Reikia daug ką įvertinti
Kaip teigia buhalterinės bei teisės paslaugas teikiančios įmonės „Eureka“ apskaitos skyriaus vadovė, vyr. buhalterė Erika Skarupskė, įsigijus automobilį įmonės vardu reikia įsivertinti, kad kas metus teks mokėti taršos mokestį. Lietuvoje jo dydis priklauso nuo degalų tipo ir sunaudoto kiekio.
Žinoma, kai kuriais atvejais yra ir lengvatų: nuo minėto mokesčio atleidžiami M1 ir N1 kategorijų automobiliai, kurių pirmos registracijos data ne ankstesnė kaip 4 metai, M2, M3, N2, N3 kategorijų transporto priemonės, kurių pirma registracijos data ne ankstesnė nei 3 metai, ir biodegalus naudojančios transporto priemonės.
„Žvelgiant iš papildomų išlaidų pusės, dėl atsiradusio automobilio ir jo apskaitos gali išsipūsti ir buhalterinių paslaugų kaina. Taip pat nereikėtų pamiršti, kad yra apribota PVM atskaita perkant lengvąjį automobilį. Susigrąžinti PVM už įsigytus elektromobilius (yra papildomų sąlygų) ir lengvuosius automobilius galima tik tuo atveju, kai jie skirti nuomai, keleiviams pervežti už atlygį arba vairavimo mokymų paslaugoms teikti“, – apie automobilio apskaitą įmonėje dėsto E. Skarupskė.
Gali kilti neaiškumų
Specialistė sako, kad įmonėje atsiradus transporto priemonei, pagausėja darbų: reikia rengti degalų nurašymo aktus, o kartais net pildyti kelionės lapus. Taip pat vertėtų nepamiršti, kad Valstybinė mokesčių inspekcija didelį dėmesį skiria įmonėms, turinčioms autoparką: tikrina, ar teisingai deklaruota PVM atskaita, ar automobilis nenaudojamas asmeniniams poreikiams, o jei taip yra, ar tinkamai tvarkoma apskaita. E. Skarupskė pastebi, jog daugiausia klausimų ir neaiškumų kyla būtent tuomet, kai norima įmonės automobilį naudoti asmeninėms darbuotojo reikmėms.
„Tokiu atveju reikia skaičiuoti pajamas natūra darbuotojui, kuris naudoja transporto priemonę. Nuo pajamų natūra yra sumokami mokesčiai kaip nuo darbo užmokesčio (GPM ir „Sodra“). O jei asmeniniams poreikiams automobilį nori naudoti mažosios bendrijos narys, jam taip pat skaičiuojamos pajamos natūra, tik čia narys jau gali rinktis, ar mokesčius mokėti kaip nuo pelno paskirstymo (būtų tik GPM), ar kaip nuo asmeniniams poreikiams paimtų lėšų (GPM ir „Sodra“)“, – detalizuoja pašnekovė.
Visi vyr. buhalterės išvardyti mokesčiai ir procesai – tik viena medalio pusė. Ji atsiranda vien todėl, kad automobilis priklauso įmonei. Taip pat niekur nedingsta ir įprasti darbai, kuriuos reikia atlikti turint savo mašiną: sezoninis padangų keitimas, planinės techninės apžiūros, draudimas.
Jeigu pasirinkta transporto priemonė nebeturi garantinės apsaugos, galima tikėtis ir su gedimais susijusių išlaidų. O tai kainuoja ne tik daug nervų bei pinigų, bet ir trikdo įmonėje nusistovėjusius procesus. Kol automobilis tvarkomas servise, darbuotojų gyvenimas iš dalies susijaukia.
Vienas iš sprendimų – automobilio abonementas
Vertinant tai, kokia papildoma našta įmonėms dažnai tampa jų turima transporto priemonė, pasaulinėje ir Lietuvos rinkose atsiranda vis patrauklesnių pasiūlymų turėti reikiamą automobilį nepatiriant didžiosios dalies sunkumų. Štai, pavyzdžiui, Lietuvoje bendrovė „WeFleet“ siūlo automobilių abonemento paslaugą. Tai reiškia, kad įmonei prireikus automobilio, užtenka išsirinkti iš siūlomų transporto priemonių asortimento tinkamą modelį, nuotoliniu būdu pasirašyti sutartį ir jau kitą dieną jis gali būti pristatytas į biuro kiemą.
Negana to, įmonė per mėnesį gaus tik vieną fiksuotos sumos sąskaitą už automobilį. Tokiu būdu visus su mašinos naudojimu susijusius rūpesčius bei netikėtas išlaidas tvarko šią paslaugą teikianti bendrovė: techninės apžiūros, sezoninio padangų keitimo, pagalbos kelyje bei kasko draudimo. Įmonei teliks pasirūpinti degalų užpylimu.
„Manau, jog klientui tai daug paprastesnis būdas, nes jam atkrinta rūpesčiai dėl transporto priemonės priežiūros“, – teigia E. Skarupskė.
Tiesa, „WeFleet“ taip pat siūlo sprendimus toms įmonėms, kurios ieško lankstumo, leidžiančio prisitaikyti prie verslo dinamikos ir kintančių poreikių.