Pro variklio skyriaus ir salono pertvarą prasiskverbia spragsėjimo, kaukimo ir tarškėjimo derinys, ties šoniniais langais vis garsesnis yra vėjo ūžimas ir šnypštimas, labiau girdėti skardų vibravimas, vis garsiau dunksi padangos, mala transmisijos dantračiai, girgžda ir tarška kėbulo dalys – taip susidaro nemenka įvairių garsų puokštė. Kelionė senuoju geruoju VW „vabalu“ leidžia ausims išgirsti galybę garsų, tiksliau, yra pašėlusiai triukšminga.
Laimė, šiandieniniai automobiliai yra visiškai kitokie. Varikliai dirba tyliau, kėbulai geriau izoliuoti ir dauguma mašinų tampa triukšmingos tik tuomet, kai važiuojama dideliu greičiu arba įsibėgėjant, kai didėja variklio apsukos. Tuomet labiau trikdo, pavyzdžiui, burzgiantis dyzelinis variklis. Kartu, didėjant automobilio greičiui, prisideda ir padangų, važiuoklės bei vėjo keliamas triukšmas. Koks triukšmingas iš tiesų yra automobilis esant nepalankioms sąlygoms, „Auto Bild“ aiškinosi į pagalbą pasitelkęs 14 skirtingų modelių.
Tarp jų buvo ir tylusis limuzinas Rolls-Royce Ghost, taip pat begarsiai elektromobiliai ir net vienas supersportinis automobilis – Audi R8 V10. Testo dalyvių triukšmingumas buvo matuojamas ne taip, kaip yra įprasta, decibelais – dB (A), o sonais, nes, skirtingai negu vien fiziškai fiksuojami garso slėgio duomenys decibelais, matavimas sonais geriau perteikia žmogaus suvokiamą garso stiprumą.
Šiame teste panaudotas matavimo prietaisas įspūdingai tiksliai fiksuoja visus garsus. Sistema gali išskirti net padangų, vėjo ir variklio keliamą triukšmą atskirai. Joje esanti programinė įranga išfiltruoja net skirtumus tarp garsų išorinėje automobilio langų pusėje ir prie lango salone. Papildomai galima net gauti duomenis apie tai, kokie garsai trukdo keleivių pokalbiui (šiame teste tai įvardijome „Komunikavimo kokybe“). Surinktus rezultatus apibendrinome pagal septynis kriterijus ir įvertinome juos taškais, kurie lėmė bendrą įvertinimą. Galiausiai išrinkome tyliausią automobilį. Iš anksto atskleisime jums tik tiek, kad tai tikrai ne senasis charizmatiškasis VW „vabalas“.
Sonas – suvokiamo garso stiprumo matavimo vienetas
Kad būtų aiškiau, kaip juntamas garso stiprumas, štai keli sonų vienetų pavyzdžiai ir keliamo triukšmo šaltiniai:
apie 4 sonus skleidžia televizoriaus garsas kambaryje
apie 30 sonų – intensyvaus eismo pagrindinis kelias
apie 60 sonų – penkių metrų atstumu veikiantis pneumatinis gręžimo įrankis
apie 120 sonų – startuojantis reaktyvinis lėktuvas
Žemiau - 14 šiame eksperimente dalyvavusių automobilių ir jų vertinimas.
14. VW KÄFER: triukšmadarys
13. MAZDA MX-5: atviras triukšmui
matavimo rodyklė pakyla labai aukštai.
12. AUDI R8 V10 FSI: jį galima greitai išgirsti
12. BMW X1: jis burzgia visuomet
10. 4 serijos BMW: subtilus variklio darbas
rodyklė tik nežymiai kyla aukštyn. Tik tuomet, kai variklis dirba sportišku režimu, jo garso stiprumas yra šiek tiek didesnis, pavyzdžiui, už Fiat 500L tos pačios užduoties rezultatą. Važiuojant maksimaliu 250 km/h greičiu, stipriausiai ūžia vėjas.
9. RENAULT ZOE: jis švilpia visiškai tyliai
8. FIAT 500L: šis leidžia barškėti tik dviem cilindrams
Mažytis dviejų cilindrų benzininis variklis su turbokompresoriumi turi ginti į priekį didelį automobilį – važiuojant greitkeliu puikiai juntamos jo pastangos ir girdėti šnopavimas bei šaižus cypimas įsibėgėjant. Vis dėlto remiantis matavimo duomenimis, mažasis variklis nekelia daug triukšmo.
7. VW GOLF: gaudžia tik įsibėgėdamas
Tuščiąja eiga dirbantis TDI variklis vos girdėti, vis dėlto švelnaus kaukšėjimo garsas prasiskverbia į automobilio saloną. Tik esant didelei apkrovai dviejų litrų variklio darbas gerai girdėti. Automobiliui įsibėgėjant nuo 0 iki 100 km/h greičio sonų matuoklis parodo, kad triukšmingumo lygis (pradedant matuoti nuo 50 km/h) beveik padvigubėja.
6. FORD C-MAX: garsas į saloną įsibrauna nepastebimai
Kaip ir Fiat 500L automobiliui, taip ir šiam Ford vienatūriui galioja ta pati taisyklė: mažesnis variklis – mažiau triukšmo. Iš tiesų, trijų cilindrų EcoBoost benzininis variklis dūzgia santūriai. Net ir esant dideliems sūkiams arba dirbant visu pajėgumu (su tam būtinu turbinos įsijungimu), vienalitris variklis elgiasi manieringai santūriai.
6. OPEL AMPERA: pirmasis elektromobilis priverčia prabilti variklį
Tyliau už „Opel“ koncerno elektromobilį neįsibėgėja net S klasės Mercedes. Ampera nuo 0 iki 100 km/h įsibėgėja itin tyliai. Kitaip nei kitame šio testo automobilyje su elektros varikliu, šiame net negirdėti elektromobiliams būdingo aukštų tonų zyzimo.
4. AUDI A3: variklis dirba visai padoriai
Tuščiaja eiga dirbančio keturių cilindrų variklio negirdėti. Taip pat gerai izoliuoto 1.8 turbininio motoro darbas vos girdėti ir kai jis yra apkrautas. Kai įsibėgėjant variklis dirba visa jėga, TSI garsas
yra sportiškas, tačiau ne trikdančiai triukšmingas. Tik važiuojant didesniu greičiu jo garsą užgožia ir į saloną prasiskverbia padangų ir vėjo triukšmas.
3. BENTLEY MULSANNE: šis „pakelia balsą“ tik pasiekus 300 km/h greitį
Nepaisant didelio galingumo ir sportinio charakterio, variklis šnabžda tyliai, kaip ir dera tokio lygio automobiliui. Ir net važiuojant grindiniu gerai izoliuotas limuzinas grakščiai sklendžia tolyn. Žinoma,
šioks toks ūžimas, sklindantis nuo ratų arkų, yra girdimas.
2. ROLLS-ROYCE GHOST: girgžda tik galinių sėdynių reguliatoriai
Pasak istorinės Rolls-Royce reklamos, garsiausias triukšmas automobilio salone yra prietaisų skydelyje įmontuoto laikrodžio tiksėjimas. Šis faktas – jau istorija. Į šiuos limuzinus montuojami laikrodžiai jau seniai yra elektroniniai, o akustiškai apie save Rolls-Royce praneša kitaip. Galingas variklis milžinas, pasiekiantis 570 AG, apie save praneša, kaip ir dera, labai subtiliai. Vis dėlto tai labiau panašu į įvaizdžio vingrybes, nei į netobulumą. Gamintojo moto: klientas turi girdėti, kad čia karaliauja 570 AG galiūnas. Jei Ghost rieda pastoviu greičiu, tuomet vyrauja beveik visapusiška tyla.
1. S klasės MERCEDES: joks kitas automobilis nešnabžda taip tyliai
Tik tas, kuris naująjį S klasės automobilį priverčia įsibėgėti iki galo nuspaudęs akceleratoriaus pedalą, išgirsta šiokius tokius apkrauto V8 benzininio variklio, esančio po gausiai izoliuotu gaubtu, garsus. Įsibėgėjant iki 100 km/h greičio, 455 AG variklio triukšmas prasiskverbia į automobilio saloną tarsi silpnas burzgimas.
IŠVADA – TRYS TYLIOS STAIGMENOS
S klasės MERCEDES: Tylesnio šiame teste nebuvo nė vieno: naujasis S 500 važiuodamas tik šnabžda
OPEL AMPERA: Dėl tylaus elektrinio variklio dažniausiai jis nekelia jokio triukšmo
AUDI A3 SPORTBACK Mažas benzininis automobilis ir gera garso izoliacija – A3 yra labai tylus
Taip matuojamas garsas
Triukšmas – tai garso bangos, kurias mūsų klausos organai priima kaip oro slėgio svyravimus. Taip pat veikia ir mikrofonas.
