žmonija, bet įdėmiau pažvelgus – ten daug kūnų, daug būtybių, daug subjektyvių patirčių, ir todėl – pasaulių. Mes kalbame, bet ir medžiagos mums kalba.
Net ir neaprėpiamos būtybės apie save byloja gestais, judesiais, laipsniais termometro stulpelyje, vėjo greičiu, vandens srovėmis, virpėjimu. Medžiagos, turėdamos skirtumus ir tik joms būdingas savybes, tam tikru būdu transliuoja ir savitas tekstūras, už kurių užkliūva mūsų liežuviai, savitą kalbą, kurią atpažinę galime išversti į žmonių kalbas. Bet ir čia nuolat susiduriame su vertimo problema. Gal ne visada liekame vieni kitus supratę?
Kartais imu nebesiklausyti žmonių kalbos. Tais momentais seku slenkantį formų debesį, žiūriu pro judantį pleištą tarp tų skirtingų pasaulių. Imu uosti mažiausias daleles, nors turiu žodžius, nieko nebevadinu vardais.“
Parodoje menininkai buvo pakviesti kurti naujus kūrinius, kuriuose atsispindėtų jiems aktualūs socialiniai reiškiniai, tyrinėti, kaip kūriniai gali komentuoti senas visuomenės struktūras ir patys tapti naujomis, pasakoti arba patys tapti pretekstu kurti naujus pasakojimus apie identitetą, kasdienybę ar kūną.
„Lėtos mokyklos“ – tai penkių kūrinių paroda apie kūrybą laiku, kuomet originalumas yra nuolatinio perdirbimo išteklius, o jo vertę lemia kopijų ir perdirbinių gausa bei jų sklaidos greitis. Penki kūriniai yra netolimos populiariosios kultūros bei meno istorijos praeities komentarai, skirti ne tik aktualizuoti individualaus kūrinio ar autoriaus identiteto problematiškumą, bet taip pat sugrįžti prie žvilgsnio intymumo, kuomet labiau rūpi ne manifestai, išvados ir teiginiai, bet dialogas ir dvejonės, ne iš karto pastebimos detalės, gestai bei netikėtai užfiksuoti atsitiktinumai. „Lėtos mokyklos“ – tai nesibaigiantys individualūs mokymosi procesai, technikos ir įpročiai, sunkiai apibendrinami viena tema ar problemų lauku, bet keliantys klausimą: kas buvo senoji ir kokia bus naujoji mokykla?
To rezultatas – taki paroda, kurioje kūriniai ne visada turi nuolatinę vietą ekspozicijoje, keičia ją besikeisdami ir patys. Tokiu būdu išryškėja įtampos tarp skirtingos dalyvių meninės raiškos ir patirčių, skirtingų požiūrių į problemas, kurios iš akies atrodo panašios.
Ši paroda visų pirma yra prizinių parodų žanro permąstymas, siekiant išryškinti ne tik tai, kaip institucija veikia šiandien kuriančius menininkus, tačiau ir šių menininkų įtaką institucijai. Pavadinimas „Seklus, greitas ir dar neįvardintas“ nurodo į situaciją, kai mėginame staiga įvardinti kokį nors reiškinį ar daiktą, kurį patys ne iškart atpažįstame. Tuomet į pagalbą pasitelkiame pirmas į galvą šovusias jo savybes, nurodydami ne daikto vardą, ne kas jis yra, tačiau spontaniškai, tarsi kokiu pleištu užkimšdami netikėtai dėl žodžių stygiaus atsivėrusias kalbos spragas.
Dauguma parodoje eksponuojamų kūrinių vienokia ar kitokia forma egzistavo jau seniau. Jie buvo rodomi Vilniaus dailės akademijos auditorijose, kompiuterio ekranuose ar ankstesnėse parodose. Tačiau, kai menininkai buvo pakviesti atsispiriant nuo šių darbų sukurti naujus kūrinius, kurie gyvai reaguotų į eksponavimo aplinką – ŠMC pastato ir Šiaurinės salės istoriją bei jos paliktus ženklus, kūriniai įgavo naujus reikšminius elementus, skleisdamiesi dažnai netikėtomis trajektorijomis. Viena iš jų – išryškėjusi santykio tarp daikto ir jo atvaizdo refleksija. Menininkai konstruktyviai ir kritiškai reagavo, kaip jų kūrinių ekspozicija Šiuolaikinio meno centre įtakoja būdus perskaityti jų darbus. Kita vertus, kūrybos procese, jie ėmė atliepti vienas kito keliamas problemas – pavyzdžiui, nomadiškumo ir virtualumo patirtis Viltės Bražiūnaitės ir Tomo Sinkevičiaus kūrinyje „Po darbo“ ėmė pintis su Kęstučio Montvido skulptūroje „Apytiksliu atstumu“ nagrinėjama vaizdiniais komunikuojamos tiesos ir galimybės ją verifikuoti kasdieniniame žinojime tema. Tuo tarpu Onos Juciūtės „Puotoje“ menininkės „nurengtas“ stalas, kalbantis apie privatų ir intymų daiktų gyvenimą, kai nebelieka juos sužmoginančios funkcijos, atliepia Beatričės Mockevičiūtės kūrinyje „Horizon I‘ve Ever Seen Before“ ryškią paralelę tarp daikto medžiagiškumo kaip savotiškos atminties formos bei vaizdo, kaip likvidaus ir savarankiško kinematografinio proceso.
Parodos architektai Petras Išora bei Ona Lozuraitytė, reaguodami į institucijos darbo cikliškumą ir nuolatinį poreikį po kiekvienos parodos su kuo mažesniu nuostoliu sugrąžinti parodines sales į pradinę neutralią būseną, tiesiogine prasme sluoksnis po sluoksnio į vieną prasminį paviršių iškelia paliktus ženklus, bylojančius apie pastato ir institucijos kelionę per laiką ir skirtingus jos identitetus. Apnuogintos Šiaurinės salės lubų konstrukcijos, viena vertus, atveria parodinės erdvės tūrį, o, kita vertus, kūrinius apgaubia optiniu krūviu. Taip paroda lyg įrėminama tarp šių ženklų, simboliškai brėžia naują laiko sluoksnį. Tokiu būdu siekiama parodyti instituciją tokią, kokia ji yra šiandien vis labiau migruojančiame ir tarptautiniame meno lauke: kažkada buvusi kone vieninteliais Lietuvos šiuolaikinio meno vartais į Vakarus, dabar ji yra, nors ir labai svarbus, tačiau vienas iš daugelio tiltų menininko karjeroje.
PARODOS ARCHITEKTAS: Jonas Žukauskas
PARODOS GRAFINIS DIZAINAS: Miglė Kazlauskaitė