Ilgą laiką geriausias pasirinkimas praktiško automobilio ieškančiai europiečių šeimai buvo vienatūris. Neatsitiktinai „Renault Espace“, „Volkswagen Sharan“ ir visos pastarajam modeliui giminingos versijos mūsų keliuose buvo tokios populiarios.
Atūžus automobilių importo iš JAV bangai, prie jų dar prisijungė „Chrysler Voyager“ vienatūris ir kitais prekių ženklais pažymėti šio modelio klonai. Apie galimas permainas bene pirmasis pranešė 2007 metais debiutavęs „Mitsubishi Outlander“. Nors tai nebuvo pirmasis Europoje parduodamas septynių vietų visureigis, šis modelis buvo praktiškas ir įperkamas daugeliui.
Neprireikė nė 15 metų tam, kad miesto visureigiai kone išstumtų iš daugumos Europos šalių rinkų praktiškumo etalonu laikytus vienatūrius. Dabar du ir daugiau vaikų bei augintinių turinčios šeimos svajoja jau ne apie „Ford Galaxy“, o apie „Ford Explorer“ ar panašų SUV modelį su septyniomis sėdimosiomis vietomis ir talpia bagažine. Pasiūla taip pat pastebimai prasiplėtė ir greta tokių rinkos senbuvių, kaip „Oulander“, „Hyundai Santa Fe“ ar „Kia Sorento“, pasirodė naujų modelių.
Rinkos permainas lydėjo ir įdomios transformacijos. Pavyzdžiui, iš vienatūrio visureigiu virtęs „Peugeot 5008“. Gamintojų dėmesį septynviečių miesto visureigių rinkai patvirtina ir bendrovės „Toyota“ sprendimas paruošti europietišką „Highlander“ modelio versiją. Pasirodė ir visiškai naujų modelių, įskaitant tokius kaip „Volkswagen Tiguan Allspace“ ar „Škoda Kodiaq“.
Išstūmė europiečių mėgtus vienatūrius
Automobilių istorijos patikros platformos „carVertical“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis pastebi, jog septynviečiai visureigiai laikui bėgant užėmė tą rinkos dalį, kuri liko laisva susitraukus vienatūrių pasiūlai.
„Viskas įvyko labai natūraliai – sparčiai augant miesto visureigių rinkos daliai, šie automobiliai šturmuoja visas nišas. Staiga ėmė populiarėti tokie modeliai kaip kupė stiliaus SUV ar netgi didesnio pravažumo modeliai su pakeliamu stogu. Jie išstūmė ir iki tol populiarumo nestokojusius vienatūrius“, – komentuoja rinkos ekspertas.
M. Buzelis atkreipia dėmesį, kad didžiuosius visureigius itin pamėgo prabangių automobilių pirkėjai, kuriems iki tol pasirinkimas buvo labai ribotas. Jei nebūtų praktiškų SUV tipo automobilių, į kompromisus tektų leistis ir žmonėms, nepratusiems to daryti.
„Tokie pirkėjai dažnai ieško didelio, patogaus ir galingo automobilio. Natūraliai evoliucionuojant transporto rinkai, buvo pristatomi vis įvairesni visureigiai. Šalia kitų variantų – praktiški septynių sėdimųjų vietų modeliai“, – dėsto pašnekovas.
Rinkos ekspertas priduria, jog septynvietis automobilis iš tiesų labiausiai tinka penkių ar šešių asmenų šeimai. Galinė sėdynių eilė geriausiai pritaikyta vaikams, o jos nenaudojant gaunama ypač talpi bagažinė.
Erdvės nestokoja net ir modeliai su įkraunamosiomis hibridinėmis jėgainėmis. Pavyzdžiui, užlenkus trečiąją sėdynių eilę, „Ford Explorer“ įkaunamojo hibrido bagažinės tūris siekia 635, o „Kia Sorento“ – 604 litrus.
Penkių vietų užtenka ne visiems
M. Buzelio vertinimu, didelius ir erdvius visureigius žmonės renkasi daugiausia dėl papildomų sėdimųjų vietų. Anot specialisto, tris vaikus turinčiai šeimai daug paprasčiau susodinti savo atžalas, jei mašinos gale įtaisyta trečioji sėdynių eilė.
Mažųjų saugumą užtikrinančios kėdutės yra ganėtinai masyvios ir sunkiai įsitenka vienoje eilėje. Taip pat dažnai viduje netgi nebūna įrengta „Isofix“ tvirtinimo kilpų.
„Šeima, auginanti tris mažamečius, turi rinktis arba mikroautobusą, arba tokį septynių vietų visureigį. Nors keleiviai – tik penki, tačiau įprastame automobilyje visus juos sutalpinti vargu ar pavyks. Taigi, galima sakyti, kad tikslinė tokių modelių pirkėjų grupė – daugiavaikės šeimos. Aš pats pažįstu žmonių, kuriems papildomos sėdimosios vietos renkantis automobilį buvo lemiamas veiksnys“, – komentuoja specialistas.
Už papildomos sėdynių eilės vietos daiktams, pasak M. Buzelio, nelieka labai daug, tačiau visi keleiviai gali patogiai įsitaisyti, o ilgesnėse kelionėse – tai itin svarbu. Taip pat net ir naudojant trečiąją sėdynių eilę bagažinėje svarbiausi daiktai vis tiek tilps.
Tiesa, ne visų modelių galimybės šiuo atžvilgiu yra vienodos. „Škoda Kodiaq“ bagažinės tūris, išnaudojant visas sėdimąsias vietas, siekia 270, „Ford Explorer“ – 240, o „Peugeot 5008“ – tik 167 litrus.
Europiečius didieji visureigiai vilioja dar ir todėl, kad Senajame žemyne nėra siūlomi tokie modeliai kaip „Toyota Sienna“ ar „Lincoln Town & Country“, kuriuos gali įsigyti JAV gyventojai. Tai galingi ir itin komfortiški automobiliai, idealiai pritaikyti tolimesnėms išvykoms su šeima. M. Buzelio teigimu, Europoje tokių modelių funkcijas geriausiai atlieka būtent didieji SUV.
Saugūs ir mažiau teršiantys aplinką
Didžiųjų visureigių suteikiamas saugumo jausmas – ne tik masyvių proporcijų sudaromas įspūdis. Naujuose modeliuose diegiamos visos pažangiausios pagalbinės sistemos, įskaitant eismo juostos ir atstumo iki priekyje važiuojančios transporto priemonės palaikymą, avarinį stabdymą, persirikiavimo pagalbą, nuovargio atpažinimą ir pėsčiųjų bei dviratininkų atpažinimą. Įrangos gausa išsiskiria dažnai su „premium“ segmento modeliais lyginami didieji visureigiai, kaip antai minėtas „Ford Explorer“.
Laikai, kuomet didelius ir erdvius visureigius siūlė vien tik prabangių automobilių gamintojai, jau praėjo. Anot M. Buzelio, visos įmonės mato augančią paklausą ir supranta, kokį pelną gali atnešti tokie modeliai, todėl jų pasiūla sparčiai plečiasi.
„Ir patiems pirkėjams daug apie tai galvoti nereikia: visureigių likutinė vertė yra didesnė nei kitų modelių, nes šiuo metu jie itin geidžiami. Jeigu toks automobilis tenkina visus tavo poreikius ir papildomai jame gali tilpti dar du keleiviai – tai visapusiškai naudingas pirkinys“, – bendrą naudą vertina pašnekovas.
Auga ir iš tinklo įkraunamų hibridinių didžiųjų SUV pasiūla. Štai įkrovus „Ford Explorer“ montuojamą 13,1 kWh talpos bateriją, galima vien elektra nuvažiuoti iki 40 km atstumą.
Turint specifinių poreikių, pasirinkimas siaurėja
M. Buzelis priduria, kad ypač kruopščiai naują transporto priemonę besirenkantys žmonės taip pat gali įvertinti ir kitus parametrus – pravažumą ar tempiamos priekabos svorį. Tuomet tinkamų automobilių skaičius pastebimai sumažėja, tačiau dabartinėje rinkoje norimą šeimos visureigį gali rasti net ir patys išrankiausi pirkėjai.
Jei tenka reguliariai važinėti su priekaba, rekomenduojama rinktis automobilį, kuriame sumontuotas galingas variklis. Šiuo atžvilgiu išsiskiria itin pajėgi „Ford Explorer“ jėgainė.
Bendra 3 litrų benzininio vidaus degimo variklio ir elektros motoro išvystoma galia siekia 457 AG, o didžiausias sukimo momentas – net 825 Nm. Tai leidžia tempti iki 2,5 tonos sveriančią priekabą, o važiuojant be jos nuo 0 iki 100 km/val. įsibėgėti per 6 sekundes.
Hibridinės jėgainės trauka praverčia ir dardant prastais keliais arba bekele. Į bazinę „Explorer“ modelių įrangą įeina įvairioms sąlygoms pritaikytų režimų pasirinkimo funkcija, pagalbinės sistemos važiuojant įkalne arba leidžiantis nuokalne ir netgi šoninio vėjo stabilizavimo sistema. Į tikro visureigio vardą pretenduojantis „Ford“ modelis komplektuojamas ir su visų varančiųjų ratų pavara.