Sėkmingi pardavimo rezultatai atspindi turtingą bei netikėtą BX istoriją tiek „Citroën“, tiek apskritai automobilių pasaulyje. Nenuostabu, kad šis modelis užima ypatingą vietą automobilių savininkų ir kolekcininkų širdyse.
Prieš 40 metų per jo pristatymą gausinga minia susirinko Marso laukų parke, kur visų akys susmigo į pirmąjį Eifelio bokšto aukštą. Čia kabėjo milžiniška medinė dėžė su užrašu „Voilà la nouvelle Citroën“ (pranc. štai naujasis „Citroën“).
Svaiginančiame šviesos ir garso šou medinė dėžė buvo lėtai nuleista ant žemės. Galiausiai korpusas atsivėrė ir išniro BX. Taip, su ovacijomis, jis pradėjo savo pasakišką karjerą. Tądien Eifelio bokštas buvo papuoštas firminiais bendrovės simboliais – dvigubais ševronais – ir apgaubtas iškilmingais fejerverkais.
Tuomet duris atvėrė 69-oji Paryžiaus automobilių paroda. Ji pažymėjo BX pardavimo pradžią, o automobilis tapo viena ryškiausių ekspozicijos žvaigždžių.
XB projektas
Kodiniu XB pavadinimu pažymėtas „Citroën“ projektas prasidėjo 1978-aisiais, o jau kitų metų lapkritį buvo galutinai nustatytos „Citroën BX“ specifikacijos. Būsimojo modelio kūrėjai siekė, kad jis būtų atpažįstamas kaip moderni, netradicinė transporto priemonė, tad pagrindinis jų tikslas buvo pabrėžti modelio naujoviškumą.
BX turėjo būti nedidelio svorio automobilis su skersai montuojamu varikliu. Tai turėjo užtikrinti gerą jo įsibėgėjimą ir mažas degalų sąnaudas – ši savybė reiškė išlaidų taupymą ir buvo svarbi to meto kontekste.
Kaip ir visuose šios eros aukščiausios klasės „Citroën“ automobiliuose, BX buvo montuojama hidropneumatinė pakabos sistema, užtikrinanti komfortą ir nepriekaištingą sukibimą kelyje. BX turėjo 5 durelių hečbeko kėbulą.
Automobilio tobulinimo darbai buvo atliekami Vélizy techniniame centre. Meistrai daug investavo į kompiuterinį projektavimą (angl. computer-aided design, CAD), kad paspartintų dizaino konvergenciją ir optimizuotų našumą. Taikant šį metodą, BX pasiekė gerą aerodinaminį koeficientą – 0,34.
Jame buvo naujoviškai taikomos kompozicinės medžiagos. Jos buvo panaudotos buferiui, bagažinės ir variklio dangčiams, durelių plokštėms ir kitoms dalims kurti, tad automobilis svėrė vos 885 kg.
Pirmą kartą per markę valdžiusio PSA koncerno erą visi BX varikliai buvo sukurti tik grupės įmonėse. BX buvo stebėtinai dinamiškas automobilis, nes nuo pat pirmųjų dienų jame buvo montuojami tuomet galingi 1,4 litro darbinio tūrio 62 arba 72 AG bei 1,6 litro 90 AG galios varikliai.
Kelias į sėkmę
Greta kitų tikslų su BX debiutu bendrovė „Citroën“ išsikėlė užduotį patekti į aukštesnės vidutinės klasės automobilių rinką. Šis siekis buvo paremtas rimtais techniniais argumentais, užtikrinančiais BX komfortą, dinamiškumą ir naudojimo ekonomiškumą, taip pat naujovišką išvaizdą.
Dėl pastarosios „Citroën“ kreipėsi į garsų italų kėbulų gamintoją „Bertone“. Šios įmonės dizaineris Marcello Gandini (žinomas, kaip legendinių „Lamborghini Miura“ ir „Countach“ bei „Lancia Stratos“ tėvas) pasiūlė originalią formą – užtikrintą, bet ne pernelyg ekscentrišką.
Išvaizda leido išsiskirti to meto automobilių pasaulyje, bet galiausiai tapo neatsiejamu BX atributu. Automobilio salonas taip pat buvo įspūdingas – CX įkvėptame prietaisų skydelyje abiejose vairo pusėse buvo įtaisyti valdikliai ir įrengtas apšviestas tachometras.
Ryžtingai modernus ir patrauklių savybių kupinas BX akimirksniu įtikino spaudos atstovus, suviliojo esamus „Citroën“ klientus ir pritraukė naujų: tai buvo didžiulė komercinė sėkmė. Automobiliai buvo surenkami Rennes La Janais gamykloje Bretanėje, Prancūzijoje, ir Vigo gamykloje Ispanijoje.
Iš viso buvo parduota daugiau nei 2 337 016 BX vienetų. 1994 m. birželį šio modelio gamyba buvo baigta. Kaip vienas geriausiai parduodamų „Citroën“ automobilių, BX neabejotinai prisidėjo prie markės atgimimo devintajame dešimtmetyje.
Įvykių kupini gamybos metai
Per 12 BX modelio gamybos metų buvo padarytas ne vienas kėbulo pakeitimas. Štai 1985-aisiais asortimentą papildė elegantiškas šeimyninis universalas „Evasion“ – 17 cm ilgesnis už sedaną.1987-aisiais, modelio atnaujinimo metu, kūrėjai sušvelnino BX išorės linijas ir įrengė visiškai naują prietaisų skydelį.
Neliko pamiršta ir įranga. Stoglangis, oro kondicionierius, skaitmeninis prietaisų skydelis, aksomo apmušalai, aliuminio ratai, skaitmeninis laikrodis ir borto kompiuteris leido BX išsaugoti modernios transporto priemonės įvaizdį.
BX liko ir technologiniame avangarde, mat ilgainiui jame buvo įrengtas iki 160 AG išvystantis variklis, elektroninio įpurškimo sistema, katalizatorius ir lambda zondas, taip pat dyzelinės jėgainės, automatinė pavarų dėžė, nuolatinė keturių varančiųjų ratų sistema ir ABS stabdžiai. Be to, buvo pagaminta 200 viešajam eismui pritaikytų lenktyninio B grupės modelio BX 4 TC automobilių su 2,1 litro varikliu, išvystančiu 200 AG galią bei didžiausią 220 km/val. greitį.
Per BX gyvavimo metus buvo pagaminta ir daugiau riboto leidimo modelių („Tonic“, „Image“, „Calanque“, „Leader“ ir kt.), įskaitant ir žymųjį „Digit“ su visiškai skaitmeniniu prietaisų skydeliu.
1985 m. „Citroën“ buvo pirmasis prancūzų gamintojas, pasiūlęs dyzelinį automobilį su automatine pavarų dėže. Bendrovė vėl ėmėsi naujovių 1987 m., kai pristatė pirmąjį prancūzų masinės gamybos automobilį su 16 vožtuvų varikliu. Abiem atvejais garbė atiteko BX.
Todėl BX drąsiai galėjo vadintis pažangiausiu technologiškai modeliu. Tai buvo pirmoji serijinės gamybos transporto priemonė, turinti kompozicinį suspausto poliesterio stiklo pluošto variklio gaubtą, įpurkšto poliesterio stiklo pluošto bagažinės dangtį, integruotą galinį stiklą ir net priekinius žibintus su paraboliniais šviesos srauto reflektoriais.