Rinkos situacija – kebli
Jei būtų užduotis įvardyti mažiausiai skaidrias rinkas Lietuvoje – naudotų automobilių būtų viena jų. Tokia situacija susiklostė per ne vieną dešimtmetį ir lig šiol egzistuoja. Ir ne tik egzistuoja, bet didžioji dalis naudotų automobilių rinkos sudaro juodoji rinka, kuri apima automobilių turgus ar pavienius prekeivius. Pasak UAB „Longo LT“ vadovo Pauliaus Valiukėno, naudotų automobilių situacija kebli ir ji kartina sąžiningų pardavėjų veiklą.
„Vyrauja labai neigiamas požiūris į tai, kas vyksta naudotų automobilių rinkoje. Deja, jis toks yra dėl nesąžiningų automobilių prekeivių, kurie bet kaip sutvarko pirkimo-pardavimo dokumentus (arba jų išvis nepateikia!), slepia automobilio defektus, nemoka mokesčių. Jeigu pasakai, kad užsiimi „naudotų automobilių prekyba“, pirminė asociacija – „perekūpas“, – sako automobilių ekspertas.
Neigiamą žmonių požiūrį suformavo žinojimas, kad didžioji dalis rinkos yra neskaidri arba tai, kad patys buvo nukentėję, apgauti „perekūpų“. Tačiau žmonės nenustoja ieškoti pardavėjų, kuriais galėtų pasitikėti.
Esminiams pokyčiams – reikalinga kontrolė
Anot P. Valiukėno, susidariusią neigiamą naudotų automobilių rinkos situaciją keisti sudėtinga ir tam reikia didžiulių pastangų, tačiau kai yra pardavėjų, kurie nori dirbti oficialiai, teisiškai ir sąžiningai savo klientų atžvilgiu, rinkos pokyčiai, kad ir iš lėto, gera linkme vyksta.
„Pastebiu, kad situacija po truputį įgauna teigiamų atspalvių. Tam didelės įtakos turi sąžiningi, arba sertifikuoti naudotų auotomobilių pardavėjai. Jų darbo principas toks, kad jie dirba oficialiai, neslepia informacijos apie automobilio defektus, buvusius šeimininkus, moka mokesčius ir t.t. Kitaip tariant, jie prisiima visą atsakomybę už parduotus automobilius“, – sertifikuotų pardavėjų bruožus įvardija P. Valiukėnas.
Be sąžiningų pardavėjų, automobilių eksperto teigimu, naudotų automobilių rinkos situacija ateityje turi perspektyvos gerėti didesniu tempu tuo atveju, jei atsiras griežtesni įstatymai ar didesnė tokios veiklos kontrolė.
„Ateityje, manau, kad nesąžiningiems prekeiviams bus vis sunkiau dirbti, bus daugiau VMI patikrinimų ir tokiu būdu rinka skaidrės. Žinoma, čia svarbų vaidmenį atliks žmonių edukacija. Jei jie žinos, į ką reikia atkreiptį dėmesį, kad nenukentėtų – naudotų automobilių rinka iš esmės pasikeis“, – ateities lūkesčiais ir prognozėmis dalijasi automobilių ekspertas.
Naujos tendencijos pasiekė automobilių rinką
Žvelgiant iš pastarųjų kelių metų perspektyvos, naudotų automobilių verslas patyrė įvairių permainų. Svarbiausią postūmį joms atsirasti turėjo pandemija.
„Pandemija naudotų automobilių verslui, kaip ir bet kokiam kitam verslui, turėjo didelės įtakos. Tačiau kalbant specifiškai apie naudotus automobilius ir jų prekybą, šia veikla užsiimti buvo sudėtinga arba neįmanoma. Viskas buvo uždaryta, prekyba sustojo“, – prisimena pirmuosius pandeminius mėnesius „Longo“ vadovas.
Vis dėlto, pasak jo, kai kurie verslai bandė suktis iš padėties ir ieškoti būdų išsilaikyti rinkoje. Dėl to išpopuliarėjo automobilių pardavimai nuotoliniu būdu su pristatymais. Tiesa, anot eksperto, pereiti į virtualią erdvę būtų paskatinusi ne vien pandemija, bet ir dominuojančios rinkos tendencijos viskam virtualėti – vis daugiau paslaugų keliasi į el. erdvę.
„Tai, kad vis daugiau ir daugiau paslaugų keliasi į virtualią erdvę, yra ne pandemijos „nuopelnas“, o greičiau bendra tendencija visame pasaulyje. Žmonės vertina tai, kad gali gauti visą reikiamą informaciją nuotoliniu būdu ir netgi įsigyti automobilį. Juolab džiaugiasi, kad nereikia apvažiuoti visų automobilių aikštelių ir gaišti savo laiko jo paieškoms, kai galima kur kas patogiau ir greičiau išsirinkti norimą internete“, – sako automobilio ekspertas ir priduria, kad viskas, kas yra viešinama internete, yra saugoma, todėl nesąžiningi prekeiviai dažniausiai lieka už šios tendencijos ribų.