Pasak Niujorko federalinio atsargų banko tyrimo, daugiau nei 90 dienų sumokėti automobilio paskolos įmokas vėluoja didžiulis kiekis mokėtojų – daugiau nei septyni milijonai amerikiečių.
Ekonomistai ima skambinti pavojaus varpais: tai gali būti didesnių ateities ekonominių problemų rodiklis. Nepaisant to, kad šiuo metu ekonomika laikoma stipria, o nedarbo lygis yra ganėtinai žemas, daugeliui paskolas turinčių amerikiečių tampa vis sunkiau laiku apmokėti sąskaitas.
Kaip byloja kai kurios išvados, iš dalies ši įtampa gali kilti dėl 2018-aisiais išaugusio automobilių paskolų skaičiaus. Suma, už kurią JAV yra paimta naujų paskolų automobiliui, nuo 2011-ųjų kasmet didėjo tolygiai, o 2018-ųjų pabaigoje pasiekė neįtikėtiną skaičių – 584 milijardus dolerių (517,73 milijardo eurų).
Didesnis naujų automobilių paskolų procentas suteiktas gera kredito istorija nepasižymintiems pirkėjams – panašu, kad iš pastarojo karto visuomenė nieko nepasimokė. Paskolas suteikiančios įstaigos gali taikyti lupikiškas palūkanas prastą kredito istoriją turintiems skolininkams, todėl šio segmento paskolos išaugo nuo 28 procentų visų paskolų 2009-aisiais iki daugiau nei 39 procentų 2015-aisiais. Kadangi paskolų išmokėjimo terminai pailgėjo, ant galimybės sumokėti automobilio paskolą ribos esantys žmonės paskolos jungą velka dar ilgiau, nei buvo įprasta anksčiau.
Daugiau nei 4 proc. 18–29 metų amžiaus skolininkų vėluoja sumokėti paskolos įmokas daugiau nei tris mėnesius – pakankamai daug laiko, kad būtų galima baimintis turto perėmimo. Be to, daugiau nei 8 proc. skolininkų, turintys mažiau nei 620 kredito balų, yra apibūdinami kaip „pavojingai nemokūs“. Šie duomenys rodo, kad Jungtinių Valstijų jaunimas dažniausiai turi problemų dėl kredito istorijos ir šiandieninėje ekonominėje aplinkoje susiduria su sunkumais.
Griūties nenumato
Kaip rašo „The Washington Post“, žvelgiant iš pragmatinės perspektyvos, „paskola automobiliui dažniausiai būna pirmoji paskola gyvenime, nes automobilis būtinas kelionei į darbą, o ištikus nesėkmei, gyventi galima ir automobilyje“. Toliau pažymima, kad paskolų mokėjimo problemos paprastai yra ženklas, rodantis, jog mažas pajamas gaunantys darbininkų klasės amerikiečiai susiduria su problemomis.
Nors tai gali pranašauti ir didesnes bėdas, tačiau mažai tikėtina, kad automobilių paskolų sektorius paskatins ekonomikos griūtį, kaip 2008-aisiais nutiko su būsto paskolomis. Reikia pastebėti, jog naujo automobilio paskolos dydis JAV vidutiniškai siekia 35 tūkst. dolerių (maždaug 31 tūkst. eurų), o būsto paskolų atveju ši suma siekia šimtus tūkstančių. Dėl šios paprastos priežasties visų šalyje paimtų automobilių paskolų suma sudaro kiek daugiau nei trilijoną dolerių (maždaug 884,56 milijardo eurų), o būsto paskolos siekia stulbinamus devynis trilijonus dolerių (apie 7,96 trilijono eurų).
Tačiau jei žmonės nepajėgia mokėti automobilio paskolos, ką jie tuomet gali mokėti? Studentams skirtą paskolą? Nuomą? Tai bet kokiu atveju nėra ekonominio augimo ženklas. Amerikiečiams protestuoti prieš bankus nevertėtų, tačiau būti atsargiems ir apgalvoti savo išlaidas bei paskolų variantus tikrai būtų į naudą.