Decibelas (dB)
Triukšmo garso stiprumas pateikiamas decibelais (dB). Yra priimta, kad girdimumo slenksčio garso intensyvumo ir garso slėgio lygis lygus 0 dB. Žmogaus ausis gali išgirsti garsus, kurių dažnis nuo 20 Hz iki 20 000 Hz (šnabždėjimas – 20 dB, normalaus pokalbio garso stiprumas – 50 dB).
Decibelas-A dB (A)
Žmogaus ausis greta garso stiprumo girdi ir skirtingo aukščio tonus. Todėl garsas įvertinamas pasitelkiant schemas. Plačiai paplitusi naudojama vertinimo schema yra db (A).
Sonai
Tam tikro aukščio tonus mes priimame kaip labiau trikdančius nei visi kiti tonai. Be to, garso slėgiui mažėjant, mes reaguojame jautriau. Vertinimas sonais sujungia subjektyvų žmogiškąjį garso suvokimą su matuojamu garsu. Akustikoje sonas yra apibūdinamas kaip garsumas. Vienas sonas lygus 40 fonų. Du sonai lygūs 50 fonų ir atitinka padvigubintą garso stiprumą.
Taip mes testavome
Testai buvo atliekami bendradarbiaujant su „Brüel & Kjaer“ firmos garso specialistais iš Danijos. Ši įmonė yra pasaulyje pirmaujanti garso ir vibracijos matavimo technikos gamintoja, kuri siūlo eismo ir orlaivių keliamo triukšmo kontrolės prietaisus, be to, jos paslaugomis naudojasi daugelis transporto priemonių ir padangų gamintojų. Iš Danijos atkeliavusių inžinierių bagaže – naujausia matavimo įranga, specialiai sukurta mobiliam naudojimui lengvuosiuose automobiliuose.
Svarbiausias šios įrangos dalis – reguliuojamo aukščio manekenas, kuris sodinamas vietoje keleivio automobilio priekyje arba gale ir kuris per mikrofonus, sumontuotus jo galvoje, fiksuoja garsus. Be to, yra dar viena mikrofonų sistema, kurios garsus priimantys jutikliai sumontuoti tiesiog išorinėje ausinių dalyje. Tuomet inžinierius girdi ir mikrofono priimamus garsus. Abi sistemos sujungtos per WLAN ryšį su planšetiniu kompiuteriu. Tokiu būdu, jau važiuojant galima patikrinti įrašų patikimumą.
Pagrindinė švaraus matavimo prielaida yra nereikalingų triukšmo šaltinių vengimas. Nepritvirtintų daiktų, pavyzdžiui, šratinukų ar raktų, neturėjo būti automobiliuose. Per visus matavimams atlikti skirtus važiavimus „Auto Bild“ testavimo centre Brėmerhafene automobilyje turėjo sėdėti du asmenys (vairuotojas testuotojas ir matavimus atliekantis inžinierius).
Taip mes vertinome balais
Vertinimo sistemą sudarė septynios disciplinos, kurios turėjo skirtingus koeficientus. Visuose testo dalyviuose buvo matuojamas triukšmas salone (automobilio priekyje). Važiuojant pastoviu greičiu skaičiuotas vidurkis važiuojant 50, 100 ir 130 km/h greičiu. Įsibėgėjant nuo 0 iki 100 km/h ieškota aukščiausios matuojamo rodmens reikšmės. Važiavimo maksimaliu greičiu matavimai buvo atliekami greitkelyje. Vertinant komunikavimo kokybę, matuota, kaip gerai galėjo susikalbėti keleiviai automobiliui važiuojant 130 km/h greičiu. Daugelio automobilių keleiviams tai daryti nebuvo sudėtinga. Tik itin triukšmingame VW „vabale“ važiuojant didesniu greičiu susikalbėti buvo beveik neįmanoma.
Klausos įspūdžio rungtyje vertintas subjektyvaus triukšmo paliekamas įspūdis, kurio neišvengta per visą testą. Variklio skambėjimo kokybė ir garsas buvo svarbiausi. Todėl Bentley V8 variklio skambėjimas mums patiko labiau nei V12 variklio šnabždesys Rolls-Royce automobilyje.
