Garantijos trukmė skiriasi kartais
Naujų automobilių garantija – savaime suprantamas įsipareigojimas klientui, kad per nurodytą laiko tarpą produktas nesuges, o bet kokius techninius nesklandumus gamintojas ištaisys savo sąskaita. Šis įsipareigojimas mena dar praėjusio amžiaus pradžią, konkrečiai – 1908 metus, kai „Ford“ pradėjo taikyti 9 mėnesių garantiją „Model T“ automobiliams.
Bėgant metams, priklausomai nuo techninio progreso, gamintojų garantijos tai trumpėjo, tai ilgėjo, o dabar – išsiskyrė. Vienų automobilių kūrėjai tikina, kad jų transporto priemonė be jokių problemų tarnaus itin ilgai, kiti – kuklinasi.
Pavyzdžiui, šiemet ilgalaikės garantijos teikėja tapo japonų gamintoja „Mazda“, pristačiusi 6 metų arba 150 tūkst. km ridos garantiją. Šiuo atveju rinkos standartas įprastai neviršija 5 metų arba 100 tūkst. km.
Tačiau kai kurie vokiški automobiliai negauna nė 3 metų garantijos. Pavyzdžiui, tokie „premium“ prekių ženklai, kaip „Audi“, BMW ir „Mercedes-Benz“, savo automobilių problemas yra pasiryžę spręsti tik 2 metus. Tiesa, dauguma trumpesnes garantijas taikančių gamintojų ją siūlo prasitęsti už papildomą mokestį.
„Mano supratimu, garantija yra gamintojo pasitikėjimo klausimas, nes jei jis lengva ranka laiduoja, kad jo automobilis tarnaus ilgai, jis tikrai neplanuoja patirti nuostolių. Tikėtina, jog ilgesnę garantiją turintis automobilis išties bus kokybiškas“, – teigia žurnalo „Auto Bild Lietuva“ redaktorius Vitoldas Milius.
Ką suteikia garantija?
Tad nejaugi brangūs „premium“ klasės modeliai yra ne tokie kokybiški kaip, tarkime, korėjietiški ar japoniški? Specialistai aiškina, kad prabangios transporto priemonės pasižymi inovacijomis bei sudėtingais techniniais sprendimais, kurie gali kelti iššūkių ateityje, dėl to už ilgiau trunkančią garantiją klientų yra prašoma susimokėti papildomai. O japoniški automobiliai nuo seno garsėja patikrintais techniniais sprendimais ir patikimumu.
„Mazda“ kiek iškrenta iš bendro konteksto, mat 6 metų garantiją ėmė taikyti ir naujos kartos modeliams, kuriuose įdiegtos pažangiausios technologijos. Štai SUV modelis CX-60 gali būti komplektuojamas su pirmąja japonų bendrovės iš tinklo įkraunamo hibrido sistema arba visiškai nauju 6 cilindrų dyzeliniu varikliu.
Minėtas naujos kartos „premium“ klasės automobilis, pagamintas ant visiškai naujos platformos, sukurtos galinių varančiųjų ratų pavarai, aišku, gali būti komplektuojamas ir su visais varančiaisiais ratais. Modelis taip pat turi visą šūsnį saugumo, vairavimo pagalbos ir komforto technologijų.
Dideli gamintojų žingsniai į priekį yra sveikintini, bet dalis į ilgalaikę perspektyvą žiūrinčių pirkėjų pagrįstai gali kelti klausimą: ar šios naujovės nekels problemų? Konkurso „Lietuvos metų automobilis“ komisijos nario Renaldo Gabarto nuomone, ilgą garantiją duodantis gamintojas parodo, kad ji veiks, ir prisiima atsakomybę, jeigu iškiltų bėdų su eksploatacija.
„Aš, pavyzdžiui, per visą savo vairavimo karjerą turėjau 6 garantinius automobilius ir nei karto nesinaudojau garantiniu servisu. Automobilių gamintojai garantijų lengva ranka nežarsto. Jie kruopščiai apskaičiuoja, kiek koks komponentas gali tarnauti, nes nori būti užtikrinti, kad dėl tokios garantijos nepatirs papildomų problemų ir išlaidų“, – sako automobilių žinovas.
Saugo ir piniginę
„Garantija veikia dviem aspektais. Pirmasis – moralinis: automobilį eksploatuoti tikrai ramiau, kai žinai, kad niekas neturėtų sugesti, o jei ir suges, suveiks kitas saugiklis – jį sutvarkys pats gamintojas, ir tai bus didžiulis pagelbėjimas. Mano gyvenime yra tekę keisti variklį vokiškam automobiliui: jei ne garantija, būtų buvę labai liūdna“, – istoriją prisimena V. Milius.
Specialistai taip pat tvirtina, jog ilga garantija gali padidinti automobilio vertę ateityje, jį parduodant. Įprastai vairuotojai įsigytas naujas transporto priemones keičia kas 3–5 metus, daugumos automobilių garantija jau būna pasibaigusi. Naudotus automobilius pardavinėjantys įgaliotieji salonai suteikia savo garantijas, tačiau jos apsiriboja kelių mėnesių trukme bei kelių ar keliolikos tūkstančių kilometrų rida.
Jų tikslas – įrodyti, kad mašina neturi paslėptų defektų. Tuo tarpu gamintojo garantija suteikia didesnę vertę, nes, remontuodamas neplanuotai sugedusį automobilį, servisas naudos naujas, originalias dalis, kai kurie gedimai nebus nurašomi kaip natūralus detalių nusidėvėjimas. Tad naudotų automobilių rinkoje gamintojo garantiją turintys modeliai geriau išlaiko vertę.
Taigi, pavyzdžiui, po 5 metų eksploatacijos naudota „Mazda“ dar turės vienerių metų garantiją. Pastaroji japonų gamintoja be ilgesnės garantijos pradėjo taikyti ir lizingą su fiksuota 2 proc. palūkanų norma, nepriklausoma nuo kintančio „Euribor“, tad, pavyzdžiui, visas minėtos „Mazda CX-60“ eksploatacijos laikotarpis gali atsieiti tiek, kiek įprasto vidutinės klasės krosoverio: mėnesinės lizingo įmokos bus mažesnės, o, atėjus laikui keisti automobilį, už modelį su gamintojo garantija bus galima susigrąžinti daugiau pinigų.