Vien tik oro pagalvių jau neužtenka

Europos rinkoje parduodamiems automobiliams pagrindinis saugumo kriterijus yra nepriklausomos organizacijos „Euro NCAP“ skiriamas vertinimas. Paskutiniųjų 2022 metais atliktų testų rezultatai transporto industrijoje sukėlė nemenką sumaištį. Dėl atnaujintos bandymų metodikos ir dar labiau sugriežtintų saugumo standartų maksimalaus įvertinimo negavo tokie modeliai kaip „Volkswagen Touran“, „Honda HR-V“, „Toyota Aygo X“ ar netgi „BMW i4“.

Visų minėtų automobilių saugumas buvo įvertintas 4 iš 5 žvaigždučių. Pagal ankstesnius standartus visi jie galėtų būti laikomi nepriekaištingai saugiais, tačiau toks rezultatas vis tiek sukėlė apžvalgininkų nuostabą ir pačių gamintojų nusivylimą.

Griežtesni reikalavimai ir kintanti vertinimo metodika anaiptol nereiškia, kad naujiems modeliams per „Euro NCAP“ bandymus nėra skiriamas išsvajotasis penkių žvaigždučių saugumo įvertinimas. Praėjusiais metais tai įrodė ir tokių modelių kaip „Kia Sportage“, „Alfa Romeo Tonale“ ar „Cupra Born“ kūrėjai. Be to, pavyzdžiui, didžiausią įvertinimą gavo ir T klasės „Mercedes-Benz“ vienatūris.

Štai „Kia Sportage“ aukščiausią įvertinimą lėmė ne tik efektyvi vairuotojo ir keleivių sauga įvykus eismo įvykiui, bet ir gausus potencialaus pavojaus išvengti leidžiančių sistemų komplektas. Į standartinę miesto visureigio komplektaciją įeina visos svarbiausios aktyviojo saugumo sistemos, įskaitant avarinį stabdymą su pėsčiųjų ir dviratininkų fiksavimo funkcija, eismo juostos ir pastovaus greičio palaikymas. Dėl gausaus efektyviai veikiančių pagalbinių sistemų komplekto penkios žvaigždutės skirtos ir kitam „Kia“ modeliui – krosoveriui „Niro“.

Itališkame „Alfa Romeo Tonale“ saugumo ekspertai pasigedo centrinių oro pagalvių, tačiau šį trūkumą kompensavo pažangi vairuotojo dėmesio stebėjimo technologija bei efektyviai veikiančios avarinio stabdymo sistemos. Su penkiomis žvaigždutėmis šis modelis prisijungė prie „Kia“, „Hyundai“, „Volvo“ ir „Audi“ gaminamų visureigių.

Oro pagalvės

Pagalbinės sistemos naudingos visuomet

Tinklalaidės „Overdraivas“ bendraautorė, apžvalgininkė Dina Sergijenko-Ramaškevičienė pagal iš anksto suplanuotą biudžetą naują automobilį komplektuojantiems žmonėms pataria pradėti nuo saugumo sistemų ir tik tada rinktis didesnius ekranus ar kitą įrangą. Europos Komisijai įvedus naujus reikalavimus, vis daugiau sistemų įtraukiama į visų naujų modelių standartinę įrangą, bet į ją dažnai neįeina kai kurios naudingos technologijos.

„Ieškantiems miesto visureigio patarčiau pasirinkti modelį, turintį nematomų zonų stebėjimo ir važiavimo eismo juostoje pagalbos sistemas. Kodėl? SUV gabaritai yra išpūsti, todėl vairuotojui gali būti nelengva suprasti, kiek vietos jis užima eismo juostoje. Šios technologijos išlaikys pastovią padėtį, neleis važiuoti dviem ratais ant linijos ar net išlindus į kitą eismo juostą. O nematomų zonų stebėjimo sistema padės suprasti, kada saugu persirikiuoti, ir praneš apie veidrodėliuose nematomą greta esantį eismo dalyvį“, – dėsto pašnekovė.

Specialistė pažymi, kad minėtos sistemos ypač aktualios važiuojant mieste, bet palengvina ir ilgesnes keliones. Pastaruoju atveju įrangos sąraše varnelę reikėtų dėti ir ties adaptyviąja pastovaus greičio palaikymo sistema. Ši įranga padeda išvengti pavojingų situacijų, pasitaikančių vairuojant ilgesnį laiką. Jas gali sukelti prieš pat nosį išlendantys, staigiai stabdantys ar kitaip netikėtai manevruojantys eismo dalyviai.

„Taip pat visada rinkčiausi ir adaptyviuosius LED žibintus – tolimose kelionėse ar šiaip užmiestyje jie ypač reikalingi“, – konstatuoja žurnalistė.

D. Sergijenko-Ramaškevičienė pastebi, jog visada bus pirkėjų, kuriems svarbi automobilio jėgainės galia arba kuo mažesnės energijos sąnaudos, bet vis didesnė dalis vairuotojų nori, kad automobilis kuo daugiau darytų už juos, labiau saugotų ir padėtų kelyje.

„Dar prieš keletą metų pardavėjai pasakodavo, esą žmonės nesupranta, kokia yra vienos ar kitos sistemos funkcija. Dabar situacija yra visiškai kitokia. Pirkėjai ateina atlikę namų darbus ir jau gali diskutuoti su pardavėjais kaip lygūs su lygiais. Papildomai tuo domėtis žmones verčia ir noras užsitikrinti kuo didesnę automobilio vertę antrinėje rinkoje“, – sako apžvalgininkė.

EuroNCAP

Diegiamos sistemos turi tinkamai veikti

D. Sergijenko-Ramaškevičienė rekomenduoja investuoti ir į sistemą, atpažįstančią pėsčiuosius bei dviratininkus, ir leidžiančią išvengti susidūrimo tada, kai vairuotojas suka į kairę. Tokios sistemos daugeliu atvejų aptinka net pačius mažiausius eismo dalyvius ir leidžia išvengti susidūrimo. Ši sistema vis dažniau įtraukiama į standartinę įrangą ir, tarkime, renkantis „Kia Sportage“ ar „Audi Q4 e-tron“ už tai papildomai mokėti nereikės.

Atliekant „Euro NCAP“ testus apie pavojų įspėjančioms avarinio stabdymo sistemoms skiriamas ypatingas dėmesys. Taip pat nepakanka vien to, kad jos būtų įdiegtos automobilyje, – technologija dar turi tiksliai veikti įvairiomis sąlygomis.

Neatsitiktinai aukščiausią saugumo įvertinimą lengviau tapo gauti itin aktyviai į autonominių technologijų vystymą įsitraukusioms įmonėms. Greta saugumo reitingų lyderių, kaip antai „Volvo“ ar „Audi“, vis dažniau matomi ir „Hyundai“, „Kia“ ar „Ford“ prekių ženklai.

Saugumo ekspertai vis atidžiau vertina ne tik tai, kaip gamintojai diegia privalomomis tampančias sistemas, bet ir savo iniciatyva pritaiko papildomas funkcijas. Pavyzdžiui, tuo atveju, jei susidūrimas neišvengiamas, „Kia Sportage“ miesto visureigyje įdiegta pažangi „eCall“ technologija informuos pagalbos tarnybas apie eismo įvykį, tačiau neapsiribojama vien tik šia naujiems automobiliams privaloma sistema.

Pietų Korėjos gamintojas šiame modelyje taip pat diegia ir papildomą avarinio stabdymo sistemą, kuri sumažina greitį po smūgio ir padeda išvengti tokiose situacijose ypač dažnai pasitaikančių antrinių susidūrimų.

„Euro NCAP“ labai vertina aktyviąsias sistemas ir tokiu būdu formuoja automobilių gamintojų politiką. Ne taip seniai buvo paskelbta, kad be tam tikrų saugumo sistemų aukščiausių balų galima nė nesitikėti, ir jau galime matyti, kaip uoliai visi prekių ženklai įsitraukė į šių technologijų tobulinimą. Iš esmės nėra kitos išeities – saugumo sistemos yra kertinis veiksnys, siekiant gauti penkias žvaigždutes“, – patikina D. Sergijenko-Ramaškevičienė.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją