Bene geriausiai automobilių gamintojų dedamos pastangos regimos nagrinėjant vairavimo režimus. Siekiama, kad visais gyvenimo atvejais automobilio „smegenys“ apskaičiuotų ir nuspręstų, kaip važiuoti kuo taupiau ar, atvirkščiai – sportiškiau, padėtų įveikti sudėtingus kelio ruožus ir panašiai.

Pavyzdžiui, iš tinklo įkraunamo hibridinio „Citroën C5 X“ automobilio vairuotojas gali rinktis keturis skirtingus važiavimo režimus – nuo visiškai elektrinio iki sportinio. Kai kuriais atvejais siūlomi ir išties įsimintinus pavadinimus turintys vairavimo režimai.

Tarkim, tokiame pikape kaip „Ford Ranger Raptor“ įrengtas bekelei skirtas „Baja“ režimas, o kai kuriuose „Tesla“ modeliuose veikia ypač dideliam greičiui skirtas „Ludicrous“ režimas. Pačiuose prabangiausiuose „premium“ segmento gaminiuose yra dar daugiau smulkesnių režimų: pavyzdžiui, skirtų važiuoti sniegu, purvu, smėliu arba akmenimis.

Kiekvienas režimas sukurtas taip, kad vairuotojas įdėtų lygiai tiek pastangų, kiek jų reikia prieš akis esančioms kelio, eismo ir oro sąlygoms nustatyti, o tada – mygtukui paspausti, meniu punktui pasirinkti ar svirtelei pasukti. Kai režimas pasirinktas, tolesnį darbą atlieka automobilis: jo borto kompiuteris skaičiuoja, kiek galios reikia, norint atitinkamai parinkčiai važiuoti, kaip ratams padalyti sukimo momentą, ką išjungti ar įjungti, kad būtų važiuojama taupiau.

Citroën C5 X Gamintojo nuotr.

Verta pasidomėti galimybėmis

Dažnai pajuokaujama, kad, nepaisant to, jog gamintojai įdeda daugybę pastangų kurdami skirtingus važiavimo režimus ir tobulindami sistemas, kad jos elgtųsi kuo išmaniau, diduma vairuotojų į tai numoja ranka ir nepasigilina į savo transporto priemonės galimybes.

Pavyzdžiui, iš tinklo įkraunamas hibridinis „Citroën C5 X“ turi ir elektros, ir vidaus degimo variklius, taip pat – bateriją, leidžiančią automobiliui nukakti iki 55 km naudojant tik elektros energiją. Tokie skaičiai reiškia, kad net gyvenant privačiame name miesto pakraštyje greičiausiai visoms dienos kelionėms pakaks energijos baterijoje, tereikia pasirinkti tokį važiavimo būdą.

Išnaudojant palankesnius elektros energijos tarifus arba įsirengus nuosavą saulės elektrinę ir važinėjant elektros režimu, kai tik įmanoma, pavyks sutaupyti apvalią sumą, neišlaidaujant įprastiems degalams.

Jau minėtame „Ford Ranger Raptor“ esantis „Baja“ režimas sufleruoja apie bekelės varžybas ir jose reikalingas galimybes. Įsijungus šį režimą, vairuotojui tereikia tvirčiau suspausti vairą ir mygti akceleratorių, o automobilis pats pademonstruos, kaip įveikia bekelę.

Citroën C5 X Gamintojo nuotr.

Gali parinkti ir pats

Dažnas automobilis greta visų įmanomų režimų parinkčių turi ir žymą „Auto“, kuri reiškia, jog transporto priemonės borto kompiuteris savarankiškai įvertins jutiklių ir radarų siunčiamus signalus ir parinks tinkamiausią visų automobilio mazgų naudojimo režimą. Pavyzdžiui, jei riedant slidžiu keliu kažkurioje vietoje nors vienas ratas neteks sukibimo su kelio danga ir slystelės, automobilis tuojau pat įjungs visų varančiųjų ratų režimą arba, interpretuodamas daugiau duomenų, parinks tinkamesnį, sakykime, važiavimo sniegu.

Tokios funkcijos dažniausiai būdingos SUV modeliams. Štai „Citroën C5 Aircross“ modelis komplektuojamas su pasirenkama „Grip Control“ sistema, leidžiančia priderinti automobilio važiavimą labai konkrečiai situacijai, apie kurią kalba režimų pavadinimai: purvas, sniegas, smėlis, išjungta ESP sistema ar normalios sąlygos. Ši funkcija taip pat derinama pagalbos nuokalnėje sistema.

