Rusijai pradėjus karą prieš Ukrainą, į tai sureagavo didžiausi pasaulio automobilių gamintojai ir nutraukė naujų automobilių, jų atsarginių dalių bei komponentų eksportą į Rusiją. Tokios kompanijos kaip „Renault“ grupė, kuriai priklauso „AvtoVAZ“ kontrolinis akcijų paketas ir „Hyundai“ stabdo savo vietinę gamybą. Tai yra didelis smūgis Rusijos automobilių pramonei, nes šių grupių gamybos apimtys vietinėje rinkoje sudaro atitinkamai 39,5 ir 27,2 procento.

Uždaro ir gamyklas

Prie eksporto stabdymo prisideda tokie milžinai kaip visa „Volkswagen“ grupė („Audi“, „Seat“, „Cupra“, „Škoda“, „Bentley“ ir kiti), „Stellantis“ grupė („Fiat“, „Peugeot“, „Citroen“, „Opel“, „Jeep“, „Maserati“ ir kiti), BMW bei „Mercedes-Benz“, kurie kartu atsisako ir savo akcijų paketo dalies sunkvežimių gamybos komopanijoje „Kamaz“. „Toyota“ kartu su „Lexus“ išeina iš Rusijos rinkos ir nuo ketvirtadienio uždaro savo gamyklą Sankt Peterburge.

"Lada Vesta"

Situacijai greitai keičiantis, pusiau rimtai buvo kalbama, kad norintys naujų automobilių rusai turės persėsti į „Lada“. Tačiau „Interfax.ru“ duomenimis, ir „AvtoVAZ“ gamykla stabdo savo darbą, o darbuotojai kviečiami išeiti mokamų atostogų. Gamykla tokį sprendimą motyvuoja tuo, kad automobilių gamyba neįmanoma dėl vokiškų mikroschemų trūkumo.

Keliskart išaugusios kainos

Tuo tarpu naujų automobilių salonuose esančių modelių kainos išaugo į neregėtas aukštumas dėl šaliai taikomų ekonominių sankcijų ir staigaus rublio nuvertėjimo. Trečiadienį „Audi A3“ modelis kainavo beveik 6,7 mln. rublių arba pagal dabartinį kursą – 59 tūkst. eurų. Lietuvoje tokio modelio su tokiu pačiu varikliu kaina šiuo metu prasideda nuo 33 tūkst. eurų.

Automobilių kainos

Rusų oligarchų mėgstamas „Mercedes-Benz G 63 AMG“ šiuo metu salonuose kainuoja kiek daugiau nei 54 mln. rublių arba 476 tūkst. eurų. Lietuvoje tokio modelio kainos šiuo metu prasideda nuo 168 tūkst. eurų.

Automobilių kainos

Grįžta deficito laikai

Kaip pastebi įmonės „Deals On Wheels“ įkūrėjas Laurynas Boguševičius, sankcijos prekybą naujais automobiliais Rusijoje pavers beveik neįmanoma.

Laurynas Boguševičius

„Gali būti, kad į Rusiją grįš spekuliantų laikai, kaip sovietmečiu tai buvo Lietuvoje. Negalėjai nueit į parduotuvę nusipirkti džinsų, tai lygiai taip pat dabar bus su automobiliais, kurie nėra rusiški“, – prognozuoja jis.

Pasak L. Boguševičiaus nepaisant to, kad ir šiaip rusų perkamoji galia per kelias dienas stipriai sumažėjo, naujus automobilius dabar pavyks nusipirkti nebent su spekuliantų pagalba ir „ant kontrabandos ribos“.

„Visada bus sukčių, kurie iš to pelnysis. Tarkime, kad oligarchas nori nusipirkti naują BMW, teoriškai tokia galimybė išlieka. Europoje, kol kas dar yra tokių šalių, kurios neuždarė savo oro bei vandens kelių Rusijai. Techniškai, bus tokių vertelgų, kurie pirks mašinas ir išsiųs į Rusiją“, – pastebi ekspertas.

Patenkins tik pavienius užsakymus

Jis pabrėžia, kad tokiais būdais tikrai nepavyks aprūpinti visos šalies ar bent jau atstovybių. Viskas priklauso nuo pastarųjų skaidrumo, nes gamintojas gali matyti, jog automobilis važinėja Rusijos rinkoje.

„Taip pat ir Europos Sąjungoje gali atsirasti tokių vertelgų, kurie čia užregistruoja naują automobilį, o su tokiu gali važiuoti į Rusija. Registruotam automobiliui, tai nedraudžiama, nes jis nelaikomas eksportu. Lygiai taip pat automobilį galima vežtis ant tralo, prisidengiant tuo, kad žadi lenktyniauti. Pavienių smulkių draudimo apėjimų tikrai bus. Tačiau tikrai ne tiek, kad aprūpinti šalį, o tik pavienius prašymus.

Automobilis su priekaba

Svarbu pabrėžti, kad ekonominės sankcijos taikomos ne tik naujų automobilių eksportui, bet ir dalių tiekimui. Pasak L. Boguševičiaus, tai labai išaugins garantinio ar įprastinio remonto kainas, nes legaliu būdu jų gauti bus neįmanoma.

„Iki šiol Rusijoje veikė atstovybės, todėl gali būti galimybė nusipirkti automobilio garantiją arba aptarnavimą. Bet detalių gauti oficialiu būdu greičiausiai bus neįmanoma. Tam tikrą kiekį jų bus galima gauti, bet kaina labai stipriai išaugs. Taip bus todėl, kad visokie tarpininkai pasiims dalį pinigų ir vairo traukė, kuri kainuoja, tarkime, 50 eurų, dabar gal kainuos 200 eurų, kol praeis Per kelias rankas ir atkeliaus iki Rusijos. Greičiausiai naujus automobilius nuo šiol Rusijoje galės vairuoti tik oligarchai“, – prognozuoja ekspertas.

Bent viena gera naujiena

Europos automobilių rinka pastaruoju metu išgyvena stiprius tiekimo grandinės sutrikimus, o net įprastų modelių pirkėjams tenka laukti metus. Kaip pastebi L. Boguševičius, pasitraukimas iš Rusijos rinkos Europos gamintojams trumpuoju laikotarpiu gali išeiti į naudą.

„Europos gamintojus tai mažai palies, nes viskas, ką jie gamindavo Rusijoje, ten ir parduodavo. Dabar jiems nebereikės pildyti šitos rinkos ir tai yra geras dalykas, nes šiuo metu Europoje stipriai trūksta automobilių. Rusijos rinkai skirti automobiliai nuo europietiškų skiriasi tik didesnėmis emisijomis, todėl dalys galės būti panaudotos Europos rinkai skirtų automobilių gamybai“, – svarsto jis.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (5)