Galima sakyti, kad daugelį šalies kampelių aplankiusių tokių ralių pabaigtuves surengti šįkart išprovokavo patys jų dalyviai, o organizatorius garbingai pakėlė mestą pirštinę.
Ko gero rengėjams buvo palankios ir aukščiausiosios jėgos, šeštadienį, kai daugelį rajonų skalbė lietus, į Biržų apylinkes atsiuntusios pasakiškai šiltą savaitgalį, kai vidurdienį vyrai pasiraitojo net marškinių rankoves. Tačiau ralis vyksta bet kokiu oru, o jo kokybę lemia toli gražu ne gamtinės sąlygos.
Kad atsisveikinimo su sezonu akordu bus skambus, galėjai numanyti dar ankstyvą šeštadienio rytą besižvalgydamas po centrinę miesto aikštę, kurioje puikavosi žygiui parengta, saulėje tviskanti dažais lyg vakar nuo konvejerio nuriedėjusi technika. Nors didžiuma jos skaičiuoja vos ne po pusę amžiaus, iš visų daugiau nei trijų dešimčių startavusių keturračių finišo liniją pasiekė absoliučiai visi. Ko gero tai bene geriausias jų auksarankių šeimininkų triūso ir ištisų garažuose praleistų metų įvertinimas.
Niekas neskaičiavo, tačiau šeštadienį ralio keliais riedėjo ne vieną milijoną kainuojanti originali ir unikali technika.
„1960 metais pagamintą automobilį, kuris apie 40 metų važinėjo JAV ir Meksikos keliais, restauravau neįtikėtinai greitai, beveik pusantrų metų, - pasakojo iš Marijampolės „Jaguar MK-2“ su sūnumi Tomu atvairavęs Vytautas Mašanauskas. – Automobilis buvo išrinktas iki varžtelio, perdažytas, tačiau triūsą atperka visuotinis, kas jį tik pamato, žavesys“.
Kažkada tai buvo greičiausias pasaulyje sedanas. Greitesnis net už britų sportinių automobilių pasididžiavimą „Aston Martin DB2“.
Marijampoliečių automobilio ratus suka didžiausios kubatūros - 3,8 litro darbo tūrio 6 cilindrų vienoje eilėje su dviem skirstymo velenais variklis. Maksimalus greitis - 201 km/val., o 0-100 km/val. greitį automobilis pasiekia per 8,5 sek. Būtent su tokiais varikliais „Jaguar“ 1951 ir 1953 metais laimėjo prestižines Le Mano 24 valandų lenktynes.
„Transeksta istorinių automobilių ir motociklų ralis Radvilų keliais“ šeštadienį žiūrovus ir kolegas senovinės technikos mylėtojus pradžiugino ir antrajam gyvenimui prikeltu GAZ 63 sunkvežimiu.
„Šis automobilis Lietuvą pasiekė iš Kaliningrado srities karinio dalinio rezervo, o restauravau jį pats vienas lygiai trejus metus ir tris mėnesius, - žiūrovams pasakojo sunkvežimio šeimininkas V. Aišporas. – Tačiau galiu ne be pagrindo didžiuotis, jog dabar tai vienas toks automobilis Lietuvoje, kurio visos dalys, iki paties paskutinio varžtelio – originalios“.
Nors mažiau išmanantis į sovietinę techniką dar neretai į ją žvelgia kaip į ne itin vertą dėmesio, tačiau būtina priminti, kad jau iškart po pirmųjų bandymų GAZ 63 buvo pripažintas kaip ypatingai pravažus, šiomis savybėmis lenkęs net „Shevrolet G7107“, „Ford 2G8T“ bei kitus to meto kariškus sunkvežimius. Jų serijinė gamyba pradėta 1948 metais ir per gamybos 20-etį jų nuriedėjo arti pusės milijono. GAZ 63 buvo eksportuojami į 41 pasaulio šalį, o Kinijoje ir Korėjoje jų gamybos linijos slinko dar ilgai, kai buvusioje TSRS konvejeriai jau buvo sustabdyti.
Restauratoriaus darbą renginio organizatoriai neveltui įvertino auksinių rankų diplomu.
Tokio pat pripažinimo susilaukė ir R. Čygo atvairuotas 1959 metų gamybos „Moskvich 407“, kurio originalus lempinis radijo imtuvas įkaista ir ima veikti nuvažiavus gerą dešimtį kilometrų, tačiau labai greitai išsikrauna akumuliatorius, jei vairuotojas sustojęs valandai kitai pamiršta šį imtuvą išjungti...
Sezono palydų vakare įteikta šūsnis originalių prizų, pradžiuginusių ne tik juos pelniusius. „Tiems, kam ralyje vaikai netrukdo“ – tokia nominacija pažymėta „Mercedes-Benz 108“ vairavusi visa Linos Višumirskienės ir Elmanto Mickevičiaus šeimyna, „Už ryžtą ir atkaklumą siekiant pergalės“ diplomu įvertintas šeimyninis tėvo ir sūnaus Trusovų ekipažas, o Paulius ir Valentinas Urbonai išrinkti didžiausiais dabitomis. Mat jų kostiumai geriausiai atitiko 1962 metus, kai buvo pagamintas jų vairuotas automobilis „GAZ 21 Volga“.
Šiltais plojimais sutiktas vyriausias ralyje pagal bendrus ekipažo amžiaus metus Reginos ir Petro Čebatorių ekipažas, tačiau žvelgiant į Petro elegantiškai vairuojamą „Cadillac Fleetwood“ niekaip nepasakysi, kad vairuotojo amžius toks solidus.
Neliko nepastebėtas ir neįvertintas vyriausias ralio dalyvis, 76-erių Narcizas Mikšys, kuriam, kaip pats prisipažino, beliko guostis gerokai už vairuotoją jaunesne, pagaminta 1953 m. jo „M20 Pobeda“.
Užtat visi pavydėjo jauniausiam dalyviui, Artūro Toleikio šturmanui dvylikamečiam Vakariui Toleikiui, kurio rankos jau dabar tiesiasi prie „Volvo 242L“ vairo.
Atsisveikinimą su sezonu ženklinęs 110 kilometrų ralis su tikslaus pravažiavimo ir kitomis specialiomis rungtimis jo dalyvius praturtino ne tik pažintimi su Radvilų giminės keliais, vinguriuojančiais po žymiausias rajono istorines ir geografines vietas, ekskursijomis po Biržų parką, pilį, Karvės olą, smegduobių parką ar karstiniais Kirkilų ežerėliais. Renginio dalyvius nustebino Kirkilų kaimo bendruomenė ir jos moterys, pasitikusios ne tik kvapnia čiobrelių arbata, bet ir krašto kulinarinį paveldą garsinančiais garuojančiais blynais, kokių kitur neparagausi, tik šiame krašte verdama tokios receptūros žuviene.
Kaip ir po kiekvieno ralio, labiausiai džiaugėsi nugalėtojai ir prizininkai.
„Youngtimer“ automobilių klasėje skambiausiu akordu sezoną baigė Artūras Žukas su Viktorija Achramenkaite („Mercedes-Benz 230CE“), pranokę antroje vietoje likusius Audrių ir Paulių Glėbus, kurie šįkart vairavo lenktynių organizatoriaus V.J. Vilūno išpuoselėtą VAZ 2108, ir trečiuosius prizininkus Raimondą ir Jolantą Stupurus su GAZ 24.
Seniausių, „Oldtimer“ automobilių klasėje sėkmė ir vėl lydėjo 1967 metų laidos „Volkswagen Kafer“ tramdžiusį tėvo ir dukros Lino ir Giedrės Barščevičių ekipažą. Šios prestižiškiausios klasės nugalėtojams įteikta ir Techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ prezidento Antano Dadurkos taurė.
Antri liko marijampoliečiai V. ir T. Mašanauskai, kurių triūsą restauruojant „Jaguar MK-2“ specialiu prizu įvertino Rinkuškių alaus daryklos vadovas R. Čygas, o treti – ralio debiutantai Edmantas ir Tomas Bekeriai, vairavę 1966 m. laidos „Mercedes-Benz“.
Biržų senovinės technikos klubo „Ekipažas“ prezidentas V. Aišporas kaip „ledinį“ įvertino ir savo prizą skyrė Edgaro ir Kęstučio Sakavičių vairuotam „Mercedes“ automobiliui.