Pastaruosius kelis metus per mėnesį lietuviai transportui vidutiniškai išleisdavo apie 130–140 Eur, rodo „Eurostat“ duomenys. Į šią kainą įeina naudojami degalai, transporto priemonės priežiūra, automobilio privalomosios atsakomybės draudimas. Tačiau šiemet didėjo ne tik degalų, bet ir pačių automobilių ir jų aptarnavimo kainos, todėl lietuviams pinigines teko atverti plačiau.
Kainas koreguoja sumažėjusi automobilių pasiūla
Skelbimų portalo „Autogidas.lt“ vadovas Evaldas Narbuntovičius pažymi, kad šiemet automobilių rinką labiausiai paveikė nepakankama transporto priemonių pasiūla.
Portalo duomenimis, palyginti su praėjusiais metais, naudotų ir naujų automobilių su vidaus degimo varikliais kainos šiemet buvo vidutiniškai apie 20 proc. didesnės nei pernai. Tuo metu elektromobiliai, vertinant „Autogidas.lt“ skelbimų duomenų bazę, šiemet kainuoja apie 5 proc. daugiau nei 2021-aisiais.
„Didžiausią poveikį automobilių kainų augimui šiemet turėjo trūkinėjančios tiekimo grandinės – naujų ir naudotų transporto priemonių pasiūla vis dar nėra pakankama. Tam tikrą benzinu varomų automobilių kainų augimą lemia ir besikeičiantys vartotojų įpročiai, nežinomybė dėl dyzelinių transporto priemonių kaštų ateityje“, – sako E. Narbuntovičius.
Nors šie metai pamėtėjo finansinių iššūkių, automobilių pardavimai kito nežymiai. „AutoTyrimai“ duomenimis, 2022 m. sausį–lapkritį Lietuvoje pirmą kartą įregistruota 136 290 naudotų lengvųjų automobilių arba 1,1 proc. daugiau nei atitinkamu laikotarpiu praėjusiais metais. Šiemet per pirmus vienuolika mėnesių šalyje buvo atliktos 179 993 naudotų lengvųjų automobilių savininkų keitimo operacijos, šiek tiek, apie 0,3 proc. mažiau nei atitinkamu laikotarpiu 2021-aisiais.
„Autogidas.lt“ vadovo teigimu, kiekvienas automobilis reikalauja skirtingo aptarnavimo, o ir aptarnavimo dažnis nėra vienodas. Visa tai atsiremia į remonto kainą, nes kai kuriems automobiliams vieno vizito metu reikia atlikti daugiau planinių darbų.
Lietuvos autoservisų asociacijos direktorius G. Kriaučiūnas pažymi, kad jei automobilių su vidaus degimo varikliais aptarnavimo kaštai išaugo, elektromobilių savininkams nerimą kelia kitas faktorius.
„Elektromobilių eksploatacija labai pabrango, elektros kaštai pakilo, kai kuriose šalyse prašo jų net neeksploatuoti, nes trūksta elektros. Elektromobilių aptarnavimai nėra tokie dažni, todėl čia pokytis ne toks juntamas kaip gerokai pabrangusi eksploatacija dėl elektros kainos“, – akcentuoja Lietuvos autoservisų asociacijos direktorius.
Skelbimų portale „Autogidas.lt“ šiemet ryškių pokyčių elektromobilių paklausoje – nefiksuota.
„Svyruojant kuro kainoms gyventojai dažniau kreipia dėmesį į ekonomiškus automobilius, kurie ilgalaikėje perspektyvoje kainuos pigiau dėl mažesnių išlaikymo kaštų. Tačiau energinių išteklių pabrangimas perėjimą prie elektromobilių pristabdė. Mūsų portalo duomenimis, susidomėjimas elektromobiliais išlieka tame pačiame lygyje, kaip ir praėjusiais metais, tačiau reikšmingai nebedidėja. Galima daryti išvadą, kad šiuo metu gyventojai, iki šiol nebandę persėsti prie elektromobilio, į šio tipo transporto priemones žiūri kiek atsargiau, nes nėra tikri dėl jo išlaikymo kaštų“, – sako E. Narbuntovičius.
Detalės pabrango net iki 5 kartų
„Autoservisų paslaugos, vertinant tiek detales, tiek patį darbą, pabrango maždaug apie 40 proc. Pačių detalių kainos, priklausomai nuo jų rūšies, pakilo nuo 40 iki 500 proc. Detalių ir pačiuose sandėliuose yra kiek mažiau, o kai kurių deficitinių detalių, kurių anksčiau sandėliuose bent šiek tiek būdavo, dabar reikia laukti ilgiau. Su populiariausiomis detalėmis situacija jau yra susitvarkiusi ir dažniausiai jų sandėliuose yra pakankamai“, – sako Gediminas Kriaučiūnas.
Jis pastebi ir naują tendenciją – vis daugiau klientų iš anksto teiraujasi, kiek kainuos atlikti darbus. Jei anksčiau tokių klausimų darbuotojai sulaukdavo retai, dabar, anot pašnekovo, kone kas antras paskambinęs pokalbį pradeda nuo kainos.
„Tikrai pastebime, kad į autoservisus atvyksta mažiau lankytojų. Visi labai skaičiuoja pinigus ir stengiasi iš anksto numatyti, kiek kainuos automobilio taisymas“, – pažymi pašnekovas.
Prižiūrėtas automobilis – mažiau neplanuotų išlaidų
Bendrovė „Deals on Wheels“ klientų patogumui sukūrė transporto priemonės preliminarią išlaidų skaičiuoklę. Joje suvedus automobilio su vidaus degimo varikliu ir elektromobilio parametrus, galima palyginti, kokių investicijų reikalautų viena ar kita transporto priemonė.
Palyginome du, to paties gamintojo, tačiau skirtingus jėgos agregatus turinčius septintosios serijos „Volkswagen Golf“ modelius. Abu modeliai pagaminti 2017 metais, benzininis 1.4 tūrio variklio galingumas siekia 92 kW, o elektrinis modelis – 100 kW.
Benzininis modelis su įprastine komplektacija šiandien kainuoja apie 15 000 Eur, palyginimui praėjusiais metais, panašų modelį buvo galima įsigyti už 12-13 tūkst. Eur.
„Net iš pirmo žvilgsnio panašių automobilių būklė gali būti labai skirtinga, todėl lyginant naudotus automobilius būtina suprasti, kad jų nusidėvėjimas nevienodas, o ir praeityje galėjo būti panaudotos ne originalios detalės. Taigi, viskas priklauso nuo automobilio būklės ir vairuotojo elgesio su transporto priemone. Tačiau visų svarbiausia domėtis transporto priemone, tiek ją eksploatuojant, tiek renkantis naują automobilį. Rinktis transporto priemonę tik iš gerą reputaciją turinčio, patikimo pardavėjo. Tokiu atveju žinosite, kad automobilis dar iki jūsų rankų buvo prižiūrėtas tinkamai, o tai padės išvengti ir didesnių nenumatytų išlaidų jį eksploatuojant“, – pataria „Deals on Wheels“ įkūrėjas ir vadovas Laurynas Boguševičius.
Tokios pačios markės „Golf“ elektromobilis šiandien kainuoja apie 24 000 Eur, kaina yra panaši, kaip ir praėjusiais metais. Tačiau verta pažymėti, kad elektromobilių pirkėjams Lietuvoje siūlomos subsidijos – už naują, pirmą kartą Lietuvoje registruojamą elektromobilį pirkėjas gali gauti 4000 Eur siekiančią subsidiją, o už naudotą, tačiau pirmą kartą šalyje registruojamą elektromobilį – 2000 Eur. Taigi, reali elektromobilio kaina priklauso nuo jo statuso šalyje, tačiau už šį konkretų modelį būtų galima atgauti 2000 Eur.
Degalai pabrango apie 30 proc.
Naudojantis „Deals on Wheels“ palyginimo programa pasirinkti kriterijai, kad automobilis, pagal nuvažiuojamą atstumą, 50 proc. naudojamas mieste, 50 proc. užmiestyje. Vidutinės benzininio „Golf“ sąnaudos siekia apie 7 l/100 km, elektromobilio – apie 12 kWh/100 km. Pilnu benzino baku „Golf“ gali įveikti apie 700 km, elektromobilis pilnai įkrauta baterija – apie 300 km.
Šiemet pilnas „Golf“ bakas vidutiniškai kainuoja apie 85 Eur (litras 95 rūšies benzino kainuoja vidutiniškai 1,7 Eur), o pilnai įkrauta baterija apie 8,7 Eur (1 kWh kaina pagal „Nord pool“ – 0,24 Eur). Vienas kilometras benzininiu „Golf“ kainuoja apie 0,121 Eur, o elektriniu – 0,029 Eur. Nepamirškime fakto, kad elektromobiliui būtų reikalinga įsirengti įkrovimo stotelę, kurios kaina siekia apie 1000 Eur.
Pažymėtina: tiek degalų, tiek elektros kainos yra kintančios, todėl skaičiavimui naudojamas vidurkis.
2021 metais pilnas „Golf“ bakas kainavo apie 65 Eur (litras 95 rūšies benzino kainuoja vidutiniškai 1,3 Eur), o pilnai įkrauta baterija apie 5 Eur (1 kWh kaina pagal „Nord pool“ – 0,14 Eur). Vienas kilometras benzininiu „Golf“ kainavo apie 0,092 Eur, o elektriniu – 0,016 Eur.
Anot skelbimų portalo „Autogidas.lt“ vadovo, nors degalų kainos per metus išaugo reikšmingai, naujų ir naudotų automobilių paieškų portale dėl to nesumažėjo.
„Įvertinus praėjusių ir šių metų energijos kainas, per metus pilnas benzino bakas pabrango maždaug trečdaliu, o norint įkrauti elektromobilio bateriją, reikės sumokėti apie 40 proc. brangiau nei pernai. Skirtumas didelis, tačiau kol kas nepastebime, jog tai būtų reikšmingai paveikę automobilių paklausą, ji – nemažėja“, – sako „Autogidas.lt“ vadovas E. Narbuntovičius.
Brango paslaugos ir draudimas
Automobilių aptarnavimo išlaidų augimui įtakos turi ir minimaliosios mėnesinės algos (MMA) kitimas. Praėjusiais metais MMA didėjo 12 proc., o nuo 2023 metų sausio didės dar 13 proc. Tai reiškia, kad paslaugas teikiančiose įmonėse šis MMA pokytis atsispindės ir paslaugų kainoraščiuose.
Pavyzdžiui, Lietuvos transporto saugos administracijai (LTSA) patvirtinus naujas maksimalias techninės apžiūros kainas, nuo šių metų liepos 13 d. transporto priemonių savininkai už privalomosios techninės apžiūros paslaugą turi sumokėti pagal naujus įkainius. Akcentuojama, kad darbo užmokesčio ir infliacijos šalyje didėjimas lemia, kad techninės apžiūros kainos augo vidutiniškai 10 procentų.
Tačiau eksploatuojant transporto priemonę Lietuvos keliuose, ji turi ne tik atitikti techninius reikalavimus, bet ir būti apdrausta privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu. „Eurostat“ duomenimis, 2022 m. rudenį, lyginant su 2021 m. tuo pačiu laikotarpiu, automobilių draudimas Lietuvoje pabrango kiek daugiau nei 21 proc. Visoje euro zonoje per metus transporto draudimo paslaugos pabrango 1 proc., ir tik 6 šalyse buvo fiksuotas transporto draudimo įkainių sumažėjimas.