Nueitas labai ilgas darbo, inžinerinių, o šiais laikais ir išmaniųjų, sprendimų reikalaujantis kelias. Vis dėlto, kas suformavo transporto priemonių pramonės industriją tokią, kokia ji yra šiandien? Žinoma, tai žmonės, jų idėjos bei įdėtas darbas. Tiek viena, tiek kita atsispindi kūrėjų darbuose, kuriuos mes esame įpratę vadinti „modeliais“. Autoplius.lt išskyrė svarbiausius, pramonę formavusius ir istorinį antspaudą palikusius modelius.

Ford Model T

Pirmasis šiame sąraše – „Ford Model T“. Kodėl jis toks svarbus? Tai – pirmasis į masinę gamybą išleistas automobilis istorijoje. Įmonės įkūrėjas, inžinierius ir transporto pasaulio legenda Henry Ford, 1908 metais atidarė šių automobilių gamyklą Detroite. Masinė gamyba ne tik leido transporto priemones gaminti greičiau, tačiau galimybė montuoti dalis ant konvejerio taip pat radikaliai sumažino ir jų savikainą. O tai padarė automobilį prieinamu daugeliui žmonių. „Model T“ – modelis, kuris ne tik leido žmonėms atrasti naują mobilumo būdą, tačiau ir pradėjo formuoti modernią, pramoninę transporto priemonių gamybą. 1999 metais „Ford Model T“ buvo išrinktas svarbiausiu praeito šimtmečio automobiliu.

Volkswagen Beetle

Dabar „Volkswagen Beetle“ jau gana retas svečias mūsų keliuose. Mat jo gamyba jau kurį laiką yra sustabdyta. Tačiau jo istorija ilga ir spalvota. Šio modelio kūrimas prasidėjo dar prieš antrojo pasaulinio karo pradžią. Vienas iš didžiausių kraugerių pasaulio istorijoje, Adolfas Hitleris, nusprendė sukurti „žmonių automobilį“ Vokietijos gyventojams. Automobilis turėjo būti įperkamas, praktiškas ir patikimas. O kad dar būtų ir patrauklus – dizainui kurti buvo pasitelktas Ferdinandas Porsche. „Volkswagen Beetle“ vis dar yra vienas iš daugiausiai parduotų modelių pasaulyje, per visą gamybos istoriją. O ironiškiausia tai, kad vieno iš garsiausių pasaulio diktatorių nurodymu sukurtas automobilis 7 ir 8 dešimtmečiuose JAV net buvo tapęs vienu iš taikos simbolių.

Baigiama "Volkswagen Beetle" gamyba

Lamborghini Miura

„Lamborghini Miura“ – ne tik nesenstančio dizaino automobilis, bet taip pat ir to, ką šiandien vadiname „superautomobiliais“ pradininkas. 1966–1973 metais gamintas automobilis tapo pirmuoju gatvėse važinėti skurtu automobiliu su gale prieš ašį sumontuotu varikliu. Tai reiškia, kad transporto priemonės variklis buvo ne priekyje ir ne gale, o tiesiai už priekinių keleivių. Nuo tada minėtas išdėstymas tapo viena iš standartinių sudedamųjų dalių galingiems superautomobiliams. Šis 2 durų kupė turėjo 4 litrų darbinio tūrio V12 formos variklį, generuojantį 350 AG ir 5 lapsnių mechaninę pavarų dėžę. Jei jau šiandien toks derinys skamba įspūdingai, įsivaizduokite ką tai reiškė 1966 metais. Pasirodžius automobiliui jo kaina siekė 20 tūkst. JAV dolerių. Šiandien šios sumos atitikmuo būtų apie 180 tūkst. JAV dolerių. O 2020 metais toks „Lamborghini Miura Speciale“ aukcione buvo parduotas už 4 mln. 163 tūkst. JAV dolerių.

Toyota Prius

Turbūt keista tame pačiame sąraše matyti „Lamborghini Miura“ ir „Toyota Prius“, tačiau kaip bebūtų, tiek vienas, tiek kitas modelis transporto priemonių pasaulyje turi itin didelę reikšmę. Visgi, jei „Miura“ tapo sportinių automobilių etalonu, tai „Prius“ – ekonomiškų bei ekologiškų. Pristatytas dar 1997 metais „Prius“ negalėjo pasigirti nei praktiškumu, nei galia, nei ypatingomis stiliaus savybėmis. Tačiau po metaliniais rūbais nešiojosi itin svarbią naujovę – hibridinį variklį.

Hibridinės sistemos, dar vadinamos HEV, naudingumas atsiskleidė nuo pat pradžių. O efektyvumas, mažos sąnaudos ir žemas išmetamų teršalų lygis padėjo iškelti į viešumą aplinkosaugos problemas. Inovatyvi „Prius“ hibridinė sistema ne tik pastūmėjo tolimesnį hibridinių sistemų kūrimą, bet ir paskatino elektromobilių vystymąsi. Šiandien panašias sistemas jau naudoja dauguma naujų automobilių gamintojų. O „Toyota“ dar visai neseniai pristatė jau penktą „Prius“ modelio kartą.

Ford Mustang

Ford Mustang

Galite jį mylėti, galite jo nekęsti, tačiau tikrai būsite girdėję tokį automobilį, kaip „Ford Mustang“. Šis modelis buvo pristatytas 1964 metais ir taip greitai, kad dauguma nė nespėjo susigaudyti, tapo Amerikos kultūros dalimi. „Ford“ su „Mustang“ sukūrė ne tik automobilį, bet kartu ir svajonę.

Šis sportinis kupė atstovavo laisvės, greičio ir jėgos jausmui, kuris tiesiog puikiai atspindėjo 1960-ųjų JAV socialinį kontekstą. 22 tūkst. užsakymų per pirmąją dieną, 418 tūkst. užsakymų per pirmuosius metus ir milijonas parduotų modelių per pirmus 23 gamybos mėnesius. „Mustang“ – jau nuo pirmos dienos tapo greičiausiai pasaulyje parduodamu sportiniu automobiliu. Modelį pirko tiek mamos su vaikais, tiek ir lenktynininkai. Ir kiekvienas iš šių pirkėjų padėjo formuoti Amerikos sportinių automobilių rinką bei davė pagrindą kitiems legendiniams modeliams. Tokiems, kaip „Chevrolet Camaro“ ar „Dodge Challenger“.

Ikoniški, istoriniai automobilių modeliai – svarbi mūsų istorijos dalis. Jie atspindi ne tik technologinę pažangą, bet ir kultūrinius, ekonominius ar socialinius pokyčius, kurie įvyko per pastarąjį šimtmetį. Automobiliai pakeitė mūsų mobilumą, formavo suvokimą apie transportą, prabangą, greitį ir net aplinkosaugą. Jie – ne tik mūsų kasdien naudojamos transporto priemonės bet ir neatskiriama pasaulio kultūros dalis.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)