10 klausimų apie triukšmą
Duslus dyzelinio variklio kalimas skamba garsiau, palyginti su švariu benzininio variklio garsu? Ar taip yra iš tikrųjų? Šį ir kitus klausimus mes uždavėme sau ir iškart atlikome tam tikrus matavimus.
1. Ar didesni ratai rieda triukšmingiau?
Beveik ne! Su Audi A3 atliktas bandymas parodė: padangų dydžiui nuo 225/45 R17 ūgtelėjus iki 225/40 R18, riedėjimo triukšmas padidėjo tik puse sono. Tai – vos girdima.
2. Ar keturių cilindrų variklis yra triukšmingesnis už šešiacilindrį?
Taip! Pavyzdžiui, įsibėgėdamas nuo 0 iki 100 km/h, BMW 435i su 3.0 šešių cilindrų benzininiu varikliu kelia vos 30 sonų triukšmą, o štai matuodami 428i modelio, apginkluoto dvilitriu keturių cilindrų varikliu, garsus gavome 1,5 sono didesnį rezultatą. Žinoma, priežastis - galingumo deficitas, kuris atitinkamai atsiliepia transmisijai, ir skirtingas variklio sūkių diapazonas.
3. Ar kabrioletas su medžiaginiu stogu yra triukšmingesnis už tokį pat automobilį su skardiniu stogu?
Taip! Palyginamieji važiavimai dideliu greičiu parodė, kad medžiaginis stogas kelia du kartus didesnį triukšmą nei tvirtas skardinis stogas. Pavyzdžiui, Mazda MX-5 medžiaginiu stogu kelia 105,3 sonų triukšmą, o jo „brolis“ sulankstomu stogu – tik 80,4 sono.
4. Ar kabriolete atviru stogu yra triukšmingiau?
Taip! Kai tik stogas yra sulankstomas, vėjo šniokštimas yra gerokai stipresnis. Mes sugebėjome nustatyti iki 18 sonų skirtumą.
5. Ar benzininis automobilis yra tylesnis už dyzelinį?
Ne! Bent jau, kai kalbama apie Golf: automobilis su TDI varikliu, įsibėgėdamas „iki dugno“ spaudžiant akceleratorių, yra tylesnis už savo „brolį“ su TSI motoru. Tokiomis sąlygomis pastarasis pasiekia didesnes apsukas, todėl benzininis variklis kelia daugiau triukšmo.
6. Ar važiuojant 100 km/h greičiu variklio darbas yra gerai girdimas?
Taip! Šiam pavyzdžiui į pagalbą vėl turėjome pasitelkti Golf 2.0 TDI – jo variklis važiuojant tokiu greičiu labai gerai girdimas. Tik pasiekus 130 km/h ir didesnį greitį, vėjo ir padangų keliamas triukšmas pagaliau užgožia TDI variklio burzgimą.
7. Ar universalas triukšmingesnis už sedaną?
Taip! Universalas Audi Sportback (matuota važiuojant pastoviu 100 km/h greičiu) rieda iš tiesų šiek tiek triukšmingiau, negu identišką variklį turintis Audi A3 sedanas. Tiesa, Sportback ir A3 skiria tik 1,4 sono.
8. Ar Rolls Royce gale tyliau nei priekyje?
Taip! Tyliausia vieta Rolls Royce Ghost automobilyje (važiuojant 100 km/h greičiu) iš tiesų yra dešinėje pusėje gale. Tačiau net ir tuomet, jei vairuotojas turi iškęsti daugiau triukšmo, skirtumas tėra tik 0,9 sono. Tik labai jautrūs žmonės gali tai išgirsti.
9. Ar lentynėlė (kai kuriuose modeliuose – užuolaidėlė) už galinių sėdynių atramų – labai svarbus elementas?
Ne! Galima būtų pamanyti, kad jei nėra lentynėlės už galinių sėdynių, nėra ir garsą slopinančio elemento. Bent jau matuojant triukšmą Audi A3 Sportback automobilyje nėra jokio skirtumo, ar jame yra tokia lentynėlė, ar jos nėra.
10. Ar Rolls-Royce salone iš tiesų girdėti tik laikrodis?
Ne! Laikrodis čia yra nebylus. Jei kas ir girdisi, tai tik dirbantis V12 variklis ir ventiliavimo sistema.