Atsižvelgiant į nuolat perpildytas stovėjimo zonas, kuriose užimtumas dažnai viršija 85 proc., akivaizdu, kad esamas rinkliavos dydis nepadeda spręsti problemų. Žaliosios ir geltonosios zonų tarifai nebuvo peržiūrėti ir keisti nuo 2005 metų, o mėlynosios ir raudonosios – nuo 2017 metų. Taigi iš esmės esami mokesčiai už parkavimą nebeatitinka realios ekonominės situacijos ir nemažina stovėjimo vietų užimtumo.
Vilniaus savivaldybės taryba yra patvirtinusi Darnaus judumo planą. Jame keliamas ambicingas tikslas – siekti, kad 2030 metais kelionės automobiliais, viešuoju transportu ir pėsčiomis sudarytų maždaug lygias dalis, t. y. po maždaug 30 proc. visų vilniečių kelionių.
Šiuo metu pėsčiomis ir viešuoju transportu kelionės sudaro po maždaug ketvirtadalį visų kelionių mieste, o automobiliu vyksta kas antra gyventojų kelionė. Taigi nepaisant sparčiai tobulinamos pėsčiųjų ir dviračių takų infrastruktūros ir didinamo viešojo transporto patrauklumo, automobilis vilniečiams, renkantis keliavimo būdą mieste, išlieka pasirinkimu numeris vienas.
Vilniuje automobilių stovėjimo įkainiai išsiskiria tarp Europos Sąjungos sostinių – pigiausios parkavimo zonos kaina yra mažiausia, o net ir brangiausios zonos įkainis išlieka vienas mažiausių (mažesnis nei Rygoje ar Taline).
Naujieji įkainiai ir galiojimo laikas pagal zonas, įsigaliosiantys nuo 2025 m. liepos 1 d.:
Mėlynoje zonoje – nuo 2,5 Eur padidinta iki 3,5 Eur už pirmąją stovėjimo valandą, 4,0 Eur – nuo antrosios stovėjimo valandos. Zona apmokestinama visą parą (24/7).
Raudonoje zonoje – nuo 1,5 Eur padidinta iki 2,5 Eur už valandą, apmokestinama I-VI nuo 8 iki 22 val.
Geltonoje zonoje – nuo 0,6 Eur padidinta iki 1,0 Eur už valandą, apmokestinama I-V nuo 8 iki 20 val.
Žalioje zonoje – nuo 0,3 Eur padidinta iki 0,5 Eur už valandą, apmokestina I-V nuo 8 iki 18 val.
Be to, įvedama nauja automobilių stovėjimo įkainių nustatymo metodika, kuri ne tik leis prie sveikatos įstaigų stovėti pirmą valandą nemokamai, bet ir suteiks verslo įstaigoms galimybę dalinai kompensuoti savo klientų parkavimo išlaidas. Siekiant skatinti transporto priemonių statymą aikšelėse, o ne gatvėse, stovėjimo kainodara bus susieta su vietinės rinkliavos dydžiu.
Taip pat supaprastinta ir leidimų sistema – vairuotojai galės pasirinkti iš pagrindinių leidimų: valandos, mėnesio (24/7), mėnesio naktiniai (naktimis ir/ar savaitgaliais) bei mėnesio rezervuotų vietų. Be to, tam tikrais laikotarpiais, pavyzdžiui, savaitgaliais ar naktimis, stovėjimas bus nemokamas, suteikiant dar daugiau lankstumo ir patogumo gyventojams.
Elektroniniai leidimai asmenims su negalia
Be naujų įkainių, sprendimas apima ir kitus svarbius pokyčius, skirtus stovėjimo sistemos efektyvumui didinti. Elektroniniai leidimai pakeis popierines korteles asmenims su negalia. Šie leidimai galios vienerius metus, bus išduodami nemokamai ir leis vieną kartą per valandą keisti registruotą automobilio valstybinį numerį. Tai sumažins piktnaudžiavimo galimybes ir supaprastins kontrolę.
Sudaroma galimybė bendruomenėms siūlyti apmokestinti savo kiemus
Baltosios zonos buvo ir anksčiau – tai visa miesto teritorija, kuri nepažymėta kitos spalvos zonomis. Nuo kitų metų liepos bus sudaryta galimybė bendruomenėms savo iniciatyva siūlyti įvesti baltosios zonos rinkliavą jų namo kieme. Tai leis gyventojams naudotis šalia namo esančiomis aikštelėmis patogiau ir atlaisvinti jas nuo nepageidaujamų automobilių.
Nusprendus apmokestinti tokias baltosios zonos teritorijas, jose bus nustatomas 0,2 Eur rinkliavos už valandą mokestis. Gyventojai šioje zonoje galės išsiimti leidimus: pirmas leidimas nieko nekainuos, antras leidimas per mėnesį kainuotų 6 Eur. Taigi bus suteikta galimybė gyventojams, bendruomenės spęsti patiems dėl jų kiemo apmokestinimo.
Baltosiose zonose surinkta rinkliava už stovėjimą bus nukreipta į Kaimynijų programą, t. y. bus skirta gyvenamosios aplinkos (kiemų) infrastruktūros gerinimui.
Elektromobilių parkavimas rinkliavos zonose
Siekiant klimatui neutralaus Vilniaus tikslų, siūloma ir toliau skatinti elektromobilių naudojimą mieste. Pabrėžiama, kad elektromobilių statymo rinkliavos zonose situacija iš esmės būtų peržiūrėta, kai elektromobilių skaičius mieste pasieks ne mažiau kaip 3 proc. gyventojų naudojamų transporto priemonių.
Tiesa, dėl labai riboto parkavimo vietų skaičiaus mėlynojoje zonoje ir itin didelio jų užimtumo, Taryba priėmė sprendimą imtis veiksmų, kad būtų užtikrinta trumpalaikio stovėjimo mėlynojoje zonoje galimybė visų transporto priemonių vairuotojams. Dėl to nuo liepos 1 d. mėlynojoje rinkliavos zonoje elektromobilių stovėjimas bus nemokamas pirmąją stovėjimo valandą, antroji stovėjimo valanda kainuos 3,5 Eur, o nuo trečiosios valandos – 4,0 Eur už valandą. Mėlynoji rinkliavos zona elektromobiliams taip pat bus apmokestinta visą parą (24/7).