Šįkart jos pavadintos „Ignitis ON: pažink Lietuvą!“. Tai ne tik naujas varžybų pavadinimas, bet ir visiškai naujas puslapis renginio istorijoje. Atsinaujinti renginio iniciatorius paskatino ne tik gerokai išsiplėtęs įkrovimo tinklas, bet ir pirmą kartą suteikta galimybė geriau pažinti savo kraštą, patyrinėti mažus miestelius, pasimėgauti gamtos prieglobsčiu netrikdant jų gyventojų ramybės.
Skirtingai nei anksčiau šiemet elektromobilių varžybų dalyviai finišuos nebe Palangoje, o Druskininkuose ir kurortą pasiekę ne artimiausiu maršrutu, bet priklausomai nuo elektromobilio baterijų talpos, įveikę 300 arba 500 km atstumą.
Šiuo metu norą dalyvauti šeštą kartą rengiamose elektromobilių varžybose yra pareiškę 24 ekipažai, važiuosiantys skirtingais, skirtingų modelių ir net skirtingų modifikacijų be garso riedančiais automobiliais. Dar margesnis su jais pergalės sieksiančių būrys – nuo daugkartinių šalies automobilių ralio ir žiedinių lenktynių čempionų, ministerijų ir partijų solidžių vadovų iki televizijos laidų vedėjų, automobilizmo temomis rašančių žurnalistų ir mėgėjų, trokštančių ne iš nuogirdų perprasti ateities transportą.
Bene autoritetingiausias šiame būryje – net aštuonis kartus šalies ralio čempionas Vytautas Švedas, kartu su serviso vadovu Linu Damasickiu sudarantys Kauno „Audi“ centro ekipos branduolį. Jie vairuos šviežiausią naujieną – ką tik pristatytą „Audi e-tron Sportback“, spindintį ne tik prabanga, bet ir didelėmis galimybėmis vienu įkrovimu nuvažiuoti 446 km.
„Pernai elektromobilių lenktynes puikiu akordu laimėjo kitas žinomas ralistas – Vaidotas Žala, su Dariumi Montvila pirmieji be jokių sustojimų elektromobiliu „Hyundai Kona“ pasiekę varžybų finišą Palangoje. Ar šis tikslas – pagrindinis ir V. Švedo prioritetas?“ – tokį klausimą varžybų spaudos centras pateikė žinomam ralio meistrui.
„Nežinau, laikas parodys, tačiau dešimtmetį ir daugiau besisukdamas automobilių sporte kaskart keli vis kitus, aukštesnius tikslus, nei vien pranokti varžovą, – kalbėjo V. Švedas. – Galimybė vien tik dalyvauti seniai nebedomina, todėl mūsų ekipažo tikslas surasti 110 proc. galimybių ir jas vykusiai išnaudoti, kad finišavę galėtume jaustis siekdami rezultato padarę absoliučiai viską“.
Vytautas neslėpė dar turėsiąs kelias treniruotes, nes elektromobilis visiškai naujas ir reikia įprasti jį valdyti racionaliausiai.
V. Švedo nuomone, jei varžybose jiems ir prireiksią vieno sustojimo išsekusiai baterijai papildyti, tai tik labai trumpo, 7-10 sek. trukmės.
Tačiau vienas kito vertų varžovų šeštosiose elektromobilių varžybose „Ignitis ON: pažink Lietuvą!“ – daugiau nei bet kuriose ankstesnėse. Ir pagal charakterį, ir pagal sukauptą patirtį V. Švedui bene rimčiausią konkurenciją sudarys žiedinių lenktynių žvaigždė, Lenkijoje populiarios „Volkswagen Castrol Cup“ taurės, „Aurum 1006 km lenktynių“ ir kitų nugalėtojas Robertas Kupčikas, drauge su kitu „Ignitis Racing“ ekipos atstovu, bendrovės pardavimų ir aptarnavimo vadovu Haroldu Nausėda vairuosiantys naująjį „Porsche Taycan“.
„Tai pirmasis šios solidžios, labai sportiškos vokiečių automobilių markės atstovas mūsų rengiamose elektromobilių varžybose, – sako šio judėjimo iniciatorius ir pagrindinis varžybų dirigentas, VšĮ „1 Pozicija“ vadovas Darius Grinbergas. – Neturiu abejonių, jog šis ekipažas su šiuo elektromobiliu – vieni pagrindinių pretendentų į pergalę“.
Varžybų partnerė „Ignitis“ deleguoja net tris ekipažus. TV laidos „Pasaulio puodai“ kūrėjas, keliautojas Vytaras Radzevičius su nepriklausomos valdybos nariu Pauliumi Dambrausku ekonomiškiausio kelio į Druskininkus ieškos su „Hyundai Kona“, o teisės tarnybos direktorė Simona Grinevičienė kartu su bendrovės e-mobilumo projektų vadovu Andriumi Šeršniovu pasitelkę jau išbandytą „Nissan Leaf“.
Šiemetinių varžybų dalyvių būryje – ir daugelio pripažinti, autoritetingi elektromobilių specialistai Karolis Judzentavičius su Gintaru Kaukėnu.
Tai KIA tandemas, 2015 m. pirmųjų Lietuvoje ir Baltijos šalyse organizuotų elektromobilių varžybų „Vilnius-Palanga“ nugalėtojai. Tuomet jie vairavo „Kia Soul EV“ – pirmąjį pilnai elektra varomą „Kia“ automobilį, o šį kartą „ElektriKia“ ekipai atstovaus su naujuoju, tik ką Baltijos šalis pasiekusiu „KIA e-Niro“, turinčiu net 64kWh talpos bateriją. Dar viena svarbi šio elektromobilio savybė – galimybė greitojo įkrovimo stotelėje net iki 80 proc. baterijos talpos papildyti vos per 42 minutes.
„Manau, „e-Niro“ gali rimtai pasivaržyti dėl nugalėtojo titulo bendrojoje įskaitoje, ir, galbūt, netgi pelnyti specialųjį prizą už mažiausią apetitą elektronams, – prognozuoja K. Judzentavičius. – Nors „e-Niro“ baterija nėra pati didžiausia iš visų dalyvių, turimą energiją „Kia“ panaudoja nepaprastai efektyviai ir užtikrina itin mažas sąnaudas. Būtent dėl šių savybių „e-Niro“ taupumas leis man su G. Kaukėnu pabandyti visą 500 km nuotolį įveikti nesustojus įkrovos stotelėje. Jei to padaryti visgi nepavyks (pavyzdžiui, dėl itin stipraus priešpriešinio vėjo), planuojame stabtelti papildyti atsargų vos keliolikai minučių“.
Karolis didžiausios konkurencijos tikisi iš vairuosiančių „Hyundai Kona“ (pagal techninius duomenis giminingą „e-Niro“) bei iš „Tesla Model 3“.
Kiti varžovai, tokie kaip „Audi e-tron“ arba „Porsche Taycan“, nors ir turi didesnės talpos baterijas, pasižymi ir kur kas didesniu apetitu. Todėl tikėtina, jog 500 km viena įkrova nuriedėti jiems visgi nepavyks, o sustojimas įsikrauti bus ilgesnis.
„Beveik neabejoju, kad 300 km įskaitoje nosis konkurentams nušluostys kažkuris „Hyundai Ioniq“ ekipažų, – įsitikinęs K. Judzentavičius. – O pakeitus renginio formatą šiemet bus kur kas daugiau intrigos. Tad nugalėtoją lems ne tik technikos galimybės, bet ir ekipažų pasirinkta važiavimo taktika“.
Tarp patyrusių varžybų vilkų – ir gražus debiutantų būrelis, kuriam priklauso šio judėjimo ateitis. O kaip šioje draugijoje jaučiausi jie?
Su „Addendum“ komanda debiutuoja Edvardo Jatauto ir Lino Lusos ekipažas, vairuosiantis daugeliui pagarbą keliantį „Hyundai Ioniq“.
„Žinoma, norime ne tik dalyvauti, bet ir kažką laimėti, - ambicijų neslepia drąsus debiutantas Edvardas. – Mes labai prijaučiame ir palaikome „Ignitis“ grupės filosofiją, kurios dėka Lietuva sparčiau atsikratys vidaus degimo variklių ir aplinką teršiančio transporto. Būtent tokie tikslai ir mus paskatino aktyviai prisidėti prie jų spartesnio diegimo“.
Debiutanto žodžiai nesiskiria nuo darbų. Nuo 2013 metų Edvardas ir pats važinėja įvairiais elektromobiliais, ir kitus skatina sekti jo pavyzdžiu.
Šia ateities transporto priemone jis itin susižavėjo Jungtinėse Amerikos Valstijose, kur teko jam būti ne vieną dieną darbo reikalais ir kur tam reikalinga infrastruktūra pradėta plėtoti anksčiau bei vystoma sėkmingiau.
Daugelio ekonomiškumo varžybų automobiliais nugalėtojas ir prizininkas Artūras Žukas irgi debiutuoja elektromobilių varžybose. Ir ne su bet kuo, o su Daliumi Truska, pasibalnoję daugeliui varžovų pagarbą keliantį naują „Renault Zoe“.
„Elektromobiliai – ateities transportas, todėl debiutuodami nekeliame sau tikslo laimėti varžybas, tačiau labai norime kuo geriau perprasti šį ateities transportą, išmokti su juo važiuoti efektyviausiai, o kur to gali pasisemti, jei ne varžybose?“ – viliasi A. Žukas.
Elektromobilių varžybose kartu su žmona Dalia debiutuoja ir Lietuvos žaliųjų partijos pirmininkas Remigijus Lapinskas. Jie vairuos „Hyundai Kona“.
R. Lapinskas jau daug metų dirba atsinaujinančios energetikos srityje, yra Pasaulio biomasės energetikos asociacijos valdybos narys, ketverius metus buvo jos prezidentas.
Pasak R. Lapinsko, savo pavyzdžiu jis nori įrodyti, jog elektromobiliai – transporto sektoriaus ateitis ir paskatinti aktyvesnį visuomenės domėjimąsi aplinkai draugišku transportu.