Tačiau „Auto“ parinktį turi ne visi modeliai. Pavyzdžiui, iš tinklo įkraunamame hibridiniame minėtame C5 X automatinio režimų parinkimo funkciją atlieka „Hybrid“ režimas.

Pastarasis orientuotas į didžiausią našumą, tad borto kompiuteris leidžia veikti ir elektros, ir vidaus degimo varikliui, priklausomai nuo vairuotojo poreikių. Ten, kur važiuojama tolygiai, nuosekliai, veikia elektros variklis ir galima taupyti degalus. Baterijai ištuštėjus, įsijungia vidaus degimo variklis ir padidina įveikiamą atstumą. Kai prireikia galios, abu varikliai gali veikti drauge.

Svarbu žinoti ir tai, kad neretai vairavimo režimas turi įtakos ne tik tam, kaip veiks variklis, bet ir tam, kaip jausitės automobilyje. Iš tinklo įkraunamame hibridiniame C5 X modelyje įtaisyta adaptyvioji pakaba „Citroën Advanced Comfort Active Suspension“, kurios savybes taip pat lemia vairuotojo pasirinktas važiavimo režimas.

Tad, pavyzdžiui, įjungus „Hybrid“ parinktį, pakaba išlieka „Normal“ režime. Pastarasis reiškia, kad judant iki 50 km/val. greičiu pakaba veikia taip, kad suteiktų kuo didesnį komfortą. Greičio rodyklei perkopus 50 km/val., pakabos veikimas pasikeičia, mat stengiamasi užtikrinti reikiamą standumą ir stabilumą kelyje.

Citroën C5 X Gamintojo nuotr.

Lyg sklęstų keliu

Automobilių žinovai kone vienbalsiai sutaria, kad yra du vairuotojų tipai, mėgstantys kardinaliai skirtingas automobilio parinktis: vieni visuomet renkasi „Comfort“ – komfortišką važiavimą, kiti pirmenybę teikia sportiškesniems pojūčiams ir visur įsijungia „Sport“ režimą.

Visų svarbiausia, kad net jei automobilyje šie režimai yra, tačiau pakabos sistema – ne aktyvi ir ne adaptyvi, vargu ar išties bus galima pajusti tai, ką žada režimo mygtukas.

Tarkim, „Comfort“ režimas reiškia, kad važiavimas tampa orus, ramus, viskas vyksta kur kas nuosekliau ir grakščiau, nei esant įjungtiems kitiems režimams. Esminį darbą čia atlieka pakaba: riedant „Comfort“ režimu, ji sugeria smūgius ir automobilio keleivių nugaroms neleidžia pajusti kelio bangų, duobių ir kitų nelygumų.

Neretai važiuojant tokiu režimu automobilis elgiasi kur kas rafinuočiau – lyg sklęstų keliu. Tinkamu pavyzdžiu čia vėl galėtų būti „Lietuvos metų automobiliu 2023“ tapęs C5 X modelis, kuriame įdiegta „Citroën Advanced Comfort Active Suspension“ pakaba, parinkus „Comfort“ režimą, veikia taip, kad salone esantys žmonės nejaustų jokių kelio dangos dirginimų.

Priešingybė komfortiškam režimui – sportinis. Spustelėjus „Sport“ mygtuką, automobiliai elgiasi labai skirtingai. Vidaus degimo variklius turinčiuose modeliuose tokio mygtuko paspaudimas leidžia pasiekti didesnius variklio sūkius, vėliau perjungti pavarą, užtikrina aštresnę reakciją į akceleratoriaus nuspaudimą, netgi gali pakeisti degalų ir oro mišinio, keliaujančio į cilindrus, santykį.

Jei kalba pasisuktų apie iš tinklo įkraunamus hibridinius automobilius, pasirinkus sportinį režimą „Citroën C5 X“ modelyje borto kompiuteris maksimaliai naudoja abu turimus variklius – tiek elektros, tiek vidaus degimo. Pavyzdžiui, esant įjungtam tokiam režimui ir numygus akceleratorių iki dugno, automobilis išnaudotų ir elektros variklio turimą, akimirksniu juntamą didžiausią sukimo momentą, ir visas vidaus degimo variklio arklio galias.

Visgi, kad automobilio ypatybės atsiskleistų visomis spalvomis, nustačius tiek komfortišką, tiek sportinį režimą, būtina aktyviai veikianti pakabos sistema. Tokiu atveju nuspaudus „Sport“ mygtuką automobilis kelyje bus stabilesnis, mažiau linguos į šalis, geriau laikysis ant kelio, o jo pakaba ne plauks, o tvirtai prilaikys vairuotoją bei keleivius posūkiuose ar esant dideliems nelygumams.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)