„Elektromobiliams įsigyti skirta parama prieš porą metų atrodė išties įspūdingai – net 50 mln. eurų, o paramos ir skatinimo mechanizmas pamažu išjudėjo. Pavyzdžiui, kompensacijas už grynuosius EV iki šiol gavo apie 2,5 tūkst. gyventojų. Susidomėjimas švaresniais automobiliais pernai išaugo, bet lubos dar nepasiektos. Tikrasis skatinimo mechanizmo pagreitis turėtų atsiskleisti šiemet“, – teigia Kęstutis Petkevičius, elektromobilių ekspertas iš „Caramba“.
2022–2026 m. laikotarpiui iš Modernizavimo fondo 50 mln. eurų yra skirta kompensacijoms už įsigytus grynuosius elektromobilius. Grynųjų elektromobilių įsigijimo fiziniams asmenims skatinimo programai skirta 35 mln. eurų, juridiniams asmenims – 15 mln. eurų. Preliminariais Aplinkos projektų valdymo agentūros (APVA) duomenimis, baigiantis 2023 metams gyventojai jau buvo gavę beveik 9 mln. eurų paramos, o verslas – beveik 5 mln. eurų.
Ekspertas skaičiuoja, kad per trejus ateinančius metus juridiniai asmenys galės pasinaudoti 10 mln. eurų parama, o fiziniai asmenys – 26 mln. eurų, numatytų kvietimui. Paraiškos priimamos iki 2026 metų gruodžio 31 dienos.
Kompensacijos fiziniams asmenims
Pasak K. Petkevičiaus, transporto parko pokyčiai yra svarbi visos Europos Sąjungos politikos dalis siekiant, kad Europa taptų pirmąja klimatui neutralia ekonomika. Lėšos, kurios pasiekia ir Lietuvos gyventojus, atplaukia iš Modernizavimo fondo, kuris finansiškai remia projektus, skirtus energijos vartojimo efektyvumui didinti ir atsinaujinančių energijos išteklių plėtrai spartinti.
Nuo 2022 m. birželio mėn. iki 2026 m. pabaigos šioms kompensacijoms skirta 50 mln. eurų. Dėl to Lietuvoje fiziniai asmenys gali gauti kompensaciją įsigydami naują (iki 6 mėnesių) arba naudotą (iki 4 metų) elektromobilį, jei transporto priemonė nėra skirta ūkiniam ar komerciniam naudojimui.
Įsigijusieji visiškai naują tik elektra varomą automobilį (BEV) gauna 5 tūkst. eurų, o pasirinkusieji naudotą variantą – 2,5 tūkst. eurų kompensaciją. K. Petkevičiaus teigimu, šiuo metu Lietuvoje internetu yra prieinami tūkstančiai pasiūlymų – grynieji elektromobiliai su garantija, atitinkantys kriterijus kompensacijai gauti.
4 tūkst. eurų kompensacija verslui – tik įsigyjant grynąjį elektromobilį
„Caramba“ atstovas atkreipia dėmesį, kad juridiniai ir fiziniai asmenys, užsiimantys ūkine ar komercine veikla, įsigydami naują (iki 6 mėnesių senumo) grynąjį elektromobilį, gali gauti 4 tūkst. eurų kompensaciją. Ši kompensavimo programa taikoma tiek keleivinėms (M1), tiek komercinėms (N1) elektrinėms transporto priemonėms.
„Labai svarbu pažymėti, kad, kitaip negu PVM lengvata, ši kompensavimo programa taikoma tik gryniesiems elektromobiliams (BEV), įsigytiems nuo 2022 m. kovo 23 d. iki 2026 m. gruodžio 31 d. arba iki tol, kol bus išnaudotos skirtos lėšos (15 mln. eurų)“, – priduria ekspertas.
Iki 50 tūkst. eurų kainuojančiam automobiliui – solidi PVM lengvata
Kita šiuo metu Lietuvoje taikoma priemonė, reikšmingai skatinanti verslo įmones pereiti prie elektromobilių – mažiau taršaus transporto. Komercinę veiklą vykdantys juridiniai asmenys įsigydami elektrines transporto priemones dabar turi teisę atskaityti pirkimo arba importo PVM, jei transporto priemonės vertė neviršija 50 tūkst. eurų.
PVM atskaitos lengvata Lietuvoje taikoma tiek gryniesiems elektromobiliams (angl. Battery Electric Vehicle – BEV), tiek iš išorės elektra įkraunamiems hibridiniams automobiliams (angl. plug-in hybrid electric vehicle – PHEV).
K. Petkevičius pabrėžia – lengvata taikoma tada, kai transporto priemonės kaina yra iki 50 tūkst. eurų su PVM. Be to, jeigu pasirenkamas grynasis elektromobilis, dar pritaikoma papildoma 4000 eurų kompensacija (pagal priemonę „Grynųjų elektromobilių įsigijimo juridiniams asmenims skatinimas“).
Elektroninės prekybos automobiliais duomenis analizuojantis K. Petkevičius sako, jog vartotojų užklausų srautas rodo, kad lietuviai vis dažniau pasvarsto apie galimybes persėsti į elektra varomą transporto priemonę. Pasak jo, gamintojų konkurencija stiprėja, elektromobilių modelių įvairovė plečiasi, o kainos stabilizavosi. „Elektromobilių pasiūlą vis gausiau papildo naudoti elektromobiliai iš Vakarų Europos, kur mažataršio transporto rinka išaugo sparčiau negu Lietuvoje“, – teigia pašnekovas.