Egzamino užduotyse yra nemažai smulkmeniškų, kartais klaidinančių, klausimų testinėje dalyje bei pasitaiko neapibrėžtų, o ir beprasmių klausimų šaltinių analizės dalyje. Kadangi čia nėra vietos išsamiai analizei, tai pasiremsiu pačiomis skandalingiausiomis šio egzamino vietomis. Pavyzdžiui, 10 klausimas:

Kuri iš šių ypatybių būdinga dabartinės Lietuvos raidai:

A. Išaugo stambaus kapitalo įtaka;
B. Mažėja gyventojų socialinė atskirtis;
C. Sumažėjo biurokratijos vaidmuo valstybės valdyme;
D. Tautinėms bendrijoms suteikta teritorinė autonomija.

Teisingu atsakymu greičiausiai bus laikomas A atsakymas. Bet tokiu atveju klausimo anoniminis sudarytojas teigia, kad totalitarinėje komunistinėje Lietuvoje biurokratija (partinė, valstybinė, KGB’istinė) turėjo mažesnes galias valdyme nei liberalios, demokratinės Lietuvos valdininkija. Neįtikėtina...

Pavyzdžiui, 14 klausimas:

Kuris iš šių reiškinių būdingas 1926-1939 m. Lietuvai?

A. Atidaryta pirmoji oro susisiekimo linija.
B. Įvestas privalomas vidurinis mokymas.
C. Pastatyta Kauno HES.
D. Pradėjo veikti Kauno operos teatras.

Teisingų atsakymų šiame „šedevre0ō, atrodo, nėra. Enciklopedija „Lietuva“ (2008 m.) nurodo, kad pirmoji oro susisiekimo linija Lietuvoje atsirado 1922 m. (1180 puslapis). Privalomas vidurinis mokslas įvestas komunistinėje Lietuvoje. Kauno HES pastatyta sovietmečiu. 1920 gruodžio 31 d. „Traviatos“ pastatymas pradėjo tikrąją Kauno operos teatro istoriją. Tai, kaip mokė Pontijus Pilotas, kas yra Tiesa?

Pavyzdžiui, 1 klausimas:

Periklio valdymo metu Atėnų polyje:

A. gyvendintas pritarimo išrinktai valdžiai principas;
B. tiesioginę demokratiją pakeitė atstovaujamoji demokratija;
C. užtikrinta visų suaugusių vyrų lygybė prieš įstatymus;
D. valdžios stabilumą lėmė glaudūs patricijų ir jų lientėkės ryšiai.

Daug abejonių dėl teisingo atsakymo. Greičiausiai bus laikomas A. Bet problema ta, kad demokratinis valdymas gyvavo ir prieš Periklį, o demokratija iš principo neįmanoma be „pritarimo išrinktai valdžiai“. Tai iki Periklio Atėnai nebuvo demokratinis polis? Estremistinė interpretacija...

Pavyzdžiui, 17 klausimas:

Kurioje eilutėje abu išvardyti valdžios veikimo principai funkcionuoja šių dienų Junktinėje Karalystėje?

A. Daugiapartinė sistema, tautos suverenitetas.
B. Įstatymų viršenybė, monarchinis suverenitetas.
C. Tiesioginė demokratija, frakcijų veiklos draudimas.
D. Valdžių padalijimas, atstovaujamoji demokratija.

Aišku, kad bus laikomas teisingu atsakymas D. Bet anglų kalba literatūroje teko skaityti, kad pagal Jungtinės Karalystės teisinę sistemą suverenitetu dalinasi tauta ir monarchas. Vadinasi, lygiai toks pat teisingas atsakymas yra ir B. Tai kas yra tiesa, klastingieji anonimai? Tautai gal būtų visai įdomu pamatyti didžiavyrių sudarytojų pamąstymus...

Kitas aiškus testinių klausimų brokas – jų smulkmeniškumas. Pvz., abiturientui reikėjo žinoti tokius „esminius“ dalykus, kad J. Tūbelio vyriausybė keliais metais tarpukaryje ilgiau valdė nei A.Voldemaro vyriausybė. Gal kitais metais reikėtų paklausti:

A. Šimėno vyriausybė valdė:

A. 1 diena 6 val;
B. 2 dienas 18 val 37 min;
C. 3 dienas ir naktis;
D. 3 dienas 5 valandas 13 minučių ir 15,67 sekundes.

Nežinote??? Nu kai čia taip? Teisingas D :)

Pasirodo labai svarbu žinoti, kad Klaipėdos krašto autonominė valdžia 1924- 1938 m. tiesiogiai valdė būtent sveikatos sritį, bet ne uostą... Kad JAV teisėjai skiriami būtent iki gyvos galvos, o ne apibrėžtai kadencijai...Kad 8-ajame dešimtmetyje Lietuvoje buvo skatinamas pasaulietinis liaudies menas... Ir taip toliau. No comments.

Šaltinių dalyje irgi buvo apsčiai keistų dalykų. Aš nežinau, ką sociologiškai kalbant „matuoja“ toks klausimas: „Pasamprotaukite, kodėl jie (partizaninio karo Lietuvoje vadai) pasirinko tokį kelią“. Kaip mano pažįstamas iš Belmonto žirgyno sako, kad ir jo Obolmušis žinotų atsakymą į šį klausimą...

Iš abiturientų buvo reikalaujama vos ne pamečiui išsamiai (!!!) apibūdinti partizaninio karo etapus. Jei visuose seminaruose buvo deklaruojama, kad reikalingos tik esmines ir bendros žinios, tai kodėl klausiama tokių smulkmenų?

Apskritai šaltiniuose neretas klausimas abstraktus, neaiškiai artikuliuotas, dviprasmis. Mieli kolegos Anonimai, mokėti korektiškai paklausti – didelis menas. Pasimokykite bent dėl bendro išsilavinimo ir Lietuvos jaunimo...

Šaltiniuose būta net techninių klaidų. 56 klausime yra citata su nuoroda į šaltinį D. Tačiau nurodytos citatos tame šaltinyje nėra.

Čia aš neatlikau detalios analizės, o tik užkabinau keletą egzamino vietų. Kokios išvados? Mielieji anonimai, daugiau atsakomybės darbe bei meiles/supratimo abiturientams

Su meile ir pagarba Lietuvos 2009 metų abitūrai,

Istorikas

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!