Siekiant iš eismo eliminuoti taršiausias transporto priemones, buvo priimtas įstatymo pakeitimas suteikiantis teisę aplinkosaugininkams automobilius stabdyti ir jų skleidžiamą taršą matuoti be policijos įsikišimo. Mat anksčiau tokie patikrinimai vykdavo tik tuomet, kai automobilius stabdydavo policijos pareigūnai.

Aplinkos apsaugos departamento pareigūnai teigė, kad patikrinimų metu bus tikrinama ne tik automobilių tarša, tačiau ir skysčių nuotėkis, dėl kurio techninė apžiūra galės būti naikinama iš karto.

„Jei bus užfiksuotas automobilio skleidžiamos taršos normos viršijimas, techninė apžiūra bus panaikinta per 48 val. nuo išvados išdavimo. Vis dėlto, jei bus nustatytas eksploatacinių skysčių nuotėkis, techninė apžiūra bus naikinama iš karto ir vairuotojas tęsti kelionės nebegalės. Yra kitų būdų, kuriais galima pasiekti kelionės tikslą ar automobilį nugabenti į serviso dirbtuves neteršiant aplinkos“, – sakė Aplinkos apsaugos departamento atstovas.

Gintautas Andruškevičius, Aplinkos apsaugos departamento Panevėžio valdybos viršininkas, teigė, kad nustačius skysčių nuotėkį iš patikrinimo vietos automobilis turėtų būti išvežtas, o ne išvažiuoti sava eiga.

Įdomu tai, kad demonstracinio patikrinimo metu, tikrinant benzininį automobilį, buvo nustatyta netinkama Lambda reikšmė, o dėl to vairuotojui buvo įteikta išvada, kad ne prevencinio patikrinimo metu už tai taip pat būtų naikinama techninė apžiūra, nors CO2 rodikliai nustatytos normos neviršijo.

Vairuotojai taip pat turėtų žinoti, kad sustabdžius aplinkosaugininkams, prieš taršos matavimą vairuotojo bus paprašyta išlipti iš automobilio, o prie transporto priemonės kompiuterio OBD jungtimi bus prijungta speciali įranga, kuri informaciją apie automobilio variklio darbą perduoda į Aplinkos apsaugos pareigūnų kompiuterį. Tuomet vairuotojo vėl bus paprašyta įsėsti į automobilį ir 30 sekundžių automobilio variklio sūkius palaikyti 2500–3000 aps/min diapazone. Po atlikto patikrinimo vairuotojo vėl bus paprašyta išlipti iš automobilio, pareigūnai atjungs duomenų skaitytuvą ir vairuotojas galės vėl sugrįžti į automobilį.

Demonstracinis Aplinkos apsaugos departamento automobilių taršos patikrinimas Vilniuje

Tiesa, už pažeidimus taip pat numatyta administracinė atsakomybė ir piniginė bauda. Jei automobilis neatitiks keliamų taršos reikalavimų, jo vairuotojui bus skiriama piniginė bauda nuo 100 iki 300 eurų. Jei pažeidimas bus užfiksuotas dėl eksploatacinių skysčių nuotėkio, bauda numatyta nuo 60 iki 120 eurų.

Kol kas Aplinkos apsaugos departamentas turi vieną tokiems patikrinimams skirtos įrangos komplektą, kurį sudaro vienas įrenginys skirtas tikrinti benzininiais varikliais varomus automobilius ir taip pat vienas skirtas dyzeliniams.

Vis dėlto, per šiuos metus planuojama, kad tokia įranga bus aprūpinti visi penki aplinkosaugininkų skyriai Lietuvoje, tad iš viso Lietuvoje bus naudojami 5 tokie įrangos komplektai – 10 įrenginių.

Kaip dažnai bus vykdomi patikrinimai, aplinkosaugininkai neįvardija, tačiau nurodė, kad apie kiekvieną patikrinimą, tiksliau jo laiką, visuomenė bus informuota. Patys patikrinimai bus vykdomi tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose.

Pirmiausia – prevencija

Aplinkos apsaugos departamento pareigūnai nurodė, kad pirmieji automobilių taršos kontrolės reidai bus prevencinio pobūdžio. Per šias akcijas bus tikrinama stabdomų automobilių tarša, bet vairuotojams nebus taikoma administracinė atsakomybė ir naikinamas transporto priemonių techninės apžiūros dokumento galiojimas.

Departamento pareigūnai sustabdę transporto priemonę dėl taršos kontrolės, netikrins joje esančių vairuotojo daiktų. Tik turint pagrįstų įtarimų, kad tikrinamame automobilyje esantys daiktai yra susiję su nelegalia medžiokle, žvejyba ir pan., pareigūnai turi teisę daiktus patikrinti.  

Transporto priemonės nebus stabdomos tamsiuoju paros metu.

Laukia griežtos priemonės

Vis dėlto, praėjus prevenciniam laikotarpiui numatyta, kad toms transporto priemonėms, kurių išmetamos taršos rodikliai viršys normas, bus naikinamas techninės apžiūros galiojimas.

Aplinkosaugininkai teigė, kad nustačius, jog transporto priemonės išmetamųjų dujų kiekis viršija ribines vertes arba esant bet kokiam skysčio (pvz., alyvos, degalų) nuotėkiui, dėl kurio gali būti padaryta žala aplinkai arba sukeltas pavojus kitiems kelių eismo dalyviams, bus naikinamas privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros dokumento galiojimas. Remiantis atnaujintu ir kovo 19 dieną įsigaliojusiu Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus įsakymu Nr. 2BE-189, techninės apžiūros dokumentas baigs galioti po 48 valandų nuo sprendimo surašymo momento, tačiau jeigu bus nustatytas skysčių nuotėkis – techninės apžiūros dokumentas baigs galioti iš karto ir tokia transporto priemonė nebegalės dalyvauti eisme.

Demonstracinis Aplinkos apsaugos departamento automobilių taršos patikrinimas Vilniuje

Kaip atpažinti pareigūnus?

Aplinkosaugininkai taip pat informavo, kaip vyks automobilių stabdymo ir tikrinimo procesas bei kaip reikės elgtis tiems vairuotojams, kurių automobilio patikrinimo metu bus nustatytas taršos viršijimas.

Departamento atstovai nurodė, kad transporto priemones stabdančius departamento pareigūnus atpažinti kelyje nebus sudėtinga. Departamento pareigūnai vilkės tarnybinę uniformą su užrašais „Aplinkos apsauga“, siuvinėtomis emblemomis su užrašu „Lietuvos aplinkos apsauga“, o paprašius pateiks aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūno pažymėjimą.

Ekipaže bus ne mažiau kaip du pareigūnai, kurie šviesiuoju paros metu stabdys transporto priemones modami šviečiančia reguliuotojo lazdele arba šviesą atspindinčiu skrituliu su raudonu atšvaitu skersai judėjimo krypties, arba per garsiakalbį liepdami sustoti ir (arba) įjungę tarnybinės transporto priemonės mėlynos spalvos švyturėlius.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (72)