Pirmasis automobilis gatvėse pasirodė prieš kiek daugiau nei 100 metų. Nuo to laiko mobilumo technologijos stipriai pasikeitė ir šiuolaikinis automobilis yra pripildytas įvairių komforto ir saugumo sistemų. Tačiau ar žinojote, kad kai kurioms iš šių technologijų, taip pat yra beveik 100 metų? Pateikiame šešias technologijas, kurios automobiliuose atsirado daug anksčiau, nei galvojate.
Liečiamas ekranas automobilyje (1986)
Ar žinojote, kad liečiamas ekranas automobilyje buvo panaudotas žymiai anksčiau, nei atsirado pirmasis „Iphone“? Kaip rašo portalas „Carscoops“ – pirmasis ekranas pristatytas jau 1986 metais, „General Motors“ „Buick Riviera“ ir jis leido vairuotojui keisti temperatūrą, ventiliatoriaus greitį ir reguliuoti radiją. Deja, ši technologija nebuvo priimta teigiamai – vairuotojai skundėsi, kad naudojantis ekranu reikia atitraukti dėmesį nuo kelio, o ekrano pypsėjimas greitai įgriso ir liečiamų ekranų automobiliuose nematėme iki 21 amžiaus.
Pirmieji elektromobiliai ir kodėl jie nepavyko (1901)
Elektromobiliai mūsų gatvėse sugrįžo į gatves neseniai, tačiau ar žinojote, kad jų istorija siekia praeitą šimtmetį? Remiantis JAV energijos departamento duomenimis 1900-ais metais net 38 proc. JAV automobilių buvo varomi elektra. Pirmasis sėkmingas elektromobilis buvo pagamintas 1884 metais, o 1901 metais įkurta kompanija „Hartford Electric Light Company“ pristatė elektromobilį, kuris galėjo pasiekti net iki 40 kilometrų per valandą greitį. Tačiau 1920 elektromobilių paklausa pradėjo mažėti. Ribotas nuvažiuojamas atstumas, didelė kaina, ilgas įkrovimo laikas paskatino vartotojus ir automobilių pramonę rinktis vidaus degimo variklius.
Oro kondicionieriai (1953)
Pagal portalą „Curbside Classics“ Automobilių oro kondicionieriai mus gelbėja nuo karščio jau nuo dvidešimto amžiaus vidurio. 1953 „Chrysler“ pristatė „Airtemp“ oro kondicionieriaus sistemą, kuri buvo sumontuota į „New Yorker“ modelį. Deja, to meto oro kondicionieriai užimdavo beveik visą bagažinę, buvo sudėtingi ir brangūs. Todėl ši naujovė plito lėtai, o masinis oro kondicionierių naudojimas automobiliuose prasidėjo tik keleta dešimtmečių vėliau.
Cigarečių degikliai (1921)
Cigarečių pridegikliai – jau po truputį nykstanti technologija. Daugelis gamintojų jau nebesiūlo jų visai arba palieka tik galimybę įkrauti mobilųjį telefoną ar kitus įrenginius. Tačiau, ar žinojote, kad cigarečių degikliai rinkoje atsirado beveik prieš šimtą metų? Kaip rašoma portale „Lifewire“ pirmieji elektros lizdai buvo sukurti tam, kad automobilių keleiviai galėtų panaudoti elektrą cigaretėms užsidegti. Tai visiškai nenuostabu, kadangi tuo metu pasaulyje cigarečių vartojimas buvo kelis kartus didesnis nei šiandien.
Automatinė pavarų dėžė (1940)
Automatinės pavarų dėžės yra įprastos šiandieninėse transporto priemonėse ir ekspertai prognozuoja, kad ateityje jos pakeis mechanines dėžes visiškai. Tačiau, kaip rašo „Hemmings“, jei gyvenote 1940 metais, jau tada galėjote išbandyti General Motors „Hydra-Matic“ automatinę pavarų dėžę, kuri buvo sumontuota į „Oldsmobile“ automobilius. Ši technologija leido vairuotojams mėgautis paprastesniu važiavimu be pavarų perjungimo.
Pirmieji autonominiai automobiliai (1939)
Skelbiama, kad autonominiai automobiliai niekada nepasiekė vartotojų, tačiau automobilių gamintojai vis pristatydavo naujas technologijas visuomenei. Pirmasis autonominis automobilis pasirodė jau 1939 metais. „General Motors“ pristatė paslaptingą „Futurama" pasirodymą Niujorke, kuriame buvo parodytas autonominio automobilio konceptas. Šis automobilis galėjo judėti be vairuotojo valdymo, remdamasis elektromagnetiniais takais ir sistema, kuri leido jam sekti kelio ženklus. Nors ši technologija tuo metu nebuvo praktiškai realizuojama ir plačiai naudojama, ji paskatino tolimesnius autonominio vairavimo tyrinėjimus.
Kokie automobiliai mūsų laukia ateityje?
Norėdami sužinoti, ko galime tikėtis ateities automobiliuose, „Delfi“ portalas pakalbino Tech-Park Kaunas Inovacijų departamento vadovą bei mobilumo ekspertą Romaną Zontovičių. Anot pašnekovo, dauguma gamintojų jau atsisako automobilių su vidaus degimo varikliais gamybos ir žvalgosi alternatyvių variantų.
„Kaina turi reikšmę. Dauguma žmonių nemato problemų, kad automobilis neburzgia ar nenaudoja iškastinių degalų, apie „Tesla“ svajoja daug kas, tačiau nusipirkti gali ne kiekvienas. Šiuo metu reikėtų elektrinio „Golfo“, kuris atitiktų žmonių poreikius ir būtų prieinamas visiems“, – teigė R. Zontovičius ir patikino, kad ateityje rinkoje tikrai turėtų dominuoti elektriniai automobiliai.
Autonominiai automobiliai Lietuvoje – jau kitame dešimtmetyje
Keliuose vis daugėjant elektrinių automobilių, prieš dešimtmetį inovacijų viršūne atrodžiusios technologijos pamažu tampa kasdienybės dalimi. Apie tai, ar greitai Lietuvos keliuose išvysime autonomines transporto priemones, R. Zontovičius nusiteikęs optimistiškai.
„Nuo pirmųjų reikšmingesnių autonominių automobilių testų 2013 metais iki šių dienų pasiekta tikrai nemažai, progresas yra ženklus, tačiau mano konservatyvia nuomone, praeis 10–15 metų, kol išvysime pilnai autonominius automobilius Lietuvoje“, – prognozavo pašnekovas.
Automobiliai nuo pat jų išradimo pradžios buvo laikomi inovacijų ir pažangumo simboliais. Tai, jog beveik prieš šimtmetį pristatytos technologijos yra naudojamos ir tobulinamos iki šiol, parodo, jog jau netolimoje ateityje bus galima tikėtis dar įspūdingesnių technologijų automobilių sektoriuje.