Kiek geriau sukomplektuotuose modeliuose taip vargti nebereikia: durys atsirakina vos priėjus prie automobilio. Užsiveda jis paspaudus mygtuką, o kai kuriuose elektromobiliuose nė ir to nereikia, pakanka atsisėsti, prisisegti diržą ir pasirinkti pavarą. Raktelis lieka pūpsoti kišenėje. Tačiau jei technologijos septynmyliais žingsniais juda į priekį, ar iš viso reikia to raktelio?

Mūsų laikais raktelis tiesiog guli dažno vairuotojo kišenėje, nes jo vienintelė funkcija – priėjus šeimininkui prie transporto priemonės, užmegzti su ja kontaktą ir atrakinti. Tačiau dabar kišenėse nešiojamės išmaniuosius telefonus, kurie gali daryti tą patį. Įmonė „Tesla“ vietoje rakto naudoja išmaniuosius telefonus, savo skaitmeninį raktą pristatė ir „Hyundai“.

Nuo saugumo iki išmanumo

Beraktės automobilio atrakinimo ir užvedimo sistemos nėra nauja technologija rinkoje. Patys pirmieji automobiliai, išriedėję į kelius prieš daugiau nei 100 metų, taip pat neturėjo jokių raktelių, pultelių ar kortelių. Tiesa, taip buvo tik dėl to, kad dar niekas nebuvo sugalvojęs į mašiną įmontuoti spyną.

Durys nebuvo rakinamos, o variklis būdavo užvedamas sukant rankeną, prijungtą prie alkūninio veleno. Stūmokliams pradėjus judėti, žvakės uždegdavo degalus ir variklis užsivesdavo.

Automobilio raktelis

Procesas buvo neprognozuojamas: kartais rankena staigiai imdavo judėti atgal ir sulaužydavo vairuotojui ranką. Maždaug trečiajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje išpopuliarėję elektriniai starteriai automobilio užvedimo procesą padarė gerokai saugesnį.

Pirmieji automobiliai buvo paprasti, jais buvo lengva naudotis tiek šeimininkui, tiek ir tiems, kurie neturėtų kišti nagų prie svetimo turto, tad dar prieš išpopuliarėjant elektriniams starteriams atsirado rakteliai, kurie tiesiog išjungdavo automobilio elektros sistemą. Vėliau rakteliai buvo skirti durims užrakinti.

Automobiliai su elektriniais starteriais buvo užvedami mygtuko paspaudimu, kaip ir šiandien. Tačiau ir tai neužtikrino saugumo: įsėdęs į vidų, pažadinti motoro gyvybę galėdavo bet kas.

1949-aisiais „Chrysler“ sukūrė pirmąją mums pažįstamą užvedimo pasukus raktelį spynelėje sistemą, kuri leidžia naudotis transporto priemone tik tam, kuris turi raktelį. Taip tebėra iki pat šių dienų. „Chrysler“ raktas buvo toks pats, kokiu rakiname namų duris, tad vairuotojams dar reikėjo jį tinkamai įstatyti. 1965 metais „Ford“ pristatė dvipusį raktelį.

Devintajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje dėl didesnio saugumo ir patogumo pradėta naudoti elektronika. „American Motor Corporation“ kartu su „Renault“ sukūrė pirmąją nuotoliniu būdu atrakinamą spyną. Ji kartu su centriniu užraktu išpopuliarėjo paskutiniame praėjusio amžiaus dešimtmetyje.

Automobilio užvedimo mygtukas

2003-iaisiais „Mercedes-Benz“ pristatė pirmąjį beraktę atrakinimo ir užvedimo sistemą su kredito kortelės dydžio raktu, telpančiu į piniginę. Ji veikė lygiai taip pat, kaip ir šiandieninės sistemos: vairuotojui pakanka turėti raktelį savo kišenėje, priėjus prie automobilio jis atpažįsta kodą ir atrakina transporto priemonę. Lipate, spaudžiate mygtuką ir važiuojate.

Tiesa, kredito kortelės lankstėsi, tad plastikinis „Mercedes“ raktelis piniginėje neišgyvendavo. Taigi po metų šios idėjos buvo išsižadėta, nors vėliau plačiau ją ėmė naudoti bendrovė „Renault“.

Ar tikrai reikia raktelio?

2016 metais BMW pristatė išmanųjį raktelį su jutikliniu LCD ekranu. Jis galėjo ne tik atrakinti ir užrakinti automobilį – juo buvo galima reguliuoti salono temperatūrą, matyti įvairius transporto priemonės duomenis nesant joje.

2018-aisiais „Tesla“ nuėjo dar toliau ir mašinos raktelį integravo į išmanųjį telefoną. Tokią technologiją dabar pristatė ir „Hyundai“. Ar tikrai šiais laikais automobilyje yra reikalingas raktelis?

„Tenka lipti iš automobilio į automobilį, tad prisižiūriu visokių raktelių versijų. Viena iš bėdų yra ta, kad nėra kur to raktelio padėti, ypač jei jis didelis. Kartais netgi galvoju, jog spynelė, nors ir kaip senoviškai ji atrodo, yra geriau, nes bent jau kažkur raktelis turi vietą.

Taip pat man kliūva raktelis, kai, pavyzdžiui, einu bėgioti ir sportuoti: vėlgi problema, kur man jį neštis? Manau, kad telefoninis raktelis ar mašinos atidarymas su laikrodžiu, kaip ir mokėjimas telefonu, yra ateitis“, – konkrečiais pavyzdžiais skaitmeninio rakto privalumus įvardija žurnalo „Auto Bild Lietuva“ vyriausias redaktorius Vitoldas Milius.

Vitoldas Milius

Automobilių dalijimosi paslaugų tiekėjai jau parodė, kad galima sėsti prie mašinos vairo be raktelio ir atrakinti ją telefonu, tačiau, kalbant apie asmeninio rakto funkciją, „Hyundai“ žengė kiek toliau. Išmaniojo rakto sistema veikia tokiu pačiu principu, kaip ir atsiskaitymas banko kortele telefonu. Jis veikia prietaisuose, kurie palaiko artimojo lauko komunikacijos technologiją (NFC).

Automobilis atsirakina, priėjus su telefonu prie durų rankenėlės, o užsiveda, kai su juo per „Hyundai“ programėlę sujungtas telefonas yra salone. Nebūtina netgi turėti telefono – rakto funkciją gali atlikti ir šiuolaikiniai reikiamas specifikacijas atitinkantys išmanieji laikrodžiai.

Ar tai saugu?

„Man patinka turėti raktelį su savimi, fotografuodamas automobilius dažnai iš jų išlipu, paeinu toliau, tačiau raktelį visuomet laikau kišenėje. Kita vertus, manau, jog ši technologija turėtų praversti tuomet, kai transporto priemone norima dalintis su kitais asmenimis. Tuomet jiems galima duoti prieigą prie mašinos, o raktelį pasilikti sau“, – apie šios technologijos panaudojimą svarsto kasdien po kelis naujus automobilius įamžinantis fotografas Vytautas Pilkauskas.

Vytautas Pilkauskas

Štai išmaniuoju „Hyundai“ raktu galima dalintis su kitais asmenimis per skaitmenines „Apple“, „Android“ ar „Google“ pinigines. Vienu metu mašinos raktą gali turėti iki 4 skirtingų asmenų. Jį suteikti ir atimti gali įgaliotasis savininkas.

„Man daugiausia klausimų kelia saugumas ir patikimumas. Įprastų raktų baterijos laiko ilgai. Kuomet automobilis neatsirakina per didesnį atstumą, galima numatyti, jog jų gyvavimo laikas eina į pabaigą. Tuo tarpu telefonų baterijos lyg tyčia išsikrauna tuomet, kai labiausiai reikia telefono“, – svarsto V. Pilkauskas.

Vis dėlto bendrovė „Hyundai“ patikina, kad tokie skaitmeniniai raktai netgi saugesni už įprastus, nes automobilio užraktas nesuveiks, kai šalia nebus registruoto prietaiso. O atvejams, kai išsikrauna telefonas, siūloma kortelė: ją visuomet galima nešiotis piniginėje arba išmaniojo telefono dėkle.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją