Lietuvos automobilių sporto kalendoriuje įrašas apie Žemaitijos krašte rengiamas profesionalias ralio lenktynes atsirado 1998-aisiais. Iš pradžių vienas nacionalinio čempionato etapų Šiaulių–Kelmės apylinkėse nedaug kuo skyrėsi nuo mėgėjišką poskonį turinčio ralio sprinto renginių. Varžybas organizavo keletas skirtingų klubų, kuriems trūko visko, iškyrus entuziazmą.
Prieš trejetą metų padėtis gana radikaliai pasikeitė, kai „Žemaitijos ralio“ režisūros ėmėsi Kelmės ASK. Pernai šios lenktynės tapo maloniu siurprizu tiek sportininkams, tiek automobilių sporto gerbėjams.
Iki 2016 m. „Žemaitijos ralio“ liko lygiai 100 dienų, šiais metais ralio laukia ypač didelės transformacijos, kilstelėsiančios lenktynes į kokybiškai naują lygmenį. Šiemet šios varžybos drąsiai pretenduos į paties rimčiausio Lietuvos ralio statusą. Bet apie viską iš pradžių.
Komplimentai žemaičiams
Pernai „Žemaitijos ralis 2015“ iš kitų čempionato etapų išsiskyrė net tik įspūdingų šuoliu kokybine prasme, bet ir kiek netikėtai didele sportine intriga. Tai buvo ketvirtasis iš septynių nacionalinių pirmenybių etapų. Ir nors visose įskaitose lyderiai jau buvo aiškūs, tačiau nė vienas ekipažas negalėjo pasigirti saugia persvara – kiekviena klaida ar technikos kaprizas, užkertantis kelią finišo link, turnyrinę lentelę galėjo apversti aukštyn kojomis.
T. y. žiūrovai galėjo stebėti bekompromisę pačių geriausių sportininkų kovą be jokios „matematikos“, kas kiek kam gali pralaimėti vardan garantuoto taškų minimumo.
Ir iš tiesų – „Žemaitijos ralio“ veiksmas rutuliojosi tarsi aštrus trileris: visi favoritai laimėjo po keletą greičio ruožų, tačiau kam atiteks pagrindinis trofėjas paaiškėjo tik po paskutinio tarpinio finišo.
Dvi dienas tempą diktavęs pasiutusiai greitas Martynas Samsonas vietą ant garbės pakylos užleido priešpaskutiniame GR – sugedo jo „Mistubishi EVO IX“ variklis.
Tačiau ir tai buvo siurprizų paradžia: po apmaudžios M. Samsono nesėkmės, laimėjęs 8 GR ir įgijęs aštuonių sekundžių persvarą, ralio lyderiu tapo Ramūnas Čapkauskas. Visgi paskutiniajame 17 kilometrų greičio ruože Ramūnas finišavo tik ketvirtas, o akceleratorių spustelėjęs „N40-Egzotika“ komandos pilotas, latvis Janis Vorobjovas sugebėjo atsilošti 12 sek. ir 2 sekundėmis aplenkti 2014-ųjų Lietuvos ralio čempioną. Tokie dalykai – tikrų tikriausias nektaras ralio fanų akims.
Pavydėtinai gerų įvertinimų „Žemaitijos raliui“ atseikėjo ir varžybų komisaro pareigas ėjęs tarptautinio FIA tribunolo narys Arnas Paliukėnas, konstatavęs Kelmės ASK žmonių padarytą didžiulę pažangą bei pastangas, sukurti patrauklų renginį tiek sportininkams, tiek žiūrovams.
Atkreiptinas dėmesys, kad būtent šiame regione ralio meistrams neskauda galvos dėl to, kaip varžybų eigoje kinta trasos būklė: reljefo ir grunto ypatumai užtikrina, kad net rikiuotės gale antrą kartą tuo pačiu greičio ruožu važiuojantys ekipažai gali džiaugtis provėžomis neišvagotomis trajektorijomis.
Sportininkai akcentavo ir tai, kaip organizatoriai išsprendė kitose varžybose į neviltį varančias problemas. Tarkim starto vieta visur, kur tik įmanoma, parinkta ant asfaltuotos kelio dangos, todėl pajudėti visiems buvo vienodai lengva, o viena ašimi varomus automobilius vairuojantieji nestrigtų „kvadrinių“ monstrų išraustose duobėse.
Grįžtančių į serviso zoną „kovinių“ automobilių laukė N40 vyrų autoklubo sukonstruota mobili plovykla, o pati serviso zona įrengta taip, kad visiems būtų vienodai patogu ir erdvu. Toks gurmaniškas „patiekalas“ kaip naktinis greičio ruožas (vidurvasarį lenktynininkams pasiūlomas itin retai) buvo suplanuotas taip, kad sportininkai grumtųsi vienodomis sąlygomis, sulaukę visiškos tamsos ir važiavimą komplikuojančių prieblandos zonų.
Milijoną „karmos taškų“ lenktynių strategai užsidirbo suorganizavę tiesioginę varžybų transliaciją iš „Žemaitijos ralio“ greičio ruožų Delfi.TV kanalu – veiksmą trasoje komentavę „Wellman Rally Team“ komandos šturmanas Ramūnas Šaučikovas su profesionaliu renginių vedėju Nerijum Staniuliu sugebėjo ne tik iki smulkmenų išnarstyti ralio ypatumus, bet ir davė puikią pamoką patiems sportininkams, kaip geriausia išnaudoti galimybę prisistatyti publikai.
Didžiosios 2016-ųjų korekcijos
Šiųmetinis ralio čempionatas Lietuvos automobilių sporto gerbėjams, švelniai tariant, ne itin dėkingas: dėl šilumos bangos buvo atšaukti net du pirmieji pirmanybių etapai – „Halls Winter Rally“ Utenoje ir „Voru Rally“ Estijoje, kur mūsiškiai sportininkai turėjo stratuoti jungtinėse dvišalėse varžybose.
Trečiasis etapas – „Rally Talsi“ taip pat pareikalaus gerokai daugiau pastangų ir išlaidų, nes vyks Latvijoje, Kuržemės krašte. Todėl tai, kas oficialiai vadinama „IV Lietuvos ralio čempionato etapu“, realiai bus pirmos profesionalios ralio lenktynės, 2016-aisiais vykstančios mūsų šalyje.
Dar daugiau – Kelmės ASK prezidentas Tomas Savickas patvirtino, kad šiais metai „Žemaitijos ralis“ bus ir IV Latvijos ralio pirmenybių „posmas“.
„Jei dar prieš kelis metus „Žemaitijos ralio“ svečiais buvo ralio sprinto lygoje besivaržantys ekipažai, tai šįkart atvykusieji į Kelmę turės galimybę pamatyti mažiausiai dvigubai didesnį būrį pačių greičiausių Baltijos šalyse pilotų ir jų komandų mechanikų paruoštos technikos. Vadinasi reginys trasoje bus dvigubai įdomesnis“, – dėstė T. Savickas.
Kad būtent taip evoliucionuos „Žemaitijos ralis“ abejonių nebuvo. Šiose lenktynėse metai iš metų dalyvaujančių sportininkų teigimu, tai bene labiausiai neįvertintas autosporto renginys Lietuvoje, nuo kitų čempionato etapų besiskyręs tik vienu dalyku – sąlyginai nedideliu žiūrovų, susirenkančių prie greičio ruožų, skaičiumi.
Pačios trasos ir varžybų organizacija sulaukė išskirtinai palankių vertinimų.
Ruošdamiesi tarptautinį kalibrą pasiekusiams 2016-ųjų „Žemaitijos raliui“ Kelmės ASK strategai laužo galvą dėl beveik hamletiškos korekcijos: mokama ar nemokama turėtų būtų greičio fiesta?
Akivaizdu tai, kad norint sukurti dar kokybiškesnį, įdomesnį ir labiau įsimintiną ralį, trūks plyš reikia papildomų investicijų. Bilietai žiūrovams – viena iš galimybių užkaišioti renginio biudžeto spragas. Tačiau akivaizdu, kad tokiu atveju dalis žmonių pasirinks kitokias laisvalaikio leidimo formas ir stengsis keletą eurų sutaupyti.
Be to, pats bilietų gaminimas, platinimas ir tikrinimas greičio ruožų prieigose kainuoja tiek, kad kyla abejonių ar galutinis rezulatas iš tiesų tampa finansine parama ralio organizatoriams.
Atsakymas į šį klausimą turėtų būti surastas per keletą artimiausių savaičių. Kol kas aišku tik tai, kad šiųmetinis „Žemaitijos ralis“ vyks birželio 18 ir 19 dienomis. Iki starto liko lygiai 100 dienų.