Šiuo metu gamykloje dirba apie 8000 darbuotojų, kurie surenka keturis modelius – X3, X4, X5 ir X6 – bei jų versijas (vienintelis X šeimos narys X1 gaminamas Vokietijoje ir Kinijoje). Tai yra vienintelė vieta, kur gaminami šie modeliai, tad ir Lietuvos rinką jie pasiekia iš JAV. Praėjusių metų pardavimų duomenys rodo, kad prestižinių markių segmente, kuriame konkuruoja tokie žaidėjai kaip „Audi“, BMW, „Lexus“ ir „Mercedes-Benz“, geriausiai sekėsi gamintojui iš Bavarijos, tad pasidairykime po vietą, kur gimsta lietuvių svajonių automobiliai.
Pradėjo nuo „trečiuko“ ir Z3
Vienintelė BMW gamykla Amerikoje įsikūrusi tarp Pietų Karolinos valstijos miestų – Greenville ir Spartanburgo, ir yra vienas didžiausių darbdavių regione. Prieš imdamiesi statyti gamyklą Pietų Karolinoje, BMW išanalizavo daugiau nei 200 vietovių visame pasaulyje. Ši vieta tiko dėl kaiminystėje nutiesto 85-o greitkelio, taip pat šalia esančio nedidelio oro uosto, tačiau didžiausiu privalumu tapo už 200 mylių įsikūręs Charlestono uostas, kuriuo galima priimti iš Vokietijos atkeliaujančius variklius ir transmisijas bei išplukdyti tviskančius naujus automobilius.
Dabartinis BMW koncerno vadovas Norbertas Reithoferis buvo pirmasis Spartanburgo gamyklos bosas. Jis turėjo viziją, kad šis padalinys taptų svarbiausiu visureigių gamybos tašku pasaulyje. Ši strategija pasiteisino ir dabar gamykla yra itin svarbi JAV ekonomikai, kurios indėlis skaičiuojamas 7,5 mlrd. dolerių (2013 m. duomenys), o kas trečias parduodamas BMW automobilis yra X serijos.
Vis dėlto BMW invazija į Ameriką prasidėjo ne nuo visureigių. Per 23 mėnesius pastatytas padalinys pradėjo veikti 1994 m. Tuomet čia dirbo 500 žmonių, o „pirmuoju blynu“ tapo BMW 318. Paskui nuo konvejerių pradėjo riedėti ir Z3, Z4 ir dar porą sportiškų modelių, tačiau tai nebuvo tie automobiliai, kurie iškėlė šį padalinį į aukštumas. Esminis lūžis įvyko tuomet, kai vokiečiai nutarė, kad Spartanburgas taps centriniu X serijos modelių gamybos padaliniu ir 1999 m. pradėjo surinkinėti naująjį X5.
Veiksmas – kaip „Transformeriuose“
Nuo atidarymo praėjus jau porai dešimtmečių, BMW gamykla Pietų Karolinoje pasikeitė neatpažįstamai. Iš vietos, kurioje gaminami nišiniai automobiliai, ji tapo vienu svarbiausiu kompanijos padalinių. Skaičiuojama, kad čia kas 90 sekundžių „gimsta“ po automobilį, o per dieną jų pagaminama apie 1 100. Nuo 1994 m. čia jau pagaminta apie 3 mln. BMW automobilių, o vokiečiai į Spartanburgo padalinį investavo daugiau nei 6,3 mlrd. JAV dolerių. Gamykla per porą dešimtmečių padidėjo keturis kartus.
Apie 70 proc. Pietų Karalinoje pagaminamų BMW automobilių yra eksportuojama. Kompanija nurodo, kad ji yra didžiausia tarp visų vieną gamyklą turinčių JAV eksportuotojų. JAV 2014 m. buvo antra pagal dydį BMW koncerno rinka (18,6 proc.) po Kinijos (21,5 proc.). Palyginimui, namų rinkoje Vokietijoje BMW parduoda apie 13 proc. mašinų.
Užsukus į gamyklą veiksmas čia panašus į „Transformerių“ filmą – atrodo, kad robotai viską gali. Automobilių surinkimas pradedamas būtent nuo jų – apie 380 robotų automatiškai lipdo 400 dalių, paskui jos sujungiamos į vientisą kėbulą, nuo pradžios iki pabaigos tai užtrunka apie 6 valandas. Po to automobilio griaučiai keliauja į dažymo cechą, kur per 12 valandų tampa tokios spalvos, kokios pageidauja pirkėjai. Dažymo metu kėbulas konvejeriais nukeliauja apie 4 mylias.
Tuomet prie konvejeriu slenkančių automobilio griaučių prisiliečia žmonių rankos, kurios pasirūpina mašinų įranga. Tiesa, sidabrinės ir mėlynos robotų žnyplės ne tik surenka kėbulus, bet ir padeda darbuotojams pritvirtinti plastikines dalis, taip ne tik palengvindami jų užduotis, bet ir saugodami nuo traumų. Pavyzdžiui, pagaminti X5 ar X6 visureigį reikia apie 8 tūkst. dalių.
Itin didelis dėmesys skiriamas planavimui. Gamyba organizuojama taip, kad reikiamos dalys pristatomos tiesiai prie konvejerio linijų ten, kur reikia. Pavyzdžiui, variklio įmontavimas užtrunka 3 minutes, o motoras tvirtinamas dešimtyje vietų. Su kiekvienu automobiliu per konvejerį keliauja ir jo dokumentai, kuriuose darbuotojai pažymi, kas buvo padaryta – taip užtikrinama, kad nebūtų palikta klaidų.
Specialistai kaip vieną iš Spartanburgo gamyklos privalumų įvardija tai, kad joje pritaikyta itin lanksti sistema – darbas vyksta dvejose surinkimo linijose, kurios leidžia labai greitai pergrupuoti gamybą pagal poreikius. Beje, visi automobiliai gaminami tik gavus kliento užsakymą. Tai gana išskirtinis reiškinys, mat kiti gamintojai mėgsta sandėliuose turėti atsargų.
Įdomus faktas apie kėbulo spalvų, salono medžiagų, įrangos, variklių ir kitų pasirinkimų įvairovę: pusmetį dirbdami dvejomis pamainomis per dieną, septynias dienas per savaitę amerikiečiai galėtų nepagaminti dviejų tokių pat modelių. Gamykla pabrėžia, kad klientai gali koreguoti modelio užsakymą likus šešioms dienoms iki gamybos pradžios.
Spartanburgo gamykloje gyvenimas verda šešias dienas per savaitę, darbas organizuojamas dvejomis pamainomis. Prie konvejerių dirbantys darbuotojai kas 2,5 valandos keičiasi veikla, taip stengiamasi paskirstyti jiems tenkantį krūvį.
BMW iš viso turi 28 gamyklas 13-oje šalių, tačiau tikrai ne visos jos gali pasigirti tokia sėkme, kokios sulaukė Spartanburgo padalinys. Galima spėti, kad prie to prisidėjo ir tai, jog visos technologijos ir inžineriniai sprendimai kuriami Vokietijoje, patys vokiečiai čia užima ir svarbiausius postus, amerikiečius palikdami prie konvejerių. Beje, Berlyne įsikūrusi VDA bendrovė skaičiuoja, kad samdyti automobilių gamyklų darbuotojus JAV yra 47 proc. pigiau nei Vokietijoje.
Bus ir X7
Praėjusiais metais šis padalinys pažymėjo 20-ies metų veiklos sukaktį ir pradėjo dar vieną investicijų etapą (iki 2016 m. vokiečiai čia investuos dar 1 mlrd. dolerių). Ekskursijos metu Spartanburgo gamyklos darbuotojai patvirtino, kad čia planuojama surinkinėti ir X7 modelį. BMW kompanija kol kas jokios oficialios informacijos apie ši automobilį nėra pateikusi, tačiau kalbama, kad tai bus didžiausias BMW SUV klasės visureigis, kuris bus kuriamas pagal trečios kartos X5 prailgintą platformą ir turės 7 sėdimas vietas.
Būsimas X7, kuris gali pasirodyti 2017 m., turėtų konkuruoti su „Mercedes-Benz“ GL-klase, „Range Rover“. Su šiuo modeliu gamybos apimtys Spartanburge turėtų padidėti iki 450 tūkst. vnt. per metus (praėjusiais metais šis skaičius buvo beveik 350 tūkst. vnt.), personalas išaugs dar 800, iki 8,8 tūkst., o surenkamų automobilių skaičius per dieną priartės prie 1500 ribos. Tai reiškia, kad Spartanburgas taps didžiausia BMW gamykla pasaulyje. Nuo 1967-ųjų šis titulas priklauso Dingolfingo (Vokietija) padaliniui, kuris pernai pagamino daugiau nei 367 tūkst. automobilių. Verta pažymėti, kad čia dirba daugiau nei 17,5 tūkst. darbuotojų, t.y. dvigubai daugiau nei Spartanburgo padalinyje.
Faktai apie BMW Spartanburgo gamyklą
Gamybos pradžia – 1994 m. rugsėjo 8 d.
Plotas – 372 000 m2 (2016 m. bus apie 520 000 m2)
Darbuotojų skaičius – 8 000 (2016 m. bus 8 800)
Gamybos apimtys (2014 m.) – 349 949 automobiliai
Dienos gamyba – 1 100 automobilių
Pagaminta automobilių nuo 1994 m. – 2,8 mln.
Gaminami modeliai – BMW X3, X4, X5 ir X6
Anksčiau gaminti modeliai – BMW 318i, Z3 rodsteris, Z3 kupė, Z4
Investicijos iki 2013 m. – 6,3 mlrd. JAV dolerių
Sek svarbiausias automobilių pasaulio naujienas: nuo naujausių modelių pristatymų ir žinių iš autosporto trasų iki KET pasikeitimų. Nestabdyk – prisijunk prie DELFI Auto draugų „Facebook“!