Kitą mėnesį Frankfurto automobilių parodoje debiutuosiantis naujos kartos „Peugeot 308“ bus vienas pirmųjų masinių modelių, turinčių šviesios diodų (LED) priekinius žibintus. Tiesa, LED žibintai bus įtraukti ne į visas naujojo 308 hečbeko komplektacijas.
Šiemet Lietuvoje pasirodęs naujasis „Seat Leon“ hečbekas brangiausioje FR komplektacijoje irgi turi šviesos diodų žibintus. Tai yra didelis žingsnis į priekį LED žibintų technologijai, kuri ilgą laiką buvo tapatinama tik su brangiausiais prestižiniais modeliais, tokiais kaip „Audi R8“ ar „Mercedes-Benz CLS“.
Pagrindinė priežastis, stabdanti LED žibintų diegimą automobiliuose, yra didelė šios technologijos kaina, nes diodiniai žibintai yra kone tris kartus brangesni už palyginamus ksenoninius žibintus. Be „Peugeot“ ir „Seat“, LED žibintus ketina pasiūlyti ir „Ford“: kitais metais debiutuosiantis naujos kartos „Mondeo“ galės būti komplektuojamas su „Valeo“ tiekiamais diodiniais žibintais. Prestižinės markės taip pat plečia LED žibintų naudojimą ir diegia šią technologiją ne tik į brangiausius, bet ir į žemesnių klasių automobilius. Savo modelių žibintų išskirtinumui daug dėmesio skirianti „Audi“ siūlo LED žibintus kaip papildomą įrangą jau ir kompaktiniam hečbekui A3. „IHS Automotive“ analitikas Andrew Herzigas, kuris neseniai parengė automobiliuose naudojamų modernių apšvietimo sistemų studiją, mano, jog ateityje kiekvienas „Audi“ modelis galės būti komplektuojamas su diodiniais žibintais. A.Herzigas spėja, kad LED žibintai bus įtraukti ir į naujos kartos „Passat“ papildomą įrangą.
Šiemet pasirodęs naujas S klasės „Mercedes-Benz“ reprezentacinis sedanas komplektuojamas tik su LED žibintais: šio automobilio išorėje nėra nei vienos lemputės, kuri nebūtų paremta diodų technologija. Atnaujintas E klasės modelis irgi turi LED žibintus kaip standartinę įrangą. A.Herzigo žiniomis, tiek automobilių gamintojai, tiek komponentų tiekėjai tikisi, jog LED žibintų paklausa augs ksenoninių ir halogeninių žibintų sąskaita.
Vis dėlto kiti specialistai diodinių žibintų plėtros galimybes vertina atsargiau. Pavyzdžiui, „Oliver Wyman“ analitikai praeitais metais prognozavo, kad 2011-2016 m. halogenininių žibintų užimama rinkos dalis sumažės 10 procentinių punktų (p.p.) iki 70%, ksenoninių žibintų dalis ūgtelės 7 p.p. iki maždaug 27%, o LED dalis padidės nuo vos 1% iki 3-4%. Be to, spėjama, kad net 90% LED žibintų bus naudojama prestižiniuose modeliuose.
Automobilių dizaineriai su malonumu naudoja LED technologiją, nes itin siauros diodų juostelės leidžia žibintus paversti ryškiais eksterjero akcentais. Inžinieriams LED patinka dėl mažo suvartojimo energijos kiekio, kryptinio šviesos srauto ir nedidelės išskiriamos šilumos. Savo ruožtu automobilių gamintojų finansininkai ir dabar išblykšta vos tik išgirdę LED santrumpą. Vis dėlto padėtis pamažu keičiasi. Sąstingio kamuojamoje Europos rinkoje gamintojai yra priversti ieškoti būdų, kaip pagyvinti savo pardavimus, o LED žibintų naudojimas, kaip rodo „Seat“, „Peugeot“ ir „Ford“ pavyzdys, yra puiki priemonė išsiskirti.
Pigiausių žibintų kategorijoje ir toliau dominuos halogeniniai žibintai, tačiau jų efektyvumas yra labai nedidelis, nes tik 5% energijos paverčiama šviesa. Ksenoninių žibintų technologijos tobulėja ir jų populiarumas auga, tuo tarpu LED vis dar išlieka labai brangūs. Net ir pats kukliausias LED žibintas šiandien kainuoja panašiai kaip pažangiausias ksenoninis. Augant LED žibintų paklausai, jų kaina turėtų mažėti dėl masto ekonomijos, tad spėjama, kad po kiek laiko diodiniai žibintai gali kainuoti netgi pigiau už ksenoninius, tačiau tam prireiks bent penkerių metų.