„Prieš trejetą metų turėjau galimybę stebėti kartingo Pasaulio čempionato varžybas Prancūzijoje, kur su profesionalia technika lenktyniavo ir žmonės nevaldantys 50–75 proc. kūno, neturintys kojų ar negalintys vaikščioti. Jie naudojosi pakankamai nesudėtingais mechanizmais prie vairo, leidžiančiai spausti akceleratorių ir stabdį, todėl trasa lėkė nė kiek ne prasčiau nei sveikieji.
Tada dingtelėjo mintis, kad panašiai perdirbti pramoginį gokartą būtų dar paprasčiau, ir pažadėjau pats sau paeksperimentuoti bent su viena mūsų kartodromo „arklidėse“ stovinčia mašina. Tik kol dirbau Lietuvos kartingo federacijos vadovu paprasčiausiai nespėjau to realizuoti. Šiais metais atsisakius organizacinio ir administracinio darbo LASF struktūrose, tas „tinkamas“ laikas kaip tik ir atėjo“, – šypsosi R. Savickas.
Kai su mechanikų pagalba pertvarkytą (akseleratorius valdomas kaire svirtimi prie vairo, o hidrauliniai stabdžiai dešine svirtimi) pirmąjį gokartą išbandė žmonės iš neįgaliųjų klubo „Feniksas“, keletas Ukrainos parolimpinės tinklinio rinktinės narių, abejonių dėl mūsų kraštuose (nieko panašaus nėra nei Latvijoje, nei Estijoje, nei Lenkijoje) nematyto projekto neliko nė šešėlio: azarto pagauti naujieji kartodromo svečiai nenorėjo iš jo išlipti, o keli sportininkai netgi atsisakė pietų, kad tik galėtų ilgiau pasismaginti lig tol nepatirtu malonumu.
Gintaras Šalkauskas dešimtmetį startuojantis kone visose automobilių sporto varžybose, kuriose tik būna neįgaliųjų įskaita (Gintaras keletą kartų triumfavo ralyje „Aplink Lietuvą“ šalies prezidento taurei laimėti), po pirmosios akistatos su gokartu tiesiog švytėjo.
Apsukęs keliolika ratų jis užsuko į serviso zoną tik tam, kad plačiu tvirtinimo diržu prisirištų prie sėdynės ir tvirčiau laikytųsi posūkiuose. Antrą kartą stabtelėti teko tada, kai gokarte pasibaigė benzinas.
„Jausmas neįtikėtinai geras. Važiavimas pranoko visus lūkesčius, kuriuos turėjau prieš atvažiuodamas į Aukštadvario kartodromą. Pasiekiamas pakankamai didelis greitis ir vibracija sukuria pojūtį, kad dalyvauji gyvenime.
Be to, gokarto variklis nėra galingas (9 AG), todėl labai greitai pamatai dėl kokių vairavimo klaidų – neteisingai pasirinktų važiavimo trajektorijų, netikslaus stabdymo ar pan. priežasčių prastėja rezultatas“, – emocijomis tryško G. Šalkauskas.
Dar vienas svarbus dalykas – kaina. Kaip bežiūrėsi, kartingas yra pati pigiausia automobilių sporto šaka, leidžianti patirti beveik tokius pat įspūdžius, kokie generuojami startuojant žiedinėse lenktynėse.
Po pirmosios akistatos su šia technika G. Šalkauskas visai rimtai pradėjo svarstyti galimybes daugiau dėmesio skirti ne ralio ir greituminio slalomo lenktynėms, o kartingui. R. Savickas savo ruožtu patikino, kad pačiu artimiausiu metu Aukštadvario kartodrome atsiras dar 7 gokartai su rankinio valdymo įranga – visos būtinos detalės jau užsakytos pas gamintojus Italijoje.
Be to, Ramūnas planuoja naują neįgaliesiems skirtą techniką perdaryti taip, kad ji būtų kuo geriau pritaikyta skirtingo ūgio ir stoto žmonėms.
„Vienas neseniai mus aplankęs ir rankinio valdymo įrangą išbandyti norėjęs vyras, sunkią stuburo traumą patyręs motokroso trasoje, į gokartą tiesiog netilpo, nes jis 2 metrų ūgio žmonėms natūraliai pernelyg mažas. Akivaizdu, kad reikia prailginti gokarto rėmą, nes keisdamas sėdynes greičiausiai nieko neišspręsi.
Apskritai per pirmąją eksperimento savaitę mes jau gavome labai daug vertingų patarimų, kaip ką padaryti, kad dalies kūno nevaldantiems žmonėms važiuoti būtų patogiau ir saugiau“, – sakė Aukštadvario kartodromo šeimininkas.
Beje, kaip spręsti saugumo problemas greičiausiai dar teks pasukti galvas ar pasikonsultuoti su kolegomis Prancūzijoje – nes apversti gokartą yra lengviau, nei gali pasirodyti žiūrint iš šalies. Jei į tokį incidentą pakliūtų prie sėdynės prisirišę sportininkai, pasekmės greičiausiai būtų liūdnos.
„Žinoma, žmonės su negalia niekada nekrečia tokių kvailysčių, kaip kai kurie sveikieji, važiavimą kartodrome sugebantys paversti „bulių kautynėmis“. Tačiau lenktynėse visi nori būti pirmi, o azartas ne visuomet būna geriausias sveiko proto draugas“, – pastebėjo R. Savickas.
Jei viskas klostysis sklandžiai, pirmosios kartingo lenktynės su rankinio valdymo technika Aukštadvaryje bus surengtos pirmąjį rugpjūčio savaitgalį, drauge su čia vyksiančiais Lietuvos ir Baltijos šalių kartingo čempionato etapais.