Pirmasis lietimui jautrus ekranas automobilyje buvo sumontuotas 1986 metais, o ši technologija įsitvirtino tik naujajame tūkstantmetyje. Dabar diegiamos vis naujesnės technologijos tampa neatsiejama kasdienybės dalimi gerokai sparčiau. Jau nebeįsivaizduojame naujo automobilio be jutiklinio ekrano, tad, galimas daiktas, greitai būtinas transporto priemonės elementas bus jai skirta programėlė išmaniajame telefone.

Telefonas persikėlė į automobilį

Ilgametis „Lietuvos metų automobilio“ rinkimų komisijos narys Egidijus Babelis sako, kad automobilių ir mobiliųjų telefonų junglumo galimybės šiais laikais ypač svarbios.

„Mūsų gyvenimas vyksta išmaniuosiuose telefonuose. Jais ne tik skambiname, rašome žinutes ar naršome socialinius tinklus – ten klausome savo mėgstamą muziką, žiūrinėjame žemėlapius, tikriname orų prognozes ir tvarkome kitus reikalus. Tad dažnu atveju tiesiog geriau prisijungti telefoną prie automobilio ir viską ten turėti.

Kita vertus, kiek aš vairuoju, o vairuoju daug skirtingų mašinų ir važinėju didelius atstumus, naudoju tik porą funkcijų: muziką, žemėlapį, kartais kažkam paskambinu. Viskas“, – teigia pašnekovas.

Kai kuriose transporto priemonėse pritaikytos naujovės suteikia vairuotojui dar daugiau patogumo – dalį privalumų galima patirti net neįlipus į vidų. Štai, pavyzdžiui, dėl naujuose „Ford“ modeliuose įdiegtos „FordPass“ sistemos vairuotojai gali savo mobiliuoju telefonu prisijungti prie automobilio nuotoliniu būdu ir matyti degalų bako ar baterijos įkrovos lygį bei kitus parametrus, per nuotolį užrakinti, atrakinti transporto priemonę ar matyti jos buvimo vietą.

Automobilio valdymas telefonu

Žinoma, kad tai būtų įmanoma, automobilis taip pat turi būti prijungtas prie interneto. Tam visuose „Ford“ modeliuose montuojami modemai.

E. Babelis taip pat pamini, jog be paties junglumo svarbu ir tai, kaip kokybiškai įvairios sistemos veikia.

„Vertinti garso kokybę išmokė ne itin seni japoniški automobiliai: jų mikrofonas priverčia pašnekovą galvoti, kad kalbi lyg būtum kibirą ant galvos užsimaukšlinęs. Paskutiniuose modeliuose šios problemos lyg ir nebeliko, bet japonai turėjo šį trūkumą“, – prisimena automobilių žinovas.

Vairuotojų gyvenimą palengvina ir tokios programinės įrangos bei automobilių gamintojų drauge sukurtos sistemos kaip „Apple CarPlay“ ar „Android Auto“, leidžiančios automobilio ekrane matyti svarbiausių ir dažniausiai naudojamų telefono programų projekciją. Dėl jų kelionės tampa ir patogesnės, ir saugesnės.

Egidijus Babelis

Galimybės plečiasi už automobilio ribų

Technologijoms ištobulėjus, dabar vairuotojai jau gali iš anksto susiplanuoti artėjančią kelionę: dar būnant namuose žemėlapyje susidėlioti maršrutą, o atsisėdus prie vairo tai iš karto regėti automobilio ekrane. Pavyzdžiui, tokį funkcionalumą užtikrina minėta „FordPass“ programėlė.

Kartu galima per atstumą užvesti automobilio variklį ir iš anksto pašildyti ar atvėsinti saloną. Dar geriau – elektromobilių vairuotojams: nustačius artėjančios kelionės starto laiką, atitinkamai pagal oro sąlygas, automobilis pats sureguliuos baterijos temperatūrą iki optimalios, kad kelionė iš karto būtų kuo ekonomiškesnė. Jau minėta „FordPass“ sistema tokią baterijos temperatūros optimizavimo galimybę suteikia elektrinio „Mustang Mach-e“ vairuotojams.

Kitas „Lietuvos metų automobilio“ rinkimų komisijos narys, apžvalgininkas Justas Lengvinas sako pats dar neįpratęs kaskart išbandyti su automobiliais siūlomų programėlių. Vis dėlto, jis pastebi, kad vis daugiau gyvenimiškų procesų persikelia būtent į mažus, kišenėje telpančius įrenginius.

Justas Lengvinas

Išmaniuosiuose valdomas namų apšvietimas, peržiūrima elektros vartojimo statistika, vyksta bendravimas, darbinis ir asmeninis gyvenimai, stebimos pasaulio naujienos. Dabar net norint dalyvauti nuotoliniame vaizdo susirinkime ar televizijos laidoje užtenka mobiliojo telefono.

„Tiesiog mes dar nesame įpratę naudotis automobilių programėlėmis. Aš tikrai norėčiau gauti pranešimą į telefoną, kai iki būtinųjų techninės priežiūros darbų bus likusios kelios savaitės. Čia kalba patirtis, nes, deja, „iš atminties“ jau teko keliais tūkstančiais kilometrų pavėluoti pakeisti alyvą“, – pripažįsta J. Lengvinas.

Beje, pašnekovo minėta funkcija taip pat integruota „FordPass“ sistemoje – sujungus programėlę su unikaliu automobilio VIN numeriu, ši perduoda visą atliktų techninių apžiūrų informaciją ir pagal realų nuvažiuotą atstumą iš anksto praneša apie artėjančius planinius darbus. Taip pat vairuotojas realiuoju laiku yra informuojamas apie automobilio būklės pasikeitimus, pavyzdžiui, vidaus degimo varikliu varomo modelio akumuliatoriaus lygio sumažėjimą prasidėjus žiemai.

Tokios ir panašios sistemos rodo, jog automobiliai jau peržengė ir savo pačių fizines ribas. 1999 metais pirmą kartą buvo pavartotas „daiktų interneto“ (angl. Internet of Things) terminas. Jo kūrėjai tarsi numatė, kad prie interneto bus jungiama vis daugiau daiktų.

Daugelis mūsų dar neišsiugdė naujų įpročių, bet automobiliai jau tapo šio reiškinio dalimi. Ir tai sufleruoja vieną – pasitelkus naujausius sprendimus, gyvenimas su šiais prie interneto prijungtais daiktais tampa vis paprastesnis.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)