Naujų automobilių rinkoje dažniausiai išskiriamos dvi skirtingos automobilių komplektavimo ir kainodaros strategijos. Europos gamintojai, ypač Vokietijos bendrovės, suteikia pirkėjams didžiausią pasirinkimo laisvę ir neretai siūlo tik pačią svarbiausią įrangą turinčius bazinio lygio modelius.
Japonijos ir Pietų Korėjos įmonės įprastai renkasi kitą kelią – jų komplektavimo įvairovė labiau ribota, tačiau jos gali pasiūlyti daugiau įrangos už ta pačią kainą.
Gerais skirtingus veiklos modelius iliustruojančiais pavyzdžiais galėtų būti populiarūs vidutinio dydžio miesto visureigiai – „Mazda CX-5“ ir „Volkswagen Tiguan“. CX-5 modelio kaina prasideda nuo maždaug 30 tūkst. eurų, o „Tiguan“ visureigis atsieina beveik 32 tūkst. eurų. Visgi tikrasis skirtumas paaiškėja įvertinus bazinės įrangos vertę.
„Mazda“ pradinio įrangos lygio modeliuose diegia modernią multimedijos sistemą su 10,25 colių ekranu, automatinę klimato kontrolės sistemą ir visas pažangiausias pagalbines vairavimo sistemas. Perkant „Volkswagen“, tarkime, už sistemą, padedančią saugiai išvažiuoti iš stovėjimo aikštelės, ar beraktį užvedimą, teks mokėti papildomai. Norint gauti tokią įrangą, „Tiguan“ automobilis išbrangsta dar beveik 3 tūkst. eurų.
Pasirinkta įranga gali visiškai pakeisti automobilį
Žurnalo „Keturi ratai“ bendraautoris Justas Lengvinas pastebi, kad rinkdamiesi naują automobilį anaiptol dar ne visi lietuviai reikiamą dėmesį skiria jo komplektavimui. Jam pačiam ne kartą teko nugirsti komentarus, kad svarbiausia – įkandama automobilio kaina, o įranga neva gali būti bet kokia. Vis dėlto net ir labiausiai taupantys pirkėjai į žemiausią įrangos lygį žvalgosi vis rečiau.
„Daugeliu atvejų optimalus variantas yra vidutinė komplektacija. Tuomet garantuotai bus įtrauktos visos šiuolaikinės technologijos, kurių nėra baziniame modelyje. Automobilis tampa patogesnis ir komfortiškesnis, bet įranga ne pernelyg atsilieka nuo aukščiausios komplektacijos. O ir kaina nebūna itin didelė“, – sprendimą pagrindžia pašnekovas.
J. Lengvino vertinimu, šiuolaikinėje naujų automobilių rinkoje japoniškas arba korėjietiškas komplektavimo būdas yra pranašesnis. Anot jo, žvelgiant į vokiškus automobilius galima pastebėti nemažai atvejų, kai du to paties pavadinimo modeliai dėl skirtingos įrangos lygio atrodo net nepanašūs.
„Kito tokio paties modelio gatvėje gali ir neatpažinti dėl mažų ratų, halogeninių žibintų, netamsintų galinių stiklų ir kitų skirtumų. Nesunku suprasti, kad gausi įranga užtikrina aukščiausio lygio komfortą ir saugumą. Pigiausia komplektacija – automobilis su keturiais ratais: nebus prisitaikančiojo greičio palaikymo, klimato kontrolės, geros garso sistemos ir kitų privalumų“, – kalba pašnekovas.
Geriausias būdas gauti viską, ko reikia, ir nepermokėti
Vokiškus automobilius taip pat galima sukomplektuoti taip, kad jie visiškai atitiktų net reikliausio pirkėjo poreikius, tačiau, lyginant su baziniu modeliu, tuomet žymiai pašoka kaina. 20 puslapių apimančiuose komplektacijų bukletuose, pasak J. Lengvino, vidutiniams vartotojui taip pat labai lengva pasiklysti. O tuomet nutinka vienas iš dviejų dalykų: neįtraukiamos labai reikalingos technologijos arba pasirenkama įranga, kuria vartotojas nesinaudoja.
„Naują transporto priemonę besirenkantis vartotojas nebūtinai žino, ko jam iš tiesų reikia. Žmogus gali būti nesusipažinęs su kasdienį vairavimą palengvinančiomis sistemomis, pavyzdžiui, eismo juostų stebėjimu ar adaptyviuoju greičio palaikymu. O kuomet trūksta patirties, gali atrodyti, kad to ir nereikia. Dar ir taupyti bando, bet tuomet negauna tokio novatoriško automobilio, kokį tikrai gali sau leisti“, – vartotojų psichologijos subtilybes atskleidžia pašnekovas.
Ne visos pagalbinės sistemos vairuotojams yra būtinos, tačiau pigiausia automobilio versija susivilioję pirkėjai turėtų itin atidžiai išnagrinėti komplektacijos sąrašą. Tarkime, iki šiol mūsų šalyje itin populiarus „Volkswagen Passat“ modelis už kiek daugiau nei 31 tūkst. eurų parduodamas be automatinės klimato kontrolės sistemos, galinio vaizdo kameros ar parkavimo daviklių.
Su visa reikiama įranga vokiško modelio kaina ima gerokai skirtis nuo startinės. Priešingos kainodaros pavyzdys yra „Mazda6“ modelis, kurio kaina su minėta kasdienį vairavimą palengvinančia įranga nesiekia 28 tūkst. eurų.
„Didžiausias gausių bazinių komplektacijų privalumas – sumokėjęs nurodytą sumą vartotojas gauna viską, ko jam labiausiai reikia. Jis nesijaus taip, lyg būtų už kažką paklojęs pernelyg daug arba neįsigijęs kažko, ko galbūt išties norėjo. Svarbu ir tai, kad gausias komplektacijas siūlantys gamintojai į jas įtraukia visą svarbiausią įrangą“, – dėsto J. Lengvinas.
Kruopščiai įvertina
Gausią įrangą bazinėje komplektacijoje diegiantys gamintojai viską kruopščiai įvertina. Pavyzdžiui, šaltas lietuviškas klimatas reikalauja šildomo vairo ir priekinių sėdynių, todėl „Mazda“, „Toyota“ ar „Kia“ įtraukia šią įrangą netgi į bazines C segmento modelių komplektacijas.
Ne mažiau svarbios ir saugumą bei komfortą padidinančios vairavimo pagalbos. Ypač gausia bazine įranga šioje klasėje išsiskiria tokie modeliai kaip „Mazda3“ arba „Kia Ceed“.
Dėl nevienodos kainodaros palyginti du to paties segmento, tačiau skirtingų gamintojų modelius gali būti ganėtinai sudėtinga. J. Lengvinas pastebi, kad šiuo atveju nelieka kitos išeities, kaip tik susirašyti norimą įrangą ir pagal tai atsekti gamintojų siūlomas kainas.
„Galima sudaryti brangesnio, tačiau daugiau įrangos bazinėje komplektacijoje turinčio automobilio privalumų sąrašą, o tuomet pagal tai susidėlioti panašų pigesnio automobilio paketą. Tada ir paaiškės, kuris iš jų išties brangesnis. Reikėtų įtraukti daugiau punktų – ne tik variklį, pavarų dėžę ir klimato kontrolės sistemą“, – pataria žurnalistas.
Patraukli kaina – ne vienintelis privalumas
Gausios bazinės komplektacijos šiek tiek suvaržo vartotojų pasirinkimo laisvę, tačiau leidžia gamintojams supaprastinti automobilių surinkimą. Masto ekonomika veikia ir transporto industrijoje, todėl tai leidžia įmonėms nurėžti gamybos išlaidas. Šie gamintojai taip pat gali greičiau pristatyti klientams savo automobilius.
„Panašaus įrangos lygio japoniški ar korėjietiški automobiliai daugeliu atvejų bus pigesni už europietiškus. Individualiai užsakyto vokiško automobilio surinkimas reikalauja didesnio operacijų skaičiaus. Japonijos ar Pietų Korėjos įmonių gamyklų linijos labiau unifikuotos, o veiksmų skaičius jose apribotas. Tokia paprastesnės surinkimo linija leidžia sumažinti ir automobilių kainą“, – komentuoja J. Lengvinas.
Žurnalistas prisimena atvejį, kai užsakant naują vokišką automobilį vien dėl 360 laipsnių panoraminio vaizdo įrangos pristatymo laikas pailgėjo nuo 12 iki 14 mėnesių. Anot pašnekovo, didelė tikimybė, kad užsisakant įmonių „Mazda“, „Toyota“ ar, tarkime, „Hyundai“, modelį su gausia bazine įranga lygiai toks jau bus gaminamas arba lauks kurios nors atstovybės sandėlyje.