Kai kurie vairuotojai abejoja tinkama tokių automobilių elektros sistemos izoliacija, kitiems baimę kelia akumuliatoriai, kurie avarijos metu esą gali užsiliepsnoti. Tiesa yra ta, kad dauguma naujų elektromobilių pasižymi tokiu saugumu, kad „Euro NCAP“ nelieka nieko kito, kaip tik pateikti savo verdiktą: penkios žvaigždutės.
Nepriklausomus Europoje parduodamų naujų automobilių saugumo bandymus atliekanti „Euro NCAP“ organizacija į savo testus elektromobilius įtraukė 2011 m. pradžioje. Pirmuoju „bandomuoju triušiu“ tapo „Mitsubishi i-MiEV“ ir pirmas blynas buvo kiek prisvilęs – „Euro NCAP“ bandymuose šis modelis už saugumą gavo 4 žvaigždutes. Pagal šį modelį tuomet gaminti ir „Peugeot iOn“ bei „Citroën C-Zero“ elektromobiliai, turėję tą pačią saugumo įrangą, todėl ir jie gavo tokį pat įvertinimą.
Japonai pripažįsta, kad norint užtikrinti maksimalų elektromobilio saugumą, jiems teko įveikti kelis iššūkius.
„Turėjome tris pagrindinius iššūkius: užtikrinti keleivių saugumą, apsisaugoti nuo aukštos įtampos ir apsaugoti akumuliatorius. Todėl reikėjo sugalvoti, kaip sugerti smūgius, tada apsaugoti akumuliatorius ir padaryti juos tokius stiprius, kad jie galėtų atlaikyti smūgius“, – sakė Jerry Hardcastle'as, „Nissan“ viceprezidentas automobilių dizaino ir plėtros sritims.
Inžinieriai pasiekė tai, kad smūgio energija būtų sugeriama į automobilio priekį ir sėdintiems salone dėl to nekiltų pavojaus, mat akumuliatoriai išdėstyti po keleivių sėdynėmis. Be to, taip svorio centras buvo perkeltas kaip įmanoma žemiau. Tad atlikus priekinio, galinio ir šoninio smūgio testus, „Leaf“ saugumas specialistams nekėlė abejonių.
Po poros metų tą patį pasiekimą pakartojo „Renault Zoe“. Šiemet pavyzdinį saugumą pademonstravo ir į Europos rinką įžengęs „Tesla Model S“.
Tiesa, dar du elektromobiliai – BMW i3 ir „Nissan e-NV200 Evalia“ – pasirodė kiek prasčiau. Vokiečių markės atstovas surinko keturias žvaigždutes, o „japonas“ – tris. Pastarajam koją pakišo tai, kad sugriežtinus vertinimo reikalavimus didelę įtaką galutiniam rezultatui sudaro pagalbinės saugumo sistemos, o šis komercinis automobilis nėra komplektuojamas su tokiais pagalbininkais kaip įspėjimo apie išklydimą iš važiuojamosios juostos sistema ar automatine stabdymo sistema. BMW i3 atveju buvo panaši istorija - norėdami sumažinti automobilio kainą, gamintojai atsisakė kelių saugumo sistemų, taip pat kiek per mažai dėmesio skyrė keleivių bei pėsčiųjų apsaugai, todėl iki išsvajoto „penketuko“ kiek pritrūko.
Beje, penkių žvaigždučių įvertinimą yra gavę ir tokie elektra įkraunami hibridai kaip „Opel Ampera“/ „Chevrolet Volt“, „Volvo V60 Plug-in Hybrid“ bei „Mitsubishi Outlander PHEV“.
Iš incidentų pasimokė
Nors saugumo testuose dauguma elektromobilių pelno aukščiausius įvertinimus, realiomis sąlygomis pasitaiko incidentų, kurie plačiai nuskamba visuomenėje. Bene daugiausiai atgarsio sulaukė liepsnojantys „Tesla Model S“ automobiliai Amerikoje. Viskas prasidėjo nuo to, kad prieš metus vienas iš šio modelio vairuotojų turėjo sustoti šalikelėje pastebėjęs netikėtų automobilio sutrikimų. Stabtelėjus automobilis paskendo liepsnose, o incidento liudininko padarytas vaizdo įrašas greitai pasklido po internetą.
Visiems kilo klausimas: kodėl saugiausiu Amerikos automobiliu išrinktas „Tesla Model S“ ėmė ir užsidegė? Atlikus tyrimą paaiškėjo, kad vairuotojas tapo nepalankių aplinkybių auka. Pasirodo, važiuojant greitkeliu kažkuris automobilis pametė metalinę dalį, kuri kažkokiu būdu sugebėjo patekti į „Teslos“ akumuliatorių skyrių ir prakirto vieną jų. Gamintojai pasimokė iš šios istorijos – nuo šiol visi „Model S“ gaminami su sustiprinta trijų sluoksnių akumuliatorių apsauga, o anksčiau pagamintiems automobiliams ši apsauga sumontuojama nemokamai.
Dar vienas svarbus aspektas – akumuliatorių apsauga nuo perkaitimo. Norėdami nuo to apsisaugoti, gamintojai įdiegė įvairias technologijas, pavyzdžiui, akumuliatoriai yra atjungiami nuo sistemos iškart, kai užfiksuojamas smūgis. Be to, akumuliatorių vėdinimas irgi svarbus – vieni tam naudoja oro kondicionavimo sistemas, kiti – specialias aušinimo sistemas.
Paprastai tariant, kaip ir įprastos mašinos, elektromobiliai turi visas svarbiausias saugumo sistemas – ABS stabdžius, ESP sistemą, saugos diržus, priekines, galines ir šonines saugos oro pagalves bei kt., tad jų saugumas nenusileidžia įprastais degalais varomiems automobiliams. Taip, akumuliatoriai sukelia papildomą gaisro riziką, tačiau kas sakė, kad šiuo atžvilgiu saugiau važinėti turint 60 litrų benzino baką ar dujų balioną?