Naujausias vystymosi gaires bei svarbiausias idėjas ateičiai atskleidžia „BMW Group“ viceprezidentas dr. Nicolai Martin, koncerne vadovaujantis autonominio vairavimo plėtrai.
Gerb. N. Martin, pradėkime nuo pagrindinio klausimo – kodėl automobilių gamintojai skiria tokį dėmesį autonominio vairavimo funkcijų plėtrai ir kokią pridėtinę vertę gali suteikti automobilis su tokiomis sistemomis?
Autonomiškumas, ar automatika, iš esmės padidina komfortą ir saugumą, nes sistema automobilį vairuoja nuosekliai, kitaip nei mes – žmonės. Vairuotojai vertina sistemų pagalbą, nes ji palengvina vairavimą.
Pavyzdžiui, mes pastebėjome, kad vairuotojai Europoje, kurių automobilyje yra „Driving Assistant Professional“ sistema, jau apie 50 proc. laiko važiuoja su įjungta automatine atstumo ir greičio palaikymo funkcija. Šoninių vairavimo pagalbos sistemų naudojimo skaičius yra mažesnis, tačiau jis vis tiek siekia 30 procentų važiavimo laiko šiuo metu, vertinant duomenis iš 120 milijonų kilometrų, kuriuos nuvažiuoja BMW vairuotojai.
Tai yra daug. Iš to darome išvadą, kad sukūrėme funkciją, kuri tikrai teikia pridėtinę vertę. Apskritai, vairuotojai labai pozityviai priima mūsų autonominio vairavimo funkcijas ir sistemas, be to, įrodyta, kad jos jau šiandien padidina vairavimo saugumą.
Kokį vaidmenį asmeninio žmonių mobilumo kontekste automatizuotas važiavimas vaidins ateityje?
Transporto priemonės intelektas ateityje taps vis svarbesnis. Mes matome nuoseklią evoliuciją, žingsnis po žingsnio tobulėjančias technologijas. Jeigu anksčiau automobilis gebėjo savarankiškai tik įjungti ar išjungti automobilio žibintus, dabar jis geba perimti gerokai daugiau užduočių. Pavyzdžiui, važiuojant atostogauti iš Miuncheno į Toskaną, sistema ne tik rūpinasi, kada įjungti ir išjungti priekinius žibintus keliaujant per daugybę tunelių, bet ir laikosi nustatytų greičio ribojimų bei saugaus atstumo nuo priekyje esančių automobilių.
Jei eisime toliau ir pridėsime visas galimybes, kurias suteikia ryšio technologijos bei vairuotojo žodyno atpažinimas, automobilis vis labiau virs intelektualiu pagalbininku ar net draugu, kuris tiesiog padeda vairuoti.
Kaip toli BMW pažengė kurdama automatizuoto važiavimo technologijas?
Mūsų automobiliuose jau yra apie 40 pagalbos vairuotojui funkcijų. Tai apima viską, pradedant tolimųjų šviesų valdymo pagalbos sistema ir galinio vaizdo kamera, baigiant išmaniąja nuolatinio greičio palaikymo sistema su vairavimo pagalba, papildyta šviesoforo signalų atpažinimu.
Aktyvaus saugumo srityje mūsų sukurtos vairuotojo pagalbos sistemos padeda pasiekti aukščiausią 5 žvaigždučių NCAP saugumo organizacijos įvertinimą, o aukščiausio lygio „Driving Assistant Professional“ sistema jau pelnė ne vieną apdovanojimą.
Mes toliau tobuliname vadinamojo 2-ojo autonomiškumo lygio funkcijas – įvairias pagalbos vairuotojui sistemas, kurios sugeba autonomiškai atlikti tam tikrus veiksmus, bet vairuotojo vaidmuo dar yra kritinės reikšmės.
Tokios antrojo lygio sistemos jau yra prieinamos beveik visuose BMW automobiliuose ir naudojamos kasdien, tačiau tikslios veikimo charakteristikos ar prieinamumas gali skirtis, atsižvelgiant į konkrečios šalies įstatymus. Pavyzdžiui, JAV ir Kinijoje siūlome parinktį, leidžiančią vairuotojui nuimti rankas nuo vairo važiuojant iki 60 km/val. greičiu, nors jis ir toliau privalo stebėti situaciją ir lieka atsakingas už automobilį. Ši funkcija išjungiama po kelių įspėjamųjų signalų, jei vairuotojas nekreipia dėmesio į juos.
O koks yra ir kada BMW klientams pasiūlys 3-ąjį autonomiškumo lygį?
Mes tobuliname ne tik 2-ojo lygio pagalbos vairuotojui funkcijas, bet ir stengiamės užtikrinti, kad mūsų automobiliai galėtų važiuoti labai automatizuotai – t. y. 3-uoju autonomiškumo lygiu. Jame automobilis gali atlikti vis daugiau funkcijų savarankiškai, ir automobilio sistemos tampa labiau atsakingos nei vairuotojas, nors ji dar privalo akylai stebėti jų darbą.
Šioje srityje labai progresuojame. Mūsų automatinės pagalbos funkcijos jau daugeliu atvejų atlieka didelę dalį vairavimo ir parkavimo užduočių. Pavyzdžiui, nuotolinio parkavimo funkcija, kuri gali pastatyti automobilį be vairuotojo įsikišimo, jam net nesėdint prie vairo. Bet net ir šiuo atveju vairuotojas turi stebėti aplinką naudodamasis išmaniuoju telefonu ar automobilio raktu, ir vis tiek lieka atsakingas už transporto priemonę.
Dar yra ir 4-ojo lygio autonomiškumas, kuriame vairuotojas net nebeprivalo būti šalia ar stebėti. Ir jis jau yra ranka pasiekiamas, kai kalbame apie automobilio parkavimą: transporto priemonė gali pati susirasti laisvą vietą ir pati parkuotis, pavyzdžiui, stovėjimo aikštelėse.
Tačiau ką svarbu pabrėžti, mes nesiūlysime 3-ojo autonomiškumo lygio funkcionalumo, kai atsakomybė pereina iš žmogaus mašinai, kol jis nebus visiškai saugus ir suteikiantis pridėtinę vertę. Sistema net ekstremaliose situacijose turi reaguoti saugiai. To ir siekiame.
Ar BMW pasirinktas kelias skiriasi nuo kitų automobilių gamintojų?
Mes kuriame automatizuotą važiavimą, turėdami aiškų tikslą: pasiūlyti savo klientams didesnį saugumą ir komfortą. „BMW Group“ pirmiausia mato technologijas kaip suteikiančias galimybes naudotis automatizuotomis važiavimo ir parkavimo funkcijomis, kad vairuotojams sukurtų pozityvų ir emociškai įtraukiantį įspūdį.
Tačiau technologijos niekada neturi atimti iš vairuotojo visų sprendimų priėmimo. Mums svarbu rasti tinkamą pusiausvyrą tarp saugumo visiems ir pridėtinės vertės konkrečiam vairuotojui.
Mano manymu, BMW ateityje įkūnys idealų derinį tarp automatizuoto važiavimo pasaulio ir malonumo vairuoti pačiam. Kiekvienas vairuotojas turėtų galėti pats nuspręsti, ar jis nori imti vairą į rankas ir mėgautis dinamiško vairavimo malonumu, ar norėtų perduoti vairavimo užduotį tam tikrose stresinėse ar tiesiog nedžiuginančiose situacijose – tokiose kaip kamščiai ar parkavimas – ir verčiau panaudoti tą laiką kažkam kitam.
Ko galime tikėtis iš visiškai elektrinio „BMW iX“, kalbant apie automatizuotas funkcijas?
„BMW iX“ yra pirmasis modelis, kuriame bus įdiegtas naujas automatizuoto važiavimo ir parkavimo technologijų rinkinys. Įdiegti sprendimai leis nuolat tobulinti ir plėsti pagalbos vairuotojui funkcijas ir vidutiniu laikotarpiu pasiūlyti itin automatizuotą, 3-ojo autonomiškumo lygio važiavimą. Šias technologijas perkelsime ir į kitus BMW modelius, pavyzdžiui, naujos kartos BMW 7 bei 5 serijų modelius.
„BMW iX“ modelyje taip pat siekiame sukurti papildomos vertės apjungdami individualias automatinės pagalbos funkcijas. Ir nauja „BMW iOS 8“ operacinė sistema vairuotojo pagalbos funkcijas pavers dar patogesnėmis. Tuo pačiu metu supaprastinome sistemų valdymą vairuotojui, kad jis galėtų greitai nustatyti optimalų jo poreikiui sistemų asistavimo lygį.
Apskritai, mūsų dėmesys sutelktas į protingą automatizavimą, sistemų paprastumą ir intuityvų valdymą. Tokio supaprastinimo pavyzdžiu gali būti naujas daugiafunkcinis vairas, kuriame sumažėjo valdymo mygtukų skaičius.
Dar vienas svarbus faktorius yra ir galimybės aktyviai panaudoti visas šiuolaikines autonominio vairavimo galimybes. Vien todėl, kad automobilis jau turi 3-ojo autonomiškumo lygio funkcijas, tai tikrai dar nereiškia, kad jomis bus galima pilnai naudotis, nes net ir įstatymiškai autonominis vairavimas leidžiamas ar galimas ne visur, o tik labai mažame skaičiuje kelių ir labai specifinėmis sąlygomis. Todėl aktyviai svarstome, kada būtų tinkamas laikas diegti tam tikras autonominio vairavimo technologijos, nes norime siūlyti tik adekvačias ir, svarbiausia, visiškai saugias funkcijas.
Automatizuotas važiavimas yra vairuotojų pasirinkimas. Tad kaip jūs užtikrinate, kad BMW vairuotojai palankiai vertintų ir noriai naudotųsi tokiomis sistemomis?
Automatizuotas važiavimas yra vairuotojų pasirinkimas. Tad kaip jūs užtikrinate, kad BMW vairuotojai palankiai vertintų ir noriai naudotųsi tokiomis sistemomis?
Tam, kad autonominis važiavimas populiarėtų, jį turėtų palankiai vertinti vairuotojai. Kaip šioje srityje užsitikrinti, kad vairuotojai palankiai vertintų autonominį vairavimą?
Vairuotojų palankumas autonomiškumui skirtinguose pasaulio regionuose labai skiriasi. Mes stengiamės įgyti klientų pasitikėjimą kurdami sistemas, kurios darytų vairuotojui priimtinus pasirinkimus. Kitaip tariant, kad elgtųsi taip, kaip norėtų vairuotojas. Žinoma, saugumas yra svarbiausias prioritetas, todėl mes sistemą iš anksto paverčiame linkusią būti atsargesne, kad keliaujantys jaustųsi saugiai ir komfortiškai.
Dar vienas svarbus veiksnys šiuo atveju yra pati valdymo koncepcija ir jos perteikimas: kaip mes pateikiame klientui aiškiai suprantamu būdu, kad jutiklis pamatė priekyje važiuojantį automobilį ir ši funkcija yra aktyvi? Ateityje tai netgi gali padėti sąmoningai leisti jutikliams akivaizdžiai „išstoti į priekį“, vietoje „nematomos“ jų rolės, kaip tai dažniausiai yra dabar.
Bet tai tik vienas iš daugelio skirtingų aspektų. Kaip ir minėjau pokalbio pradžioje, mes dirbame vienoje iš įdomiausių sričių automobilių pramonėje.