Kaip pasakoja automobilio dalių, įrangos ir aksesuarų parduotuvės „Eoltas“ serviso vadovas Rimvydas Vaitekūnas, viena dažnesnių problemų, su kuria susiduria visų kiek pavažinėtų automobilių vairuotojai, yra amortizatorių ir atraminių gumų gedimai.

Parodo ir garsas, ir tekanti alyva

„Pirmasis amortizatorių nusidėvėjimo požymis bene dažniausiai yra iš jų gausiai išbėgusi alyva. Jei prasiskverbė vos vos – nieko baisaus. Tuo pačiu atsiranda ir papildomas garsas, kurį mūsų klientai neretai įvardina kaip kliuksėjimą. Sugedus amortizatoriams, automobilis praranda stabilumą ir pradeda siūbuoti“, – pasakoja R. Vaitekūnas.

Jis detalizuoja, kad amortizatoriaus atrama dažniausiai susideda iš dviejų dalių: atraminės gumos ir guolio. Nusidėvėjus atraminei gumai girdimas bildesys, bet norint rasti gedimą, reikia užsukti į servisą, turintį specialų patikros stendą. Jei sugenda amortizatoriaus guolis, sukant vairą tolygiai girdimas tarsi sausai besisukančių krumpliaračių garsas.

„Amortizatoriaus neremontuojant guolis gali užstrigti visiškai, tada lūžta amortizatoriaus spyruoklė ir automobilis pasvyra“, – pasakoja R. Vaitekūnas.

Anot Tomo Stadaliaus, Lietuvos „drago“ čempionato organizatorius, neslepia, kad idealiai veikiantys amortizatoriai itin svarbūs ir šioje automobilių sporto šakoje. Joje, beje, galingiausiems bolidams naudojami specialūs amortizatoriai, kurių didesnė eiga, minkštesnės spyruoklės, be to, jie turi kitokį reguliavimą nei įprasti sportiniai agregatai.

Traukos lenktynės

„Kalbant apie paprastus „drage“ dalyvaujančius automobilius, pagrindinė bėda, kad dažnai jų amortizatoriai būna „pavargę“ ir blogai sugeria kelio nelygumus. Startuojant visada šiek tiek prasisuka ratai, o kai ratas ima prasisukinėti, jis pradeda lengvai šokinėti. Jeigu amortizatorius nesugeria smūgių, nestabilizuoja rato, prarandamas sukibimas su danga apskritai ir automobilis tiesiog stovi vietoje“, – pasakoja pašnekovas.

Garsų gali ir nebūti

Jeigu susidėvėjo automobilio važiuoklės guminės įvorės, vadinamieji „sailenblokai“, garsai, išduodantys problemą, gali būti girdimi tikrai ne visada, perspėja R. Vaitekūnas.

„Pirmiausia būna akivaizdžiai supleišėjusi įvorių guma, jo tampa minkštos, dingsta ratų geometrija, neretai pradeda netolygiai dėvėtis padangos, be to, automobilis kelyje tampa nestabilus. Ypač, jei važiuojama provėžuotu keliu“, – simptomus vardina pašnekovas.

T. Stadalius antrina, jog susidėvėjusios įvorės rezultatus sugadina ir „drago“ trasoje. Anot jo, jei automobilio amortizatoriai tvarkingi, startuojant didžiausia apkrova tenka būtent įvorėms. Jei šios prastos būklęs, iš savo vietos „pabėga“ automobilio šakės, o tai reiškia, jog pasikeičia ratų suvedimas ir išvirtimas.

„Dėl šito automobilis gali tapti nestabilus. Be to, perjungiant pavarą, daliai sekundės dingsta apkrova, automobilio šakė grįžta į savo vietą ir dėl to automobilis taip pat gali prarasti stabilumą. Ypač, kai važiuojama trečia ar ketvirta pavara, kai greitis jau perkopęs 150 km/val. ribą. Toks mažas automobilio timptelėjimas esant tokioms sąlygoms gali baigtis labai liūdnai. Ir čia mes kalbame ne apie prastą rezultatą trasoje“, – kalba „drago“ čempionato organizatorius.

Traukos lenktynės

Grėsmė važiuojant dideliu greičiu

Bene dažniausiai pasitaikantis gedimas kalbant apie kasdienius automobilius, sako R. Vaitekūnas, yra stabilizatoriaus traukių nusidėvėjimas. Tokiu atveju net važiuojant lygiais paviršiais girdimas įkyrus sausas tarškėjimas, dažniausiai būnantis kažkuriame automobilio kampe.

„Kitų šarnyrinių jungčių barškėjimas taip pat būna gana gerai girdimas. Pavyzdžiui, automobilio šakių „šarnyrai“ labiau barška važiuojant didesniais nelygumais, o judinant vairą į šalis, traška ir barška vairo traukės. Atsiradęs laisvumas turi įtakos automobilio stabilumui, o gedimo netaisant „šarnynas“ gali apskritai išsinerti – tada automobilis gali tapti nevaldomas“, – aiškina R. Vaitekūnas.

„Drago“ trasoje tokie gedimai labiausiai juntami tada, kai automobilis varomas priekine ašimi – jis yra labai nestabilus, ypač, kai perjungiamos pavaros. Tokiu atveju automobilis pradeda blaškytis į šonus, o tai reiškia, kad kai kuriais atvejais reikia netgi atleisti akceleratorių, kitaip gali grėsti nelaimė.

„Esant dideliam greičiui, nusidėvėjusios įvorės, vairo mechanizmo agregatų laisvumas yra itin pavojingi“, – perspėja T. Stadalius.

Svarbūs ir guoliai bei stabdžiai

„Eolto“ atstovas pabrėžė, jog kalbant apie kasdienius automobilius, vairuotojams vertėtų išmokti atpažinti ir laiku pastebėti dar kelis gedimus. Pavyzdžiui, išgirsti, kad ratų guoliai nusidėvėjo.

„Tokiu atveju atsiranda aiškus ūžimas. Važiuojant posūkiuose kai sukama į vieną pusę, garsas pastiprėja, į kitą – tarsi visai dingsta. Jei toks gedimas netaisomas, ratas ima klibėti, o blogiausiu atveju gali netgi apskritai nukristi“, – perspėja specialistas.

Tarp gedimų, kuriuos reikėtų atpažinti, yra ir stabdžių sistemos problemos. Pavyzdžiui, nusidėvėjus stabdžių trinkelėms kaskart, kai stabdoma, atsiranda nemalonus garsas. Problemą spręsti reikia tuojau pat, sako R. Vaitekūnas, nes nudėvėtos trinkelės gadina stabdžių diskus: sugadinus šiuos, remonto kainos išaugs kelissyk.

Stabdžių diskų problemas išduoda drebėjimas, vibravimas tada, kai spaudžiamas stabdis. Šitai, aiškina žinovas, gali reikšti, jog perkaito ar surūdijo stabdžių diskai. Tiesa, toks gedimas atrandamas tik išardžius automobilio stabdžius, tačiau į problemą nekreipiant dėmesio gali nutikti taip, jog ratas įkais, užstrigs ir pasekmės bus labai liūdnos